Hej!
Med risk för att starta "världskrig", pga. oenigheter kring elinstallatiner, vill jag fråga en sak.
Jag har köpt en påbyggd friggebod, på ca 23m2. Denna var redan försedd med el. Man har varit så seriös så man dragit 3 faser. Tidigare 3 egna huvudsäkringar, och säkringsskåp med 3 säkringar i stugan.
Nu har jag en stolpe med gårdsarmatur i toppen, som står ganska nära platsen för boden. Frågan är om man kan ta el därifrån? Elen till stolpen kommer genom en 3x6mm2-kabel. Jag kan ju då enbart få en fas till boden. Men det skulle sannolikt fungera om jag fick dit 16A, uppdelat på tre grupper i boden. Problemet är då att gårdsarmatur, samt eluttag i stolpen på gården kommer vara avsäkrat med 16A. Är det okej att göra så?
 
Jag TYCKER det låter bra. Skulle göra så själv. Vi amatörer är lite mer orädda av oss.
Skämt åt sido. Om du kan få till en brytare och jfb blir det hur bra som helst. Hade så till mitt uterum. Och det gjordes av ett proffs.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
Jag TYCKER det låter bra. Skulle göra så själv. Vi amatörer är lite mer orädda av oss.
Skämt åt sido. Om du kan få till en brytare och jfb blir det hur bra som helst. Hade så till mitt uterum. Och det gjordes av ett proffs.
Problemet är ju att jag bara är amatör, och ändå så rädd så jag måste fråga😄.
Anläggningen i övrigt är skyddad av JFB, men det skulle nog inte skada att sätta en till, till stugan så fick man brytare på köpet.
Hursomhelst kommer jag överlåta delar av arbetet till proffs. Jag kopplar ogärna i elskåp själv, även om jag kan.
 
Jag tycker såhär att om man gör det själv så kan man göra det rätt. Kolla över förutsättningarna för en alternativ dragning från huvudcentralen eller mätarskåpet. Om det är helt orimligt mycket mer komplicerat ja då kanske en fackmannamässig lösning är att dra vidare från belysningsstolpen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Så centralen är byggd för trefas och du vill ansluta den enfas? Det är inga problem att bygga om centralen till enfas. Men du måste kontrollera att det inte finns några trefasgrupper.
 
A Avemo skrev:
Så centralen är byggd för trefas och du vill ansluta den enfas? Det är inga problem att bygga om centralen till enfas. Men du måste kontrollera att det inte finns några trefasgrupper.
Ja, tre egna huvudsäkringar är kopplade till stugan, där den står nu. I den sitter ett elskåp med tre säkringar, så jag kan inte tänka mig annat än att alla tre faser är inkopplade. Det ser ut de två elelementen har varsin fas, i varsitt vähguttag. Övriga två vägguttag och belysning tycks gå på den tredje fasen. Så det är inga trefasgrupper
 
A AG A skrev:
Det ser ut de två elelementen har varsin fas, i varsitt vähguttag. Övriga två vägguttag och belysning tycks gå på den tredje fasen. Så det är inga trefasgrupper
Det finns tillfällen då en trefasgrupp delas upp till tre enfasgrupper. Då kan det alltså vara fråga om en trefasgrupp i centralen trots att det inte finns några trefaslaster. Det kanske inte är jättetroligt i ditt fall, men det är ändå bra att kolla. Det skulle gå att tänka sig att det är draget en tråfasgrupp till de två elementen som sedan delas till två enfasgrupper.

Om de tre säkringarna i centralen är kopplade till varsin enfasgrupp med fas nolla och jord separat till de tre grupperna är allt lugnt. Om fasledaren från mer än en säkring delar på neutralledare och jordledare behöver det ändras. Som sagt. Inte så troligt efter vad du beskriver. Men ändå värt att kolla.
 
När du funderar på att dra bara 1 fas till stugan, så ta då också och räkna lite på hur belastningen på faserna kan bli. Om du har huvudsäkring 16A och drar bara 1 fas till stugan, så kan det ju bli lite dålig kapacitet i gårdsarmatur och eluttag i stolpen om du dessutom drar 2 elradiatorer + något annat samtidigt i lillstugan.

Har Storstugan egen matning eller är det samma 16A / Fas ?
Är frågan alltså att gå från 2 abbonemang till bara 1 ?
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Det finns tillfällen då en trefasgrupp delas upp till tre enfasgrupper. Då kan det alltså vara fråga om en trefasgrupp i centralen trots att det inte finns några trefaslaster. Det kanske inte är jättetroligt i ditt fall, men det är ändå bra att kolla. Det skulle gå att tänka sig att det är draget en tråfasgrupp till de två elementen som sedan delas till två enfasgrupper.

Om de tre säkringarna i centralen är kopplade till varsin enfasgrupp med fas nolla och jord separat till de tre grupperna är allt lugnt. Om fasledaren från mer än en säkring delar på neutralledare och jordledare behöver det ändras. Som sagt. Inte så troligt efter vad du beskriver. Men ändå värt att kolla.
Jag förstår. Det är naturligtvis en tanke att ta i beaktande. Men det är ju som sagt ganska enkelt att kolla. I värsta fall är det ju bara att dra nytt. Det är inget större jobb då allt är utanpåliggande.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
När du funderar på att dra bara 1 fas till stugan, så ta då också och räkna lite på hur belastningen på faserna kan bli. Om du har huvudsäkring 16A och drar bara 1 fas till stugan, så kan det ju bli lite dålig kapacitet i gårdsarmatur och eluttag i stolpen om du dessutom drar 2 elradiatorer + något annat samtidigt i lillstugan.

Har Storstugan egen matning eller är det samma 16A / Fas ?
Är frågan alltså att gå från 2 abbonemang till bara 1 ?
Jo, det värsta är ju om det blir snedbelastning. Det ska naturligtvis kollas innan. Dock vet jag att tredje fasen, som också är den akutella, tidigare varit minst belastad. Jag hoppas trots allt att 16A ska räcka till både stolpen och lillstugan. Uttagen på stolpen används ju mest till högtryckstvätt och liknande. Alltså dagtid på somrarna i huvudsak. Då kommer sannolikt varken element eller så mycket annat användas i lillstugan.
Så som det är idag, så är det ett abonnemang men det är uppdelat så storstuga och lillstuga har varsina 3 huvudsäkringar.
Nu har ju min stolpe ström från em vanlig 10A-säkring i proppskåpet. Den säkringen önskar jag alltså byta till 16A. Sen sätta 3 stycken 10A i lilllstugan. 3 gruppen på samma fas med andra ord.
Men sen finns risken att jag måste säkra upp till 20A i mätarskåpet.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.