57 358 läst ·
211 svar
57k läst
211 svar
Elavtal - känner mig lurad
Mig veterligen är 4,6 påslaget på ditt rörliga elpris. Dvs elhandlarens påslag inte kundkraftD Derbyboy skrev:Såhär alltså!?
1) vad de betalar till nordpool (inte samma sak som spotpriset). Deras inköpspris baseras på spotpriset (per timme) för när deras kunder har förbrukat el. Skulle det råka vara så att de har kunder som nästan bara förbrukar el mellan 17-18 så skulle deras pris kunna bli bra mycket högre än det redovisade medelspotpriset.
2) elbolagets påslag
3) Kundkrafts påslag 4,60 öre per kWh
Men är ju onekligen väldigt utlämnad till elhabdelsbolagens påstådda inköpspris.
Spotpriset för november var 83,5 öre per kwh. Har jag förstår det hela rätt så innebär det att elhandelsbolaget betalar det priset för det fall alla kunder förbrukar lika många kwh jämnt över dygnets timmar.
Varberg Energi (mitt bolag) menar att de betalat 96,23 öre per kwh.
Den siffran går ju aldrig att kontrollera?
Spotpriset för november var 83,5 öre per kwh. Har jag förstår det hela rätt så innebär det att elhandelsbolaget betalar det priset för det fall alla kunder förbrukar lika många kwh jämnt över dygnets timmar.
Varberg Energi (mitt bolag) menar att de betalat 96,23 öre per kwh.
Den siffran går ju aldrig att kontrollera?
Kundkraft har inget påslag. De tar betalt direkt från elbolaget, den utgiften tar de sedan in via påslaget.
Nej, det är svårt att kontrollera. Jag har samma påslag varje månad och priset det baseras på verkar vara spotpriset för rätt elområde (efter att ha gnällt för jag fick högre pris första månaden). Men det är svårt att veta om det är volympåslag eller inte innan man får fakturan när man byter bolag var 11e månad. Mitt påslag är större än ditt, men rabatten är större än påslagetD Derbyboy skrev:Men är ju onekligen väldigt utlämnad till elhabdelsbolagens påstådda inköpspris.
Spotpriset för november var 83,5 öre per kwh. Har jag förstår det hela rätt så innebär det att elhandelsbolaget betalar det priset för det fall alla kunder förbrukar lika många kwh jämnt över dygnets timmar.
Varberg Energi (mitt bolag) menar att de betalat 96,23 öre per kwh.
Den siffran går ju aldrig att kontrollera?
Jag är helt rudis på det här men har givit mig fan på att gå till botten med min kunskapslucka.S sjoelund skrev:Nej, det är svårt att kontrollera. Jag har samma påslag varje månad och priset det baseras på verkar vara spotpriset för rätt elområde (efter att ha gnällt för jag fick högre pris första månaden). Men det är svårt att veta om det är volympåslag eller inte innan man får fakturan när man byter bolag var 11e månad. Mitt påslag är större än ditt, men rabatten är större än påslaget![]()
Finns det alltså bolag som har fast påslag på spotpriset?
Jag har ju fast påslag men priset sätts ju av elhandelsbolaget utifrån spotpriset. Men det är ju inte samma sak som att få spotpriset.
Nej, det är oavsett vad bolagen påstår alltid "inköpspriset" som gäller.D Derbyboy skrev:
Vilket är spotpriset + ett antal dolda kostnader, varav den största är justeringen för att kundkollektivets förbrukning inte är jämn över dygnet. Men även elcertifikat, avgifter till nordpool och svenska kraftnät samt ev. kostnad för ursprungsgarantier om man har miljömärkt el. Av dessa brukar det bara vara kostnaden för elcertifikaten som är redovisad på fakturan.
Haken är att cheap energy inte har rent mjöl i påsen och ger dig ett annat pris om du inte klagar på deras hittepåpris (fick 44.8 öre/kWh exkl. moms för April, SE3 pris var 33.7 öre/kWh). Alla månader sedan dess har varit spotpris + fast påslag. Tror det var elskling jag körde på. Snart dags att byta igenD Derbyboy skrev:
Jag har kommit vidare lite i min strävan att täcka igen luckan….kunskapsluckan
Mitt bolag Varberg energi tycks ha någon form av rörligt påslag, antagligen volympåslaget då.
Spotpris nov 83,50 mitt pris 100,93 = 17,43
Spotpris dec 180,07 mitt pris 195,84 = 15,77
Varberg energi hr alltså gjort ett påslag på 17,43 och 15,77 på spotpriserna för nov respektive dec.
Mitt bolag Varberg energi tycks ha någon form av rörligt påslag, antagligen volympåslaget då.
Spotpris nov 83,50 mitt pris 100,93 = 17,43
Spotpris dec 180,07 mitt pris 195,84 = 15,77
Varberg energi hr alltså gjort ett påslag på 17,43 och 15,77 på spotpriserna för nov respektive dec.
Hittar ganska många på compricer där det är spotpris + fast påslag.C cpalm skrev:Nej, det är oavsett vad bolagen påstår alltid "inköpspriset" som gäller.
Vilket är spotpriset + ett antal dolda kostnader, varav den största är justeringen för att kundkollektivets förbrukning inte är jämn över dygnet. Men även elcertifikat, avgifter till nordpool och svenska kraftnät samt ev. kostnad för ursprungsgarantier om man har miljömärkt el. Av dessa brukar det bara vara kostnaden för elcertifikaten som är redovisad på fakturan.
Fick du rabatten för att du skrek högt i luren eller kan man få rabatt på andra sätt, medlemskap i idrottsförening eller liknande?S sjoelund skrev:Haken är att cheap energy inte har rent mjöl i påsen och ger dig ett annat pris om du inte klagar på deras hittepåpris (fick 44.8 öre/kWh exkl. moms för April, SE3 pris var 33.7 öre/kWh). Alla månader sedan dess har varit spotpris + fast påslag. Tror det var elskling jag körde på. Snart dags att byta igen![]()



