Sätter du dit en helt vanlig CP så kan du ju använda den befintliga styrningen/kontaktorn (den som används för grundvatten pumpen) för den nya pumpen och du behöver möjligtvis dra fram en nolla. Resten är ju redan klart.

Kabeln som ska vara till styrningen behöver inte vara 1,5mm2, fungerar med vad som helst, bara den är nog grov för förskruvningen.

Allt kablage ska anpassas efter säkringarnas styrka, undantag kan göras om man kan visa att det inte kan innebära att person eller egendom kan skadas.

elmont skrev:
Allt kablage ska anpassas efter säkringarnas styrka, undantag kan göras om man kan visa att det inte kan innebära att person eller egendom kan skadas.
Manualen säger att styringången är en isolerad SELV-krets, 10v vid öppen kontakt, så det är nog rätt lugnt :)

Styrningen av det befintliga eller av det (onödiga) som ev kommer att monteras???

Styrningen av den nya pumpens Ext.off är det jag tänker på.
Ser dock att jag missuppfattat lite, trodde att den nya pumpen redan var monterad.

Nä, visst kan det anses vara lite onödigt med en så avancerad pump, blir som sagt lättare med en likvärdig pump som redan sitter, dvs utan elektronik inbyggt.. då behöver ingen styrning kopplas om...

Hej Jag önskar att jag rådfrågat er tidigare så hade jag säkert fått tips om vilken pump jag skulle borde ha valt. Men så blev det inte . Jag sökte på egen hand efter enklare och robustare alternativ, men jag hittade ingen. Den pump jag nu har är en Wilo Stratos 25 1 -10, 1 Fas. Vi får väl se hur det går med den. Jag är dock tacksam för ett mera okomplicerat alternativ till den jag nu har. Om installationen skulle gå åt skogen så är det ju perfekt att på förhand ha ett bra eller bättre alternativ. Tack hur som hur för alla goda råd. Ha det så gott Axelman

VikHe skrev:
[länk] [länk] Eller likvärdiga. En av dina styrda faser från värmepumpen till A1 på reläet, nolla från värmepumpen till A2. Sen drar du en tvåledare, lämpligtvis ELQRB 2x1 eller liknande, (går också bra med en vanlig 3-ledare, typ EKK, EXK osv) från reläet till pumpen. Ansluts till reläets #11 och #14 i värmepumps-änden. I pumpen så tar du bort den bygel som sitter mellan plintarna Ext Off, på dessa plintar ansluter du istället de två ledare som kommer ifrån 11 och 14 på reläet. Klart! ;) Edit: I övrigt så stämmer din skiss, dvs cirkulationspumpen ska ha konstant matning via säkerhetsbrytare.
Hej igen Jag var hos elektrikern idag för att be honom beställa ett relä. Han vill gärna veta vilken spänning det skulle vara på utgången från reläet. ( de som skall gå vidare till de två vänstra anslutningarna på IF- modulen) Är han fel ute ? hälsningar Axelman

Som du sett tidigare är det en helt kravlös anslutning, 10V vid öppen krets och några få mA vid sluten så precis vad som helst duger där. Om något kan du be att få ett relä med bättre kontakter för låg spänning och små strömmar, det är det enda som skulle kunna ge problem med dålig kontakt för ett relä avsett för större laster. Men normalt kan du ta vad elektrikern har att erbjuda tycker jag.

GK100 skrev:
Som du sett tidigare är det en helt kravlös anslutning, 10V vid öppen krets och några få mA vid sluten så precis vad som helst duger där. Om något kan du be att få ett relä med bättre kontakter för låg spänning och små strömmar, det är det enda som skulle kunna ge problem med dålig kontakt för ett relä avsett för större laster. Men normalt kan du ta vad elektrikern har att erbjuda tycker jag.
Du får gärna ge mig exempel på Relä med bättre kontakter och gärna också en länk till var jag kan köpa ett sådant. ( jag har tidigare handlat hos ELFA ) Skall det vara 230 V, slutande , En-poligt ? http://bhstatic.se/smilies/blushing.gif

Ge dessa nummer till din elektriker så löser det sig :)

Relä:
E4016829 speciellt för små strömmar, lär dock fungera fint med ett i standardutförande; E4016809

Sockel:
E4017075

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.