57 354 läst ·
211 svar
57k läst
211 svar
Elavtal - känner mig lurad
Jag har inte fått något avtal från Svealands. Det enda jag fått är det som du visar ovan, en avtalsinformation från Elskling.Peter2400 skrev:
Precis, och det bör vara juridiskt bindande då det är just det avtalet med de villkoren som man tecknat.S StevieGee skrev:
Spelar ingen roll vad de skriver på sin hemsida i efterhand.
Om de vill ändra ingånget avtal så behöver de höra av sig.
Så torde det vara. Nu är ju avvikelsen väsentligt större än så, men notera det finstilta att spotpris (så klart), volympåslag och elcertifikatsavgift varierar från månad till månad och att villkoren gäller i 12 månader (dock framgår inte vad som händer sen, även om man kan tänka sig att det handlar om hur länge nyteckningsrabatten gäller).Peter2400 skrev:
Elcertifikat har en liknande marknad. De kostar i princip inget alls.
Ja, men när räkneexemplet de visar exakt följer spotpris, så kan jag inte tolka det på något annat sättC cpalm skrev:
än att det är spotpriset man man upplyser om som varierar från månad till månad.
Räknat klart nu, på 10 fakturor är den totala summan som jag tänker bestrida 2195:-
Nja, det är väl ändå rätt tydligt. Det är en asterisk på de tre siffrorna och längst ner står det att det innebär att det är siffror som varierar från månad till månad.Peter2400 skrev:
Inte för att det spelar så stor roll när avvikelsen är så stor som i @StevieGee :s uträkning, men ändå.
Så bra att vi har någon här som vet! Varifrån köper elhandelsbolagen sin el om det inte är från Nordpool? Jag trodde att det var lag på att all elhandel skulle ske genom Nordpool.E Emelie Nilsson skrev:
Känn dig fri att skriva en uttömmande förklaring om köp och prissättning och inte bara svara kortfattat på frågan.
Här kommer lite information om handeln med el. https://el.se/nord-pool
Men denna diskussion hör inte hit. Här diskuterar vi ju avtalen och hur man blir lurad på Elskling och andra jämförelsesidor för el.
Men denna diskussion hör inte hit. Här diskuterar vi ju avtalen och hur man blir lurad på Elskling och andra jämförelsesidor för el.
Det stämmer att väldigt mycket el handlas på andra sätt än via nordpool. Men det finns inget annat man kan kalla spotpris. Det är inget som elhandlaren kan definiera enligt eget tycke, oavsett vilken väg elen köps in.
Precis, jag tror knappast förklaringen till förekommande avvikelser är att elhandlaren köper in sin el på en marknad som är dyrare än Nordpools spotpris.D Daniel 109 skrev:
Det skulle visserligen i princip kunna vara så då Nordpool och spotpris inte nödvändigtvis är begrepp som används i elhandlarnas rörliga avtal (man skriver där "elpris", "inköpspris" eller liknande). Men på jämförelsesajterna är det alltid Nordpools genomsnittliga spotpris för jämförelsemånaden som ligger i botten. Den elhandlare som händelsevis påstår sig ha ett högre inköpspris är nog skyldig kunderna en bra förklaring.
Nu har jag fått tillbaka alla pengar som Svealands har överfakturerat mig för under 12 månader. Närmare 3000 kr.
De har alltså erkänt att de inte följt avtalet!
Känns riktigt gött att ha fått rätt.
Känns också gött att jag int följde råden från @rasse123 och @Bananskalare .
Till er som har Svealands elbolag och som tecknat det via Elskling råder jag er att kontakta Elskling via mail, skicka med en kopia på er avtalsinformation som ni fått från Elskling och kopior på de fakturor som ni fått från Svealands.
Det är Elskling som hjälpt mig att få Svealands att inse att de gjort fel. Tack Elskling!
De har alltså erkänt att de inte följt avtalet!
Känns riktigt gött att ha fått rätt.
Känns också gött att jag int följde råden från @rasse123 och @Bananskalare .
Till er som har Svealands elbolag och som tecknat det via Elskling råder jag er att kontakta Elskling via mail, skicka med en kopia på er avtalsinformation som ni fått från Elskling och kopior på de fakturor som ni fått från Svealands.
Det är Elskling som hjälpt mig att få Svealands att inse att de gjort fel. Tack Elskling!
Det var bra att du inte lyssnade på migS StevieGee skrev:Nu har jag fått tillbaka alla pengar som Svealands har överfakturerat mig för under 12 månader. Närmare 3000 kr.
De har alltså erkänt att de inte följt avtalet!
Känns riktigt gött att ha fått rätt.
Känns också gött att jag int följde råden från @rasse123 och @Bananskalare .
Till er som har Svealands elbolag och som tecknat det via Elskling råder jag er att kontakta Elskling via mail, skicka med en kopia på er avtalsinformation som ni fått från Elskling och kopior på de fakturor som ni fått från Svealands.
Det är Elskling som hjälpt mig att få Svealands att inse att de gjort fel. Tack Elskling!
Jag tänker mig också få tillbaka mina pengar.S StevieGee skrev:Nu har jag fått tillbaka alla pengar som Svealands har överfakturerat mig för under 12 månader. Närmare 3000 kr.
De har alltså erkänt att de inte följt avtalet!
Känns riktigt gött att ha fått rätt.
Känns också gött att jag int följde råden från @rasse123 och @Bananskalare .
Till er som har Svealands elbolag och som tecknat det via Elskling råder jag er att kontakta Elskling via mail, skicka med en kopia på er avtalsinformation som ni fått från Elskling och kopior på de fakturor som ni fått från Svealands.
Det är Elskling som hjälpt mig att få Svealands att inse att de gjort fel. Tack Elskling!
Kul att det gick bra för dig.
Var det lönlöst att prata med Svealands?
Vilken mejladress använde du till Elskling?
