266 373 läst ·
2 169 svar
266k läst
2,2k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Då borrade du ner i berget?T twinor skrev:Jag har min Sungrow SH-10RT solcell/batterianläggning inkopplad med separat undercentral för reservkraft och fick jordtag uppmätt av elfirman.
Vi kom överens (för att minimera kostnaderna) att jag grävde för jordlina, drev ner jordspetten och elfirman kontrollerade, mätte upp, anmälde och kopplade in det.
Jordspett: [länk]
Skarvmuff: [länk]
Anslutningsklämma: [länk]
Jordlina: [länk]
Jordspettsdrivare SDS+: [länk]
Jag drev ner 4(8 1.5m) jordspett a 3 meter vardera på 3meters avstånd.Tänkte det var lika bra att köra ner lite extra när dom ändå var ganska billiga för att slippa behöva driva ner mer när elektrikern var här om mätningen skulle vara dålig. Det gick väldigt smidigt att driva ner spetten med en bra SDS+ borrhammare.
Elfirman hyrde en jordtagsmätare(1100 + moms) och mätte upp jordtaget till 11 Ohm vilket var långt under den "rekommenderade" gränsen på 100Ohm för djupjordtag hos min elleverantör. Tog väl runt en halvtimme för honom att rulla ut de långa kablarna och mäta upp jordtaget men sen en dag för att installera undercentral och koppla in reservkraft och omkopplare om man skulle vilja kunna koppla förbi växelriktarens backuputgång.
Ja var lite nyfiken på hur det har fungerat utan reservkraft om exempel blixten slår ner och det har ställt till det för er.Är mest furiren hemma som är orolig och enligt elektrikern så har dom inte haft några förfrågningar om reservkraft hos privatpersoner men börjar komma lite mer nu på Senaste tiden.T twinor skrev:
Hur manövreras kontaktorn? Har du kollat kopplingen för reläet? Man kan ju tänka sig att det friger inkoppling när spänning och frekvens ligger rätt.M Martin Lundmark skrev:Hej
Själv har jag med min bror och son kört igång ett begagnat traktorelverk med 22 kVA Stamford generator. Den köptes i befintligt skick och har nu fått ett nytt kort för bl.a. spänningsregleringen (magnetiseringen).
22 kVA innebär bl.a. att generatorn skall klara av att lösa ut 10 A Diazed säkringar på stipulerad tid.
Elverket fungerar nu, men det finns en reläenhet (se bild) i elverket (typ 1120) som fungerar dåligt.
[bild]
Är det någon som vet var man kan hitta ett likadant. samt ett kopplingsschema?
Jag bor i en ganska central villamatta där all el har varit nergrävd från början så inte så utsatt för åskpåverkningar här utan det är väl mest för skojs skull jag kopplade in det nu när man hade chansen att få lite extra teknik att leka med 😀.V växelventil skrev:Ja var lite nyfiken på hur det har fungerat utan reservkraft om exempel blixten slår ner och det har ställt till det för er.Är mest furiren hemma som är orolig och enligt elektrikern så har dom inte haft några förfrågningar om reservkraft hos privatpersoner men börjar komma lite mer nu på Senaste tiden.
Hur är det med koppar i under marken oskyddat, klarar det sig mot korrosion mm?
Hur ordnas kontakt mellan säg en kopparkabel och jordspett under mark så att kontakten inte oxiderar eller på annat sätt inte leder ordentligt?
Med en sådan härspikplanka skrev:
https://www.elbutik.se/product.html...o6h05kKDSqJ7XLJWAQHiWmtJwxgpjgAEaAmwgEALw_wcB
Otroligt egentligen att förbindelsen utan skydd mellan två metallobjekt klarar att få till en konduktiv väg trots en korrosiv miljö under flera år.