H Hybro skrev:
Vi behöver nog inte fundera på att använda molntjänster eller inte, om det blir ett mer allvarligt strömavbrott än några timmar.
Hej Hybro

Jag talar naturligtvis inte om att t.ex. vilja använda molntjänster vid ett strömavbrott där jag vill använda reservkraft

Jag talar om att molntjänster eller utebliven kommunikation t.ex. hindrar mig att använda reservkraft i den utsträckning jag avser för uppvärmning i mitt hem om jag har en värmepump eller ett värmesystem som kan fjärrstyras när jag inte är hemma.

Finns den risken?

M Martin Lundmark skrev:
Jag arbetar aktivt för att det jag köper och använder i mitt hem undviker molntjänster eller är beroende av kommunikation för att fungera.
När du nu var inne på värmesystem. Det finns värmesystem som kan fjärrstyras via molntjänster. Men har du någonsin sett ett värmesystem som kräver molntjänster för att fungera? Det är i min begreppsvärld två helt olika saker.

Om mobilmaster med tillhörande utrustning i min omgivning blir strömlösa, lär jag inte kunna styra något via molnet.

Hur har du tänkt att kommunikationen ska fungera?

Redigerat:
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När du nu var inne på värmesystem. Det finns värmesystem som kan fjärrstyras via molntjänster. Men har du någonsin sett ett värmesystem som kräver molntjänster för att fungera? Det är i min begreppsvärld två helt olika saker.
Avemo

Om jag t.ex. har mitt värmesystem kopplat för att agera efter elpriset på elmarknaden.

Är även det, som du beskriver ”två olika saker”, där funktionen hos kommunikation och molntjänster inte har någon betydelse vid strömavbrott?

Värmesystem som kan fjärrstyras via molntjänster är naturligtvis bara en del utrustning i våra hem som kan vara kopplade till molntjänster och kommunikation.

Jag ställer här frågor om saker verkligen är oberoende.

Redigerat:
H Hybro skrev:
Om mobilmaster med tillhörande utrustning i min omgivning blir strömlösa, lär jag inte kunna styra något via molnet.

Hur har du tänkt att kommunikationen ska fungera?
Hej Hybro

Om jag t.ex. har mitt värmesystem kopplat för att agera efter elpriset på elmarknaden.

Om detta system då tappar kommunikation när det höga elpriset t.ex. styrt ned värmeproduktionen så kan jag vara omedveten om detta ett bra tag då ett strömavbrott kan vara stressande.

Det kan även då (beroende på hur systemet är utfört), vara knepigt att lätt återställa värmesystemet om kommunikationen är borta, jag är stressad och manualen finns på ”molnet”.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Jag försöker att förstå vilket scenario du vill fånga. Det uppkopplade värmesystemet har tillfälligt stängt av sig för att elpriset är högt. Sedan blir det strömavbrott och uppkopplingen försvinner. Efter detta kommer du hem och startar din reservkraft som är kraftig nog att driva värmesystemet. Men eftersom värmesystemet stängt av sig innan uppkopplingen försvann så slår den inte på sig igen. Har jag korrekt förstått vilket scenario du vill fånga?

Vi verkar ju bara spekulera här. Det finns kanske värmesystem som kan styra produktionen så att det prioriteras när elpriset är lägre. Men dessa måste väl ändå vara inom vissa gränser. Jag förutsätter att inget riktigt värmesystem är så utformat att det låter huset bli utkylt för att elpriset är högt. Har du någon information som tyder på att detta någonsin skulle vara ett problem? Eller missförstår jag vilket problem du ser framför dig?

A Avemo skrev:
Jag förutsätter att inget riktigt värmesystem är så utformat att det låter huset bli utkylt för att elpriset är högt
Hej Avemo

Jag spekulerar inte. Som forskare är jag van att ställa upp en hypotes och sedan försöka undersöka om den stämmer eller är falsk. Så gör jag även nu.

I denna tråd talar vi om reservkraft som skall fungera likt en livbåt i ett skarpt läge upp till en vecka (enligt MSB).

För de som deltar här och funderar (eller har) reservkraft är det lämpligt att vi ser till att vår reservkraft fungerar som vi tänkt, innan det är för sent att ändra på saker.

Det är t.ex. inte bara en gång min dator eller mobiltelefon ”fryser” mitt i ett program eller app. i brist på kommunikation. Kan detta även hända i smarta hus eller de värmesystem som nu blir alltmer avancerade?

Du skriver ”Jag förutsätter att inget riktigt värmesystem är så utformat att det låter huset bli utkylt för att elpriset är högt” Den förhoppningen har även jag men hur vet jag det?

Jag har valt en simpel men driftsäker reservkraftlösning som är överblickbar vid ett strömavbrott ett separat enfas elnät och värma med ved. Detta även om min bergvärmepump (utan elspets) klarar drygt 30 minusgrader med ca 5,3 kW trefaseffekt från ett elverk.

Även om jag har en lösning som rimligen kommer att fungera utan kommunikation och molntjänster så försöker jag hjälpa andra här med sina tänkta reservkraftlösningar.

Du krånglar till frågeställningen något oerhört genom att inte vara specifik. Titta på ETT specifikt system och förstå hur det fungerar. Just nu agerar du inte som en forskare. Du ställer otydliga frågor som bara kan få otydliga svar och därefter ställer du ännu fler otydliga frågor.

Du kan, just nu, räkna med att alla på marknaden förekommande värmepumpar för villor kan konfigureras att köras utan tillgång till en molntjänst. Konstigare än så är det inte. Du kanske behöver läsa manualen för att förstå hur du stänger av en sådan funktion men det är ju inte ett orimligt krav på dig som användare. Det skulle dessutom förvåna mig oerhört om systemen inte stänger av funktionen automatiskt när kommunikationen inte fungerar. Det är rätt grundläggande.

Det finns ingen anledning att så tvivel kring detta, istället borde du titta på lösningarna från Nibe, Thermia och IVT och sedan bara ladda ner en manual och läsa. På en timme eller två har du svar på dina frågor.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hur gör vi?
Jag har vedkamin och all utrustning som jag använder på fjällvandringar, dvs trangiakök och gasolkök t.ex.
Jag klarar mig.
Det svåraste blir vatten, men jag känner en bonde med egen brunn och ett traktordrivet reservkraftaggregat, så jag tror att även den biten löser sig ifall det kniper.

MathiasS MathiasS skrev:
Du krånglar till frågeställningen något oerhört genom att inte vara specifik. Titta på ETT specifikt system och förstå hur det fungerar. Just nu agerar du inte som en forskare. Du ställer otydliga frågor som bara kan få otydliga svar och därefter ställer du ännu fler otydliga frågor.

Du kan, just nu, räkna med att alla på marknaden förekommande värmepumpar för villor kan konfigureras att köras utan tillgång till en molntjänst. Konstigare än så är det inte. Du kanske behöver läsa manualen för att förstå hur du stänger av en sådan funktion men det är ju inte ett orimligt krav på dig som användare. Det skulle dessutom förvåna mig oerhört om systemen inte stänger av funktionen automatiskt när kommunikationen inte fungerar. Det är rätt grundläggande.

Det finns ingen anledning att så tvivel kring detta, istället borde du titta på lösningarna från Nibe, Thermia och IVT och sedan bara ladda ner en manual och läsa. På en timme eller två har du svar på dina frågor.
Hej MathiasS

Eftersom jag har förklarat att jag har minimerar risken (rundat problematiken) vid den egna reservkraftdriften så gäller rimligen ditt svar de övriga som eventuellt tänker kombinera smarta-hem teknik och reservkraftdrift.

Vad jag känner till så tas frågan om reservkraftdrift sällan eller aldrig upp i manualer till produkter som ingår i smarta hem system.

Jag kan alltså tolka ditt svar som att du helt avfärdar min hypotes att det kan finns några som helst risker förknippade med smarta hem tjänster för solcellsanläggningar, hembatterier, värmesystem, belysning etc, som normalt är kopplade till molntjänster och kommunikation, vid reservkraftdrift.

Jag tackar för ditt svar och hoppas att alla är nöjda med det.

Jonas Persson
Enklast är väl att pröva om man känner sig osäker. Stäng av internet en dag och se vad som händer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonas Persson
Från Texas, men här är ett praktiskt test som gav en hel del insikter.

Några intressanta kommentarer under.

"Few comments about surviving (from Ukraine).
1. Solar panel is a crap, in winter. (in summer works good). May be it is at our geo-position only.
2. Battery - not an option. Owner must replace battery each 3-5 years and it is too expensive.
3. Better way to get electricity (in a random time) is disel-generator.So, use battery until you start your disel-generator (10-15 minutes, but not for a hours)
4. You must dig a well (without electro-pump) as backup solution.For warming house and cooking - wood is best option (result/price) imho.In our prices, cost of wood for one winter is ~$500 (small/medium house), so, spent $2-3k for batteries is not reasonable.

----------------

"I would invest in a diesel-powered water heating solution for the entire house (very popular and common in Europe), because they require a tiny amount of electricity just to power its water pump through the pipes. The fuel is gravity fed."

Har dieselvärmare för vatten varit uppe i tråden? Googlade lite, men finner bara enheter för 20 000 eller mer om man inte går till Alibaba och andra Kinesiska sidor.

.

Redigerat:
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Enklast är väl att pröva om man känner sig osäker. Stäng av internet en dag och se vad som händer.
Hej Jonas Persson

När det gäller mig själv så repeterar jag vad jag tidigare skrev i inlägg #1 612;
”Jag har valt en simpel men driftsäker reservkraftlösning som är överblickbar vid ett strömavbrott ett separat enfas elnät och värma med ved. Detta även om min bergvärmepump (utan elspets) klarar drygt 30 minusgrader med ca 5,3 kW trefaseffekt från ett elverk.
Även om jag har en lösning som rimligen kommer att fungera utan kommunikation och molntjänster så försöker jag hjälpa andra här med sina tänkta reservkraftlösningar.”

Det är därför jag främst ställer frågan till andra hur deras tänkte kombination av smart hem och reservkraft fungerar.

Och, hur testar man detta?

Rimligen så kommer ett strömavbrott plötsligt. Strömavbrott kan komma samtidigt som kommunikation till en ”smart utrustning sker” dvs. mitt i en sändnings-/motagningssekvens.

Beroende på omständigheter så kan reservkraftdriften sedan komma tillbaka utan att kommunikationen kommer tillbaka. I värsta fall kommer inte kommunikationen alls tillbaka under reservkraftdriften.

Själva förloppet vid ett strömavbrott beror naturligtvis även på en mängd olika faktorer;
  • Vad olika människor har valt för teknik,
  • Vilka olika tekniker som är valda att fungera tillsammans
  • Vilka sätt som kommunikationen sker på.
  • Hur lång tid det tar innan reservkraften är i gång.
  • Etc.
  • Etc.
Jag är inte säker att bara stänga ”av internet en dag och se vad som händer”, helt simulerar förloppet vid ett överraskande strömavbrott.

Det är därför jag frågar hur man testar detta.

Jag är inte säker att bara stänga ”av internet en dag och se vad som händer”, helt simulerar förloppet vid ett överraskande strömavbrott.

Klipp all ström och alla typer av kommunikation typ en vecka. Oavsett årstid.
Ta nycklarna till bostaden med dig och lämna huset.
Åk på semester.

Ett skarpt test av dina eventuella förberedelser.

Studera därefter vad som hänt.
Upprätta en rapport och delge oss.

H Hybro skrev:
Klipp all ström och alla typer av kommunikation typ en vecka. Oavsett årstid.
Ta nycklarna till bostaden med dig och lämna huset.
Åk på semester.

Ett skarpt test av dina eventuella förberedelser.

Studera därefter vad som hänt.
Upprätta en rapport och delge oss
Hej Hybro

Jag upprepar ännu en gång

När det gäller mig själv så repeterar jag vad jag tidigare skrev i inlägg #1 612;

”Jag har valt en simpel men driftsäker reservkraftlösning som är överblickbar vid ett strömavbrott ett separat enfas elnät och värma med ved. Detta även om min bergvärmepump (utan elspets) klarar drygt 30 minusgrader med ca 5,3 kW trefaseffekt från ett elverk. Även om jag har en lösning som rimligen kommer att fungera utan kommunikation och molntjänster så försöker jag hjälpa andra här med sina tänkta reservkraftlösningar.”

Det är därför jag främst ställer frågan till andra, hur deras tänkta kombination av smart hem och reservkraft fungerar.

Rimligen så kommer ett strömavbrott plötsligt. Strömavbrott kan komma samtidigt som kommunikation till en ”smart utrustning sker” dvs. mitt i en sändnings-/motagningssekvens.

Beroende på omständigheter så kan reservkraftdriften sedan komma tillbaka utan att kommunikationen kommer tillbaka. I värsta fall kommer inte kommunikationen alls tillbaka under reservkraftdriften.

Själva förloppet vid ett strömavbrott beror naturligtvis även på en mängd olika faktorer;
  • Vad olika människor har valt för teknik,
  • Vilka olika tekniker som är valda att fungera tillsammans
  • Vilka sätt som kommunikationen sker på.
  • Hur lång tid det tar innan reservkraften är i gång.
  • Etc.
  • Etc.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.