M
D Derbyboy skrev:
Såhär alltså!?

1) vad de betalar till nordpool (inte samma sak som spotpriset). Deras inköpspris baseras på spotpriset (per timme) för när deras kunder har förbrukat el. Skulle det råka vara så att de har kunder som nästan bara förbrukar el mellan 17-18 så skulle deras pris kunna bli bra mycket högre än det redovisade medelspotpriset.

2) elbolagets påslag

3) Kundkrafts påslag 4,60 öre per kWh
Mig veterligen är 4,6 påslaget på ditt rörliga elpris. Dvs elhandlarens påslag inte kundkraft
 
D
Men är ju onekligen väldigt utlämnad till elhabdelsbolagens påstådda inköpspris.

Spotpriset för november var 83,5 öre per kwh. Har jag förstår det hela rätt så innebär det att elhandelsbolaget betalar det priset för det fall alla kunder förbrukar lika många kwh jämnt över dygnets timmar.

Varberg Energi (mitt bolag) menar att de betalat 96,23 öre per kwh.

Den siffran går ju aldrig att kontrollera?
 
Kundkraft har inget påslag. De tar betalt direkt från elbolaget, den utgiften tar de sedan in via påslaget.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Men är ju onekligen väldigt utlämnad till elhabdelsbolagens påstådda inköpspris.

Spotpriset för november var 83,5 öre per kwh. Har jag förstår det hela rätt så innebär det att elhandelsbolaget betalar det priset för det fall alla kunder förbrukar lika många kwh jämnt över dygnets timmar.

Varberg Energi (mitt bolag) menar att de betalat 96,23 öre per kwh.

Den siffran går ju aldrig att kontrollera?
Nej, det är svårt att kontrollera. Jag har samma påslag varje månad och priset det baseras på verkar vara spotpriset för rätt elområde (efter att ha gnällt för jag fick högre pris första månaden). Men det är svårt att veta om det är volympåslag eller inte innan man får fakturan när man byter bolag var 11e månad. Mitt påslag är större än ditt, men rabatten är större än påslaget :)
 
C
D Derbyboy skrev:
Den siffran går ju aldrig att kontrollera?
Helt riktigt, och föga förvånande fuskas det dessutom uppenbarligen med detta.
 
D
S sjoelund skrev:
Nej, det är svårt att kontrollera. Jag har samma påslag varje månad och priset det baseras på verkar vara spotpriset för rätt elområde (efter att ha gnällt för jag fick högre pris första månaden). Men det är svårt att veta om det är volympåslag eller inte innan man får fakturan när man byter bolag var 11e månad. Mitt påslag är större än ditt, men rabatten är större än påslaget :)
Jag är helt rudis på det här men har givit mig fan på att gå till botten med min kunskapslucka.

Finns det alltså bolag som har fast påslag på spotpriset?

Jag har ju fast påslag men priset sätts ju av elhandelsbolaget utifrån spotpriset. Men det är ju inte samma sak som att få spotpriset.
 
C
D Derbyboy skrev:
Finns det alltså bolag som har fast påslag på spotpriset?
Nej, det är oavsett vad bolagen påstår alltid "inköpspriset" som gäller.
Vilket är spotpriset + ett antal dolda kostnader, varav den största är justeringen för att kundkollektivets förbrukning inte är jämn över dygnet. Men även elcertifikat, avgifter till nordpool och svenska kraftnät samt ev. kostnad för ursprungsgarantier om man har miljömärkt el. Av dessa brukar det bara vara kostnaden för elcertifikaten som är redovisad på fakturan.
 
D
Upprörande känner jag men det kanske bara beror på okunskap.

blir nog fastpris för mig.
 
D Derbyboy skrev:
Finns det alltså bolag som har fast påslag på spotpriset?
Tydligen...

Oktober

Detaljerad lista över elpriser och avgifter inklusive påslag, elcertifikat och rabatt som resulterar i ett specifikt kWh-pris.
November
Detaljerad uppräkning av elpriset med påslag, elcertifikat, rabatt, och det totala kWh-priset.

Men jag antar att påslaget är tänkt att täcka volympåslag då det är så stort.
 
D
Men vad är haken?

Vilket bolag?

Hur får man sån där rabatt?
 
D Derbyboy skrev:
Men vad är haken?

Vilket bolag?

Hur får man sån där rabatt?
Haken är att cheap energy inte har rent mjöl i påsen och ger dig ett annat pris om du inte klagar på deras hittepåpris (fick 44.8 öre/kWh exkl. moms för April, SE3 pris var 33.7 öre/kWh). Alla månader sedan dess har varit spotpris + fast påslag. Tror det var elskling jag körde på. Snart dags att byta igen ;)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jag har kommit vidare lite i min strävan att täcka igen luckan….kunskapsluckan

Mitt bolag Varberg energi tycks ha någon form av rörligt påslag, antagligen volympåslaget då.

Spotpris nov 83,50 mitt pris 100,93 = 17,43

Spotpris dec 180,07 mitt pris 195,84 = 15,77

Varberg energi hr alltså gjort ett påslag på 17,43 och 15,77 på spotpriserna för nov respektive dec.
 
D
C cpalm skrev:
Nej, det är oavsett vad bolagen påstår alltid "inköpspriset" som gäller.
Vilket är spotpriset + ett antal dolda kostnader, varav den största är justeringen för att kundkollektivets förbrukning inte är jämn över dygnet. Men även elcertifikat, avgifter till nordpool och svenska kraftnät samt ev. kostnad för ursprungsgarantier om man har miljömärkt el. Av dessa brukar det bara vara kostnaden för elcertifikaten som är redovisad på fakturan.
Hittar ganska många på compricer där det är spotpris + fast påslag.
 
D
Skärmbild av elprisuträkning inklusive spotpris, påslag och moms, totalt 234,68 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ det här bolaget vore ju mycket bättre för mig. De har spotpriset plus 7 öre i fasta påslag (Jag hade ju 17 och 15).
 
D
S sjoelund skrev:
Haken är att cheap energy inte har rent mjöl i påsen och ger dig ett annat pris om du inte klagar på deras hittepåpris (fick 44.8 öre/kWh exkl. moms för April, SE3 pris var 33.7 öre/kWh). Alla månader sedan dess har varit spotpris + fast påslag. Tror det var elskling jag körde på. Snart dags att byta igen ;)
Fick du rabatten för att du skrek högt i luren eller kan man få rabatt på andra sätt, medlemskap i idrottsförening eller liknande?
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.