1 301 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Elabonnemang
Hej
På landstället har jag cirka 5000 KWH per år i förbrukning. Har luftvärmepump som alltid ser till att det är 12 grader när jag inte är där. I övrigt det vanliga med spis/ugn/VVB, mm samt 3 st elradiator. Tot 120 m2.
Min nätanslutning är 3 x 25A. Räknade baklänges på de 5000 KWH och det ger ett snitt på 2,3 A (som dessutom ska fördelas på 3 faser).
Fattar att det går åt mer på vinter än sommar och att jag endast använder landet 4-5 månader per år (full tid = pensionär), men känns ändå lite onödigt med 25A i mätarskåpet.
Finns det några tumregler?? Kan EoN upplysa om min toppförbrukning??
mvh
På landstället har jag cirka 5000 KWH per år i förbrukning. Har luftvärmepump som alltid ser till att det är 12 grader när jag inte är där. I övrigt det vanliga med spis/ugn/VVB, mm samt 3 st elradiator. Tot 120 m2.
Min nätanslutning är 3 x 25A. Räknade baklänges på de 5000 KWH och det ger ett snitt på 2,3 A (som dessutom ska fördelas på 3 faser).
Fattar att det går åt mer på vinter än sommar och att jag endast använder landet 4-5 månader per år (full tid = pensionär), men känns ändå lite onödigt med 25A i mätarskåpet.
Finns det några tumregler?? Kan EoN upplysa om min toppförbrukning??
mvh
Om kör någon vedkap på 3-fas kan 25A vara bra att ha, annars är det nog toppförbrukningen för spis, vattenkokare ,VVB, dammsugare etc som bestämmer huvudsäkringens storlek. 16A kan räcka.
Värsta fallet kanske är om du kommer dit, drar på värmen på alla elementen, startar vvb och dammsuger eller lagar mat. Du får väl räkna lite. Sen beror det ju på hur faserna belastas också.
Värsta fallet kanske är om du kommer dit, drar på värmen på alla elementen, startar vvb och dammsuger eller lagar mat. Du får väl räkna lite. Sen beror det ju på hur faserna belastas också.
Högst troligt klarar du dig med 16A, du kan ju prova genom att sätta i 16A säkringar i stället för 25A. Håller det så är det bara att be en elektriker att komma och byta bottenplattor och göra en anmälan till nätägaren.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Var i landet ligger huset?
Vi har 3x16 A säkringar i vårt åretrunthus och har aldrig haft problem med elen.
Varför behöver ni förresten elradiatorer när ni har L/L-värme?
Vi har 3x16 A säkringar i vårt åretrunthus och har aldrig haft problem med elen.
Varför behöver ni förresten elradiatorer när ni har L/L-värme?
Bra idé - får göra det i vinter när det är minusgrader och köra en veckaE elmont skrev:
Sparar nästan 5000/år på och sänka till 3x16A
Det finns tyvärr inte men har du tur finns det redan timvärden för din mätare, de kan du se i eon appen eller på mitt eon på deras hemsida. Timvärdena är dock ett medelvärde för en timme så det är hela sanningen tyvärr. Har du inte redan timvärden så kan du ringa deras kundtjänst och begära det och kostar inget att göra det.
Bästa svaret
Sänk direkt till 20A. Avgiften för ändring tjänar du typiskt in på under ett år (kolla avgiften för att säkra om med en lokal elektriker, de behöver byta slitdelar och göra en anmälan till eon).
Testa sedan med att byta ut 20A mot 16A i huvudsäkringarna och kör ett år. Du kan sedan byta efter nästa vinter när du vet mer.
Att köra med 16A i 25A slutdelar ger samma ”bevis” på att du klarar dig med 16A såklart men högre kostnad tills du ändrar.
Testa sedan med att byta ut 20A mot 16A i huvudsäkringarna och kör ett år. Du kan sedan byta efter nästa vinter när du vet mer.
Att köra med 16A i 25A slutdelar ger samma ”bevis” på att du klarar dig med 16A såklart men högre kostnad tills du ändrar.
Vi har 3x16 A som huvudsäkringar till vår villa och vi har aldrig haft problem med att det inte räcker till. 15 000kWh/år med LLVP och oljeradiatorer som uppvärmning samt en VVB. Det är inte ovanligt att vi kör både tvättmaskin, diskmaskin, ugn och micro/vattenkokare samtidigt och det tillsammans med att LLVP, radiatorerna och VVBn alltid går. För någon vecka sedan, mellan byte av centraler, körde vi hela huset på i princip 3x10 A utan problem. Körde man igång ex kap- o gersågen så märkte man att lyset inne flimmrade till, men det blev aldrig så pass att en dvärgbrytare löste ut
Att köra en villa med LLVP/elvärme på 16 A är inte "normalt". Det är på tok för många saker som drar ca 10 A när dom används. Dessutom tar mätarskåpet stryk pga hetta orsakad av den permanenta överbelastningen av huvudsäkringen. Det är rätt enkelt att räkna själv, ca 10 A drar, mikro, kaffekokare, vatten värmare, brödrost, tvättmaskin, diskmaskin, torkskåp, torktumlare, strykjärn, kupe/motorvärmare, L/L värmepump, elradiatorer när kylan gör så att VP i princip inte ger någon värme att tala om, till det kommer allt som tar i runda slängar 5 A som trefas VVB, belysning samt lite andra "småsaker" som data, TV mm.
Så 16 A på en villa är ett lotteri och kräver att man endera har bra koll på förbrukning och kan planera vad man gör eller litar på sin tur.
Så 16 A på en villa är ett lotteri och kräver att man endera har bra koll på förbrukning och kan planera vad man gör eller litar på sin tur.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara