Jag inser nu att jag hade inte en tanke på att det faktiskt finns folk som gör sånt som att kapa ved på dagen då det är ljust ute, jag utgick från att ett par lampor var ett måste för att kunna jobba. Ooops! :blushing:

Vad gäller en undercentral - om matningen till vedboden är 2,5mm2 avsäkrad 16A så borde det väl räcka med en minimal kapsling med en enda 10A-brytare för belysning o.s.v. och mata CEE-uttaget utan ytterligare säkring i vedboden?

Nej! Det är i detta fall en huvudledning som matar en central.

yxis skrev:
Jag inser nu att jag hade inte en tanke på att det faktiskt finns folk som gör sånt som att kapa ved på dagen då det är ljust ute, jag utgick från att ett par lampor var ett måste för att kunna jobba. Ooops! :blushing:
Tror faktiskt inte att jag får in en vedklyv och jobba runt den på samma gång i vedboden.. :D

Aha, men om klyven ändå står utomhus när du jobbar så spar du rätt mycket jobb på att sätta uttaget på det hus 20 meter bort som faktiskt har uttag...

Å andra sidan kostar kanske nedgrävd markkabel inte mycket mer än den lösa skarvkabel du annars behöver?

Jag skulle alla gånger köra på förslag 2, dvs sätta ett uttag på (eller i) uthuset som redan har el, och köpa en 20 m 2,5 mm2 trefas skarvkabel.

Kostnaden blir max en tusenlapp och man slipper gräva.

Har dessutom svårt att föreställa mej att det inte skulle behövas en rejäl skarvkabel om minst 10 m även om klyven kopplas in direkt i vedboden.

Redigerat:
Jag skall kolla idag när jag kommer hem när det är klart ljusare hur stort det är inne i vedboden. Verkar vara den avgörande punkten.. :)

Det sitter väl ingen "fast" kabel (i normala fall) på en vedklyv, så någon sorts 'skarvkabel' måste det vara ändå?

Det är helt säkert endast ett trefas CEE-intag på klyven.

Typ så här (Edit: här krävs det visst även enfas till sågen):

• KW340_2010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Korvgubbe
Om du har tillräckligt med plats för att arbeta inne i vedboden så hade jag satsat på alternativ ett alla dagar i veckan. Bra arbetsbelysning är värt mycket så har du möjlighet hade jag lagt lite extra pengar för det, det betalar sig första kvällen du kan stå och arbeta färdigt trots att det börjar skymma. Sen hade jag även smackat dit ett vägguttag inne i vedboden när man ändå håller på, kostar inte mycket extra men är skönt att ha. Du kanske inte har ett behov av det idag, men planera för framtiden. Förr eller senare står man där med en borrmaskin en 25 meters skarvsladd och förbannar sig själv för att man var dumsnål. Bara en sådan sak som att kunna koppla in en elektrisk kedjesåg och kapa upp veden på plats är något jag hade velat ha. Nu kanske din vedkap redan har såg i och för sig, men har man ingen användning för det så skaffar man sig en!

Då fick jag några bilder på vedboden. Den är relativt stor, hur stor plats behöver man normalt om man har en 50cm klyv.?

Avståndet är lite mindre än jag uppskattade, en 20 m kabel bör räcka med marginal..

Om man kör undercentral, då skulle man behöva en huvudavstängning, en JFB, 3-fas säkring (16A) och en 10A (lampa). Då räcker en enradig 13 modulers eller?

• bild 1.JPG
    Skapa konto
  • bild 4.JPG
    Skapa konto
  • bild 3.jpg
    Skapa konto
  • bild 2.jpg
    Skapa konto
En liten klyv från Ica får du plats med, men kanske inte en riktig klyv från t.ex Faxe.
HB (2-3), JFB (4), C16 A 3p (3), C10 A (1) = 11 moduler.
Men det känns en aning overkill med en central här - alternativet du förde fram i #5 tycker jag skulle räcka också.

Ok. Tack!

Då får det bli en markkabel (FR-NIXV), och det kombinerade uttaget..
Verkar bli lite billigare och antingen säkrare än en längre skarvsladd som sitter i ett CEE-uttaget på huset. (Samt då får jag ingen belysning).

T
jackt skrev:
Då fick jag några bilder på vedboden. Den är relativt stor, hur stor plats behöver man normalt om man har en 50cm klyv.?

Avståndet är lite mindre än jag uppskattade, en 20 m kabel bör räcka med marginal..

Om man kör undercentral, då skulle man behöva en huvudavstängning, en JFB, 3-fas säkring (16A) och en 10A (lampa). Då räcker en enradig 13 modulers eller?
Det finns ju som bekant sk. vertikala vedklyvar, de tar inte så mycket utrymme eftersom de klyver på höjden. Nackdelen är förstås priset.
31049.jpg

http://www.tretti.se/hem-och-tradga...=pcs&utm_campaign=vedklyvar&utm_term=lhs-6000

En ytterligare variant är att dra två ledningar när du ändå gräver. Dels en 5G2.5mm2 för trefasuttaget, och dels en 3G1,5mm2 för belysning och ev uttag.

Se till att trefasuttaget sitter på tillräcklig höjd, tror det är 1,7 meter över golv/mark som krav eftersom det inte är petskyddat.

Det kan kanske vara bra att montera kabelskydd av metall ifall vedklossar slår emot kabeln, eller dra den utanpåliggande?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.