ClasseClas
T
Kludden33 Kludden33 skrev:
Var mest nyfiken på om du hade ett hett tips till dragavlasning till dosan, finns ju en variant till takdosa. Borde uppfinna en som fästes i dosskruven

Om man inte kan leva med att maskinen sticker ut ett par cm är nog den lågbyggda vinklade stickproppen ett bra lösning, alternativt fast anslutning.
Det är ju viktigt med dragavlastningen precis som du säger, ingen man bör tumma på!

T
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jo, jag uppfattar det så,
[länk]
Precis, du har helt rätt. Inget jag såg när jag kollade (y)

ClasseClas
Var mest nyfiken på om du hade ett hett tips till dragavlasning till dosan, finns ju en variant till takdosa. Borde uppfinna en som fästes i dosskruven

Om man inte kan leva med att maskinen sticker ut ett par cm är nog den lågbyggda vinklade stickproppen ett bra lösning, alternativt fast anslutning.
Tyvärr vet jag inte om det finns någon lös dragavlastning till dosor som du funderar på. Håller med om att behovet finns ibland.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Tyvärr vet jag inte om det finns någon lös dragavlastning till dosor som du funderar på. Håller med om att behovet finns ibland.
Det vore bra, men jag tror att marknaden är för liten.

T TechChad skrev:
Prcis, du byter stickproppen till en "slim" variant. Den bygger ju inte ut så mkt. Eller det kanske inte heller får plats?
Helst vill jag bygga bort så mycket som möjligt av dessa mm. Att bara byta stickpropp tar mig inte så långt fram. Går det inte så får det vara såhär.

Ett lock med pip och ha skarvklumpen där den får plats vore bäst. Dock svårt att förankra i en dragavlastning, har googlat som tusan.

Måttband som mäter avståndet mellan en vägg och en elektrisk sladd med stickpropp framför ett uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

richardtenggren
Uttaget ser ut att bygga ca 11-12 mm, Evoline proppen bygger 5 mm, så du hamnar på 16-17 mm. Det är nog svårt att få det tunnare annat än med näslock.
Du skulle säkert tjäna lite på ett Jung ls990 uttag, kan mäta mina om du vill.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Uttaget ser ut att bygga ca 11-12 mm, Evoline proppen bygger 5 mm, så du hamnar på 16-17 mm. Det är nog svårt att få det tunnare annat än med näslock.
Du skulle säkert tjäna lite på ett Jung ls990 uttag, kan mäta mina om du vill.
Tack, ska kolla på Evoline och jämföra med hur pluggen från Miele ser ut. Näslock hade varit det bästa men verkar svårt att lösa. Kolla gärna hur tunn din Jung är. (y)

Doslocken för tak med genomföring har dragavlastning men det verkar inte finnas motsvarande för vägg.

richardtenggren
Min spontana känsla var att de skulle vara mer slimmade, men mätte en ram och den var ~11 mm den också.

Har du funderat på att lägga en utanpåliggande kabel och sätta upp ett nytt uttag närmare golvet? Det brukar ju vara ganska mycket rymligare längre ner på maskinerna.

Papperskatt Papperskatt skrev:
Har du funderat på att lägga en utanpåliggande kabel och sätta upp ett nytt uttag närmare golvet? Det brukar ju vara ganska mycket rymligare längre ner på maskinerna.
Ja jag har tänkt tanken men är inte så sugen på att borra i tätskiktet, så undviker den lösningen av den anledningen.

Beroende på hur elen är dragen kanske du kan byta uttaget för torktumlarn till ett 2vägs och sätta båda där bakom. Om det fanns mer plats bakom den. Har du tur så är det 2 faser dragna som bara stannar i varsinn dosa där bakom. Då kan det vara väldigt enkelt att peta in båda till dosan bakom torktumlaren.

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Det vore bra, men jag tror att marknaden är för liten.
När skulle du ha nytta av det menar du? Skiljer väl knappast mot att använda lock likt tex det Legrand som visades tidigare. Ett sånt borde passa TS också.

I Intresserad22 skrev:
Beroende på hur elen är dragen kanske du kan byta uttaget för torktumlarn till ett 2vägs och sätta båda där bakom. Om det fanns mer plats bakom den. Har du tur så är det 2 faser dragna som bara stannar i varsinn dosa där bakom. Då kan det vara väldigt enkelt att peta in båda till dosan bakom torktumlaren.

Smart, detta ska jag undersöka!

Finns det tvåvägs uttag som kan ha två faser? Utanför mitt kunskapsområde.
Hur tänkte du att man drar mellan uttagen för att få faserna till torken? För jag tror att torken inte är lika djup som tvättmaskinen. :cool:(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.