Hej har haft ett äldre ftx aggregat inkopplat till denna dosa, sen när ventilations firman tog bort sladden som kom under ifrån sluta belysningen fungera. Nån som vet vad som kan va fel??
 
#el
Ingen kan svara på den frågan via distans med den där lilla informationen.

Vart går den kabeln som är inkopplad i strömbrytaren?
Hur är det kopplat i andra änden av kabeln?


Här kommer bilden (lite inzoomad) så att den syns i tråden,
Öppen eluttagsdosa med exponerad ledningsanslutning och installationsfel, på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ingen kan svara på den frågan via distans med den där lilla informationen.

Vart går den kabeln som är inkopplad i strömbrytaren?
Hur är det kopplat i andra änden av kabeln?


Här kommer bilden (lite inzoomad) så att den syns i tråden,
[bild]
Demmpa Demmpa skrev:
Ingen kan svara på den frågan via distans med den där lilla informationen.

Vart går den kabeln som är inkopplad i strömbrytaren?
Hur är det kopplat i andra änden av kabeln?


Här kommer bilden (lite inzoomad) så att den syns i tråden,
 
  • Elledningar och anslutningar i ett öppet utrymme med anteckningar skrivna på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ljus
 
  • Vind, isolering, träbjälkar, elektriska ledningar, gamla säkringsdosor. Oorganiserat, potentiellt brandfarligt, omodern elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ljus
 
  • Hörn av ett trångt utrymme med träväggar, vit kabelförvaring, gammal fläktkonvektor och barnleksak nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
koppling
 
  • Elanslutningar i dosa, kablar, skruvanslutning, vägggenomföringar, träunderlag, otydlig bakgrund, elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom firman lämnade två oisolerade sockerbitar i dosan(brytaren?) kanske han skruvade ur proppen eller monterade bort kabel i det han trodde var andra änden?

Om det bara står FTX i gruppförteckningen och belysningen kommit dit i efterhand vore det en naturlig förklaring och ett väl utfört jobb.
Annars slarvigt…
 
blackarrow blackarrow skrev:
Eftersom firman lämnade två oisolerade sockerbitar i dosan(brytaren?) kanske han skruvade ur proppen eller monterade bort kabel i det han trodde var andra änden?

Om det bara står FTX i gruppförteckningen och belysningen kommit dit i efterhand vore det en naturlig förklaring och ett väl utfört jobb.
Annars slarvigt…
blackarrow blackarrow skrev:
Eftersom firman lämnade två oisolerade sockerbitar i dosan(brytaren?) kanske han skruvade ur proppen eller monterade bort kabel i det han trodde var andra änden?

Om det bara står FTX i gruppförteckningen och belysningen kommit dit i efterhand vore det en naturlig förklaring och ett väl utfört jobb.
Annars
Aggregatet var in kopplat i den första bilden, sen togs de bort sen funka inte belysningen, skulle dom kopplat bort de i andra ändan? Belysningen har suttit där sen huset köptes 8år.
 
secborg secborg skrev:
Aggregatet var in kopplat i den första bilden, sen togs de bort sen funka inte belysningen, skulle dom kopplat bort de i andra ändan? Belysningen har suttit där sen huset köptes 8år.
skulle dom kopplat ur i den vita fördelar dosan eller bara i den svarta på första bilden?
 
Har du kollat att ingen säkring eller propp är avslagen/urplockad ur elcentralen som @blackarrow tipsade om ovan?
 
D Dublin skrev:
Har du kollat att ingen säkring eller propp är avslagen/urplockad ur elcentralen som @blackarrow tipsade om ovan?
Den smäller hela tiden.
 
secborg secborg skrev:
Den smäller hela tiden.
Det var ju ganska relevant information :surprised:. Jag tycker du ska ringa firman det första du gör imorgonbitti och be dem komma på stört och lösa det. De kan ju inte koppla bort aggregatet och lämna elinstallationen med kortslutning...
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.