T twinor skrev:
Längden på hjälpelektroderna var nog inte mer än 50cm hos mig.
Här är en film där dom mäter in ett jordtag med liknande utrustning som elektrikern hade hyrt till min mätning. [media]
Har det fungerat som det är tänkt allt?

T twinor skrev:
Jag har min Sungrow SH-10RT solcell/batterianläggning inkopplad med separat undercentral för reservkraft och fick jordtag uppmätt av elfirman.

Vi kom överens (för att minimera kostnaderna) att jag grävde för jordlina, drev ner jordspetten och elfirman kontrollerade, mätte upp, anmälde och kopplade in det.

Jordspett: [länk]
Skarvmuff: [länk]
Anslutningsklämma: [länk]
Jordlina: [länk]
Jordspettsdrivare SDS+: [länk]

Jag drev ner 4(8 1.5m) jordspett a 3 meter vardera på 3meters avstånd.Tänkte det var lika bra att köra ner lite extra när dom ändå var ganska billiga för att slippa behöva driva ner mer när elektrikern var här om mätningen skulle vara dålig. Det gick väldigt smidigt att driva ner spetten med en bra SDS+ borrhammare.

Elfirman hyrde en jordtagsmätare(1100 + moms) och mätte upp jordtaget till 11 Ohm vilket var långt under den "rekommenderade" gränsen på 100Ohm för djupjordtag hos min elleverantör. Tog väl runt en halvtimme för honom att rulla ut de långa kablarna och mäta upp jordtaget men sen en dag för att installera undercentral och koppla in reservkraft och omkopplare om man skulle vilja kunna koppla förbi växelriktarens backuputgång.
Då borrade du ner i berget?

spikplanka spikplanka skrev:
På ett ungefär? lång som en handflata, arm, ben, tå till huvud?
De typiska som ofta hör till instrumenten är max 0.5 m långa. Det har liten betydelse hur de är utförda eller vad de har för eget motstånd mot jordmassan pga mätprincipen.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Har det fungerat som det är tänkt allt?
Det fungerade perfekt, dock har vi inte haft några strömavbrott sen vi testade att slå av inkommande el

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Jag bor nära ett berg men hade i alla fall 3 meter jord så mina jordspett sitter i jorden. Borra sig ner i berget är nog inte att rekommendera utan då är det nog bättre med plåtar. Berg leder dåligt i normala fall.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Har du berg grunt där du ska göra jordtaget välj hellre att använda linor som kråkfot. Du kan utgå från ett kort spett och koppla radiella utlöpare från det minst 5 m långa och 45 grader mellan ekarna.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
T twinor skrev:
Det fungerade perfekt, dock har vi inte haft några strömavbrott sen vi testade att slå av inkommande el
Ja var lite nyfiken på hur det har fungerat utan reservkraft om exempel blixten slår ner och det har ställt till det för er.Är mest furiren hemma som är orolig och enligt elektrikern så har dom inte haft några förfrågningar om reservkraft hos privatpersoner men börjar komma lite mer nu på Senaste tiden.

M Martin Lundmark skrev:
Hej

Själv har jag med min bror och son kört igång ett begagnat traktorelverk med 22 kVA Stamford generator. Den köptes i befintligt skick och har nu fått ett nytt kort för bl.a. spänningsregleringen (magnetiseringen).

22 kVA innebär bl.a. att generatorn skall klara av att lösa ut 10 A Diazed säkringar på stipulerad tid.

Elverket fungerar nu, men det finns en reläenhet (se bild) i elverket (typ 1120) som fungerar dåligt.

[bild]

Är det någon som vet var man kan hitta ett likadant. samt ett kopplingsschema?
Hur manövreras kontaktorn? Har du kollat kopplingen för reläet? Man kan ju tänka sig att det friger inkoppling när spänning och frekvens ligger rätt.

V växelventil skrev:
Ja var lite nyfiken på hur det har fungerat utan reservkraft om exempel blixten slår ner och det har ställt till det för er.Är mest furiren hemma som är orolig och enligt elektrikern så har dom inte haft några förfrågningar om reservkraft hos privatpersoner men börjar komma lite mer nu på Senaste tiden.
Jag bor i en ganska central villamatta där all el har varit nergrävd från början så inte så utsatt för åskpåverkningar här utan det är väl mest för skojs skull jag kopplade in det nu när man hade chansen att få lite extra teknik att leka med 😀.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Har du berg grunt där du ska göra jordtaget välj hellre att använda linor som kråkfot. Du kan utgå från ett kort spett och koppla radiella utlöpare från det minst 5 m långa och 45 grader mellan ekarna.
Japp låter vettigt.

Hur är det med koppar i under marken oskyddat, klarar det sig mot korrosion mm?

spikplanka spikplanka skrev:
Hur är det med koppar i under marken oskyddat, klarar det sig mot korrosion mm?
Det fungerar utmärkt och är standard 1A för följelinor sk blanknolla vid förläggning av kablar för högre spänningar. Du kan se ett typiskt exempel på det här:

Grävd ränna med kablar och gul märkning för följelinor, typiskt exempel på standard vid förläggning av kablar för högre spänningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Hur ordnas kontakt mellan säg en kopparkabel och jordspett under mark så att kontakten inte oxiderar eller på annat sätt inte leder ordentligt?

Otroligt egentligen att förbindelsen utan skydd mellan två metallobjekt klarar att få till en konduktiv väg trots en korrosiv miljö under flera år.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.