Hej! Jag har tagit över ett ödehus utan el, väg, telefon, mobiltäckning eller dylika installationer. Skulle vara väldigt praktiskt att kunna kommunicera med omvärlden. Har redan investerat i ett elverk (icke-inverter, dvs inte anpassat för elektronik) för att kunna ladda verktygsbatterier samt köra elmaskiner. Nyligen fick jag veta att det möjligen finns täckning i området via en operatör genom vilken man kan köra IP-telefoni. Detta verkar vara en bra lösning, dessutom kan mottagaren köras på 12 Volt liksom rimligtvis min surfplatta (via 12 Volts-laddare). Funderar därför på hur man kan göra med batterier för att driva dessa installationer. Det vanligaste är givetvis att ta med och ladda upp vanliga blyackumulatorbatterier. Problemet är bara att dessa är väldigt tunga, att de kan behöva djupurladdas varje gång samt att de har lång laddtid via elverket. Undrar därför ifall någon vet ifall det går att köpa stora litium, Ni-Mh, eller dylika uppladdningsbara batterier som är lättare, kan djupurladdas samt kan lagra mer elektricitet. Har försökt titta runt på husvagnsforum samt googlat runt utan resultat. Är det någon av er som har något tips?

Mvh P1

Sätt upp en/flera solpaneler med tillhörande laddkretsar och låt blybatterierna stå fast monterade i stugan.

Kommer dessa fungera år efter år utan underhåll året runt och förvaringstemperaturer mellan +35 och minus 40 grader?

Det finns många stugor, båtar och husvagnar som har solpaneler för att ladda batterierna. Det kan fungera mycket bra. I synnerhet om du inte bor där hela tiden. Batterierna har inte obegränsad livslängd, men det lär bli mindre slit än om du skall släpa hem batterier för uppladdning. Detta oavsett batterityp. Några år kan säkert batterierna hålla. Det är kapaciteten som sjunker med tiden.

Erik

Vad gäller blybatterier så tål de kyla bäst om de är laddade, och dessutom ska man inte försöka ladda dem alls förrän de tinat ifall de frusit.

Det kan alltså vara läge att låta ev. solpaneler hålla laddning på batterierna på vintern men inte dra nån ström ur dem (när man inte är i ödehuset och eldar så det blir varmt, eller nåt sånt).

Vad gäller mobiltäckning så finns det bättre antenner som går att använda med de (få) telefoner och 3G-modem som har uttag för yttre antenn.

Ett tips är att leta i bra-att-ha-lådan efter nån gammal mobiltelefon, det optimala vore om du hittar t.ex. en Ericsson GH198 med sin "utvevbara" antenn men även de gamla GH337/388/688/888 (generellt alla med en utstickande antenn, skulle jag tro) är nog mycket bättre än nya telefoner där täckningen är dålig. Äldre Nokia, Motorola o.s.v. från 90-talet kan nog också vara bra.

En del av de här telefonerna hade uttag för yttre antenn, då kan man sätta upp en "stor" antenn på taket. Antennkopplingen hängde ofta ihop med handsfree för bil, så då får du laddning från 12V-batteriet och (ofrivilligt) högtalartelefon på köpet om du skulle hitta nåt sånt.

Det verkar faktiskt som om det tillverkats klart nyare telefoner med uttag för antenn, det kanske finns att köpa idag till och med. ett par år gammal tråd om saken.

Den där "ip-telefoni-telefonen" kommer funka ungefär lika bra/dåligt som en vanlig mobiltelefon med en yttre antenn.

Jag skulle tro att elbilforum och (fritids/segel)båtforum kan vara bra ställen att titta runt på åxå.

Jag antar att du redan kommit på att du kan ju köra en relativt stor laddare ihop med elaggregatet, men det finns ju ändå en gräns för hur lång tid det tar att ladda batterierna.

Vanliga bilbatterier sägs väl hålla drygt 5 år, antagligen är det liknande för andra blybatterer också. Blybatterier verkar vara det vanligaste i t.ex. UPS'er, de ska ju tåla enstaka djupurladdningar och alltid fungera.

En idé vore kanske att försöka få tag på ett ännu klenare elaggregat som kan vara igång mer, men då får det säkert rutten verkningsgrad om man ens hittar nåt. Riktigt små förbränningsmotorer brukar sällan vara särskilt tysta heller, jämför hur mycket mer en gräsklippare eller moped bullrar jämfört med en mycket starkare bil...

Ligger huset så "väglöst" att det till och med är jobbigt att släpa bensindunkar till elverket?

Redigerat:
yxis skrev:
Vad gäller mobiltäckning så finns det bättre antenner som går att använda med de (få) telefoner och 3G-modem som har uttag för yttre antenn.
Det är inte säkert att det funkar med en aldrig så stor antenn. GSM har en inbyggd avståndsbegränsning på 35 km, vilket inte är speciellt mycket i Norrland.

Så kolla först om det finns någon operatör med master i närheten, det brukar gå att klura ut från täckningskartorna var masterna står.

Hej, tack så mycket för hjälpen. Hade fullkomligt älskat idén att använda en gammal telefon med bättre antenn. Tyvärr är det så att den aktuella operatören Net1 använder NMT-bandet men inte tillhandahåller vanlig mobiltelefontjäst. Det som tillhandahålls är mobilt bredband och genom detta också IP-telefoni. Det kanske verkar konstigt, men i och med att detta är den enda operatör som använder NMT-frekvenserna är det mycket bättre mottagning för mobilt bredband än för mobiltelefoni. Sannolikt fungerar det därför inte med telefon med bra antenn i sig.

Bilbatterier kanske verkar vara det mest ekonomiska valet men de där elmopedbatterierna verkar helt klart intressanta. Tråkigt bara att de har för hög spänning, verkar vara 18 och 48 Volt men behöver 230 alternativt 12 VColt.

Skaffa en träningscykel från 70-talet och koppla en generator till den så kan du trampa medan du surfar och samtidigt ladda blyacken.

Kan även tipsa om www.24volt.eu för mycket kunskap om "egen-el" tillverknig i både stor å liten skala.
Finns forum, länkar, kalkylatorer mm

Mvh
Rikard

G
Solceller och blyackar är en beprövad lösning. Se bara till att ha en regulator med minimal egenförbrukning (de brukar kunna dra någon mA när det är mörkt ute), och som har underspänningsskydd. Så att utrustning som glöms på av misstag inte tömmer batteriet helt. Har även samma tips som föregående talare, kolla på 24volt.eu

Vad är en regulator? :D Antar att det står på 24 Volt.eu

Förstår av det jag läst, och inte läst på nätet att det är blyackumulatorer som är förstaval. Däremot förstår jag verkligen inte varför. Varför finns det inte NIMh, Litium och jonbatterier i större stolekar att tillgå? Visst, det kanske vore några kronor dyrare, men det är ofantligt mer portabelt, rymmer otroligt mycket mer energi och har också en mycket högre cykel-livslägd. Någon som vet?

Under en sommar beräknar jag att jag måste kunna ringa max 10 st 10 minuter långa samtal med IP-telefoni. Således behöver jag kunna ha igång dator och mottagare/antenn kanske 2,5 timmar. Fräscht datorbatteri täcker datordelen men ej mottagarens förbrukning. Då enda anledning till att ordna extra strömförsörjning är mottagarens förbrukning känns det extremt bökigt med solceller, regulator och blyackumulatorer. Borde det inte finnas ett litet, lätt batteri med 12-Volts spänning som täcker dessa 2,5 timmars mottagning och kan laddas ur j´helt vid varje tillfälle?

Redigerat:
mycke_nu: Om jag fattat rätt så har vissa mobiloperatörer (tror det var Nokia-nät och dåvarande Europolitan = Telenor idag) "skärgårdsmodell" av nätet, där vissa kanaler körs så att avståndet istället blir 3,5-7km (eller annat godtyckligt valt avstånd med 3,5km mellan närmaste och avlägsnaste), d.v.s. att telefonen tror att den är på ett visst avstånd men egentligen är timingen mellan mottagning och sändning i basstationen flyttad. Vet inte om detta körs även på andra ställen.

Jag har själv råkat ut för det här vid nån badstrand en bit utanför Arvika i samband med festival. Med en adapter + antenn från Technophone PC-107 (NMT-telefon med bautastor antenn med SMA-kontakt) på en Ericsson GH388 så syntes det att bassationen hördes men att den låg för långt bort för att telefonen skulle få ansluta till den! (På de telefonerna fanns ett trick där man med kabel till telefonen + terminalprogram i datorn kunde ändra på parametrar så att man kunde få ett "kanalinfo"-läge, då såg man mottagnings+sändningseffekt + avståndgrejen i siffror i displayen).

Projekt1: Aha! Det är nog smart av Net1 att köra IP-telefoni.
Men kolla hur mycket ström deras "burk" drar och om den går att köra direkt på t.ex. 12V förutom 230V.

Om era släktingar bor inom några mils avstånd kan det kanske vara läge att sparka liv i de gamla 27MHz-privatradiomojängerna, eller vad för frekvenser som används idag.

Oavsett om det blir Net1 och/eller nån komradiolösning så kan det vara bra att göra upp med släktingar & co om "passningstider", t.ex. att ni är anträffbara varje timma mellan xx:00 och xx:05 eller nåt sånt, för att spara ström. Det beror förstås på hur ni i övrigt gör med strömmen, med bensinelverket så gör det kanske inte så mycket att en del ström går åt hela tiden.

"Bilbatterier" är fel, däremot blybatterier som tål djupurladdning bättre (men som inte behöver klara lika hög maxströn, antar att ni inte ska köra en bilstartmotor på batterierna) är rätt val.

Jag skulle tro att folk kör blybatterier dels för att "så har vi alltid gjort" och dels för att det är enkelt för hempulare att bygga regulatorer själva. För att ladda rätt under halvlång tid / med halvlåg ström så är det ju bara att bygga en spänningsreglering på 13,8V och ha den inkopplad hela tiden.

För de där 2,5 timmarna så är det väl enklast att köra bilbatteriladdare (som funkar med fritidsbatterier, alltså en modern reglerad) -> fritidsbatteri -> 230V-omriktare (om inte telefonjoxet funkar på 12V rakt av). En sån koppling borde också funka för att köra en TV, om det nu finns täckning på TV-nätet där.

Solpaneler + regulator vore väl iofs rätt smidigt, bara att trycka på knappen precis som hemma och så tänds LED/lysrörsbelysningen. Om du bygger hela "elnätet" med 12V så behövs dessutom ingen behörighet (men se för sjutton till att göra rätt med säkringar, ett kortslutet blybatteri kan i värsta fall explodera och om det inte exploderar så kan det ge så mycket ström att det smälter och böjer en skiftnyckel).
Du kan iofs köra ett 12V-system som laddas från bensinaggregatet också om du vill. Det är väl smaksak men jag skulle nog uppskatta att slippa köra gasolgrejer.

Just ja, jag antar att ni vill ha nån radio att lyssna på. Om nu ändå har ett 12V-system så är nog tipset att försöka köpa en enklare radio/stereo från nån bilskrot/billoppis, lämpligtvis t.ex. Blaupunkt eller kanske Philips. Kombinera med ett par vettiga högtalare som ger hyggligt ljud utan att behöva så stark effekt in. Om du hittar en stereo som är så gammal att den har en 5-polig DIN-kontakt avsedd för att ansluta vinylspelare för bil (!, ja, det fanns för 45varv-singlar) så kan du koppla ljudet från datorn / mp3-spelaren i den kontakten om du vill ;)

G
Projekt1 skrev:
Vad är en regulator? :D Antar att det står på 24 Volt.eu

Förstår av det jag läst, och inte läst på nätet att det är blyackumulatorer som är förstaval. Däremot förstår jag verkligen inte varför. Varför finns det inte NIMh, Litium och jonbatterier i större stolekar att tillgå? Visst, det kanske vore några kronor dyrare, men det är ofantligt mer portabelt, rymmer otroligt mycket mer energi och har också en mycket högre cykel-livslägd. Någon som vet?

Under en sommar beräknar jag att jag måste kunna ringa max 10 st 10 minuter långa samtal med IP-telefoni. Således behöver jag kunna ha igång dator och mottagare/antenn kanske 2,5 timmar. Fräscht datorbatteri täcker datordelen men ej mottagarens förbrukning. Då enda anledning till att ordna extra strömförsörjning är mottagarens förbrukning känns det extremt bökigt med solceller, regulator och blyackumulatorer. Borde det inte finnas ett litet, lätt batteri med 12-Volts spänning som täcker dessa 2,5 timmars mottagning och kan laddas ur j´helt vid varje tillfälle?
Enkelt förklarat, regulatorn ser till att batterierna inte laddas sönder, eller urladdas för mycket. Blybatterier har väll bla ett par fördelar, enkla att ladda, billiga i förhållande till kapacitet. Dock blir de ju större och tyngre, men det brukar inte göra något vid stationärt bruk. Du tänkte köra IP telefon med dator? Net1 har annars två modem (D40 & R90) du kan ansluta en vanlig hederlig DTMF telefon med sladd. Blir nog strömsnålare om man vill ha det på passning längre tider.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.