4 605 läst ·
40 svar
5k läst
40 svar
Elanslutning WILO STRATOS - IF-MODOL
Jag försöker bifoga en enklare skissVikHe skrev:
axelman
TackDIY_freak skrev:
En av de faserna som får spänning (när vp vill gå) + Nolla till Relä?
Sedan 2 trådar till IF-modulen ?
Till vilka skruvar på IF-modulen ?
Rätt ordning på trådarna ?
Hur gör jag med bryggan som är mellan de 2 vänstraste skruvarna på If-modulen?
Den satt där när jag fick den.
Har du någon länk till ett sådant relä, som jag kan använda ?
Reläet kanske kan sitta på VP´s din-skena (35 mm ? )
Många tack så länge.
Axelman
Redigerat:
http://www.billigtel.se/produkter/547/3130/finder-11-pol-230vac
http://www.billigtel.se/produkter/547/3134/finder-sockel-11-pol
Eller likvärdiga.
En av dina styrda faser från värmepumpen till A1 på reläet, nolla från värmepumpen till A2.
Sen drar du en tvåledare, lämpligtvis ELQRB 2x1 eller liknande, (går också bra med en vanlig 3-ledare, typ EKK, EXK osv) från reläet till pumpen.
Ansluts till reläets #11 och #14 i värmepumps-änden.
I pumpen så tar du bort den bygel som sitter mellan plintarna Ext Off, på dessa plintar ansluter du istället de två ledare som kommer ifrån 11 och 14 på reläet.
Klart!
Edit:
I övrigt så stämmer din skiss, dvs cirkulationspumpen ska ha konstant matning via säkerhetsbrytare.
http://www.billigtel.se/produkter/547/3134/finder-sockel-11-pol
Eller likvärdiga.
En av dina styrda faser från värmepumpen till A1 på reläet, nolla från värmepumpen till A2.
Sen drar du en tvåledare, lämpligtvis ELQRB 2x1 eller liknande, (går också bra med en vanlig 3-ledare, typ EKK, EXK osv) från reläet till pumpen.
Ansluts till reläets #11 och #14 i värmepumps-änden.
I pumpen så tar du bort den bygel som sitter mellan plintarna Ext Off, på dessa plintar ansluter du istället de två ledare som kommer ifrån 11 och 14 på reläet.
Klart!
Edit:
I övrigt så stämmer din skiss, dvs cirkulationspumpen ska ha konstant matning via säkerhetsbrytare.
Redigerat:
Utomordentlig beskrivning. För kollens skull. Då kanske Kjell´s Impulsrelä för DIN 230V 16A Art nr: 67143 Skulle passa. Det var det första jag hittade när jag öppnade en av katalogerna, som jag har liggande. Det är ju dessutom DIN - skena. Tack igen AxelmanVikHe skrev:
I manualen nämns ofta 10 V. Skall man taga hänsyn till det också ? Eller är det något annat man skall ha koll på utöver 230 volt in ? Jag får kolla och återkomma. Axelman God MidsommarVikHe skrev:
God Morgon Till Stratos rekommenderar manualen till anslutningen av själva pumpen: skall kabel med en ytterdiameter på 8 12 mm användas (t ex. Typ: H05 W-F 3 G 1,5) och skruvas åt tillräckligt fast Kan jag inte till IF-Modulen använda en liknande flertrådig kabel med en minsta dimension på 0,5 mm² ? Biltema har en med 1,0 mm² * 3 ledare 35 -467 AxelmanVikHe skrev:[länk] [länk] Eller likvärdiga. En av dina styrda faser från värmepumpen till A1 på reläet, nolla från värmepumpen till A2. Sen drar du en tvåledare, lämpligtvis ELQRB 2x1 eller liknande, (går också bra med en vanlig 3-ledare, typ EKK, EXK osv) från reläet till pumpen. Ansluts till reläets #11 och #14 i värmepumps-änden. I pumpen så tar du bort den bygel som sitter mellan plintarna Ext Off, på dessa plintar ansluter du istället de två ledare som kommer ifrån 11 och 14 på reläet. Klart!Edit: I övrigt så stämmer din skiss, dvs cirkulationspumpen ska ha konstant matning via säkerhetsbrytare.
Ska du säkra med 10 A ska det vara 1,5mm2, byter du säkring till 6 A är det OK med 1 mm2.
Ps
Tror du verkligen att det är värt "besväret" ?????? som jag skrev tidigare är jag övertygad om motsatsen.
Ps
Tror du verkligen att det är värt "besväret" ?????? som jag skrev tidigare är jag övertygad om motsatsen.
Redigerat:
Vid pumptypen med inbyggd elektronik kan det vara värt att lägga till den typ av start TS är ute efter, de mår för det mesta inte bra av att brytas på nätsidan så frekvent som det kan bli vid VP-drift. Skaffar man en väl anpassad pump med endast konventionell motor slipper man båda problemen.