56 704 läst ·
211 svar
57k läst
211 svar
Elavtal - känner mig lurad
Det är ju väldigt enkelt att hitta på ett telefonnummerSnailman skrev:
När jag kollade nyligen så hade Elskling och Compricer samma priser på fast, men på rörlig så hade Elskling ett par bolag som Compricer inte hade med, dessa var billigast.
Så vill du ha rörligt avtal så glöm inte kolla även Elskling, där behöver man inte skriva sitt telefonnummer så man slipper bli uppringd.
Ett annat problem är att det, möjligtvis, står i det finstilta om det rörliga priset är per timme eller genomsnittet på månad.
Är det per timme så gäller det att ha koll på när elen förbrukas, annars så räcker det som vanligt att ha koll på totalförbrukningen.
Är det per timme så gäller det att ha koll på när elen förbrukas, annars så räcker det som vanligt att ha koll på totalförbrukningen.
Tycker verkligen det var bra du gick vidare och anmälde så de får syna det här för jag tycker inte att du gjort något fel för avtalet verkade ju braS StevieGee skrev:För den som är intresserad så har jag anmält både Elskling och Svealands elbolag till Konsumentverket.
De har valt att gå vidare med anmälan.
Elskling än anmälda för falsk marknadsföring och Svealands för att de inte följer det som står i avtalsinformation som skickas ut när man tecknat ett avtal.
Några dagar efter att anmälan var gjord skickar Svealands Elbolag ett mail till mig och beklagar sig över att jag anmält dem och skickar med en länk till Konsumentverkets mail dit de tycker jag ska maila och ångra mitt beslut att anmäla dem med hänvisning till att vårt ärende är avslutat. De anser tydligen att ärendet är avslutat när kundtjänst berättar för mig vad de tycker är rätt och skyller allt på Elskling..
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Innan 2018 så brukade jag binda priset runt april/maj - då brukade det vara förmånligast. 2018 missade jag att binda i tid och priset hann börja gå upp pga alla skogsbränder.D Derbyboy skrev:
Vänta helst till mars/april iallafall om du kan… Vissa elleverantörer har ibland korta bundna avtal på 3 månader, men frågan är om det går att hitta nu?
Ursäkta jag lägger mig i men Emelie har rätt. Nästan all elhandel går genom Nordpol, ca 90 %. Läs här: https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/sa-fungerar-handeln-pa-elborsenS STB skrev:
Företag som själva producerar el behöver kanske inte köpa där för att täcka behovet men alla elhandelföretag som nämns ovan; har de egen produktion eller köper de och säljer enbart
Och priset du får är då det som elhandelsbolaget betalar + något påslag. Och det som de betalar är genomsnittet för deras kunder: om du använt el mest på natten då det är billigt får du betala för de av oss som använder el mest 7-8, 17-18 (volympåslag=skillnaden mellan vad de betalade och vad genomsnittet för månaden var hos Nordpool).D Derbyboy skrev:
Såhär alltså!?
1) vad de betalar till nordpool (inte samma sak som spotpriset). Deras inköpspris baseras på spotpriset (per timme) för när deras kunder har förbrukat el. Skulle det råka vara så att de har kunder som nästan bara förbrukar el mellan 17-18 så skulle deras pris kunna bli bra mycket högre än det redovisade medelspotpriset.
2) elbolagets påslag
3) Kundkrafts påslag 4,60 öre per kWh
1) vad de betalar till nordpool (inte samma sak som spotpriset). Deras inköpspris baseras på spotpriset (per timme) för när deras kunder har förbrukat el. Skulle det råka vara så att de har kunder som nästan bara förbrukar el mellan 17-18 så skulle deras pris kunna bli bra mycket högre än det redovisade medelspotpriset.
2) elbolagets påslag
3) Kundkrafts påslag 4,60 öre per kWh