Byggahus.se
Hej, köper ev. en kolonistuga,
Vad rekommenderas ?? Solceller som skulle kunna driva/ge el till dator och lyse och gärna lite till ?? ??
eller annan ide ??
 
Dator och lyse är inga större problem att driva med solceller så länge du tänker på att inte slösa. Frågan är vad "lite till" innebär. Hur mycket till du kan driva beror mycket på hur mycket pengar du vill lägga på anläggningen.
 
Jo, det är klart, men livet i datorn är ju vilktigt, lite lyse kanske ? energilyse :)
Det finns en vedeldad spis för lite värme och kafekokning och gasolkylskåp lär finnas. Har sett dom där man sätter på vägg eller tak, men vet inget mera Vad är det bästa man satsa på och vad kan det kosta ? Kan googla, men kanske nån har erfarenhet
 
Tja, jag har inte gjort det för hus, men för en segelbåt. Säg: 1000 för en 40-50W panel, 1000 eller så per batteri (mer eller mindre), 1000 för en laddregulator (dvs. en effektiv sådan, det finns billigare sämre), 500-1000-1500 för en omformare till dator (bättre om du har en du kan driva direkt på 12V, det kan jag, då slipper du omformare). Plus kabel osv. (Tänk på grov kabel från panel för att minska spänningsfallet).

Sedan är det bara en fråga om hur mycket du behöver. Räkna (säg 80% effektivitet för en omformare), snitttid soltimmar, hur mycket du kan lagra när du inte är där (om du bara skall vara där på helgen så kan du cykla lite hårdare), osv. osv.

Det är bara mellan tummen och pekfingret, alltså mycket grovt. I båten kör jag en panel och ett batteri (75Ah). Men då är det bara ljus (LED), GPS, mobilladdning och lite dator, inte mycket. Ingen kylbox eller dylikt.
 
Tack Lars Stefan, då är det bara en priside som faffas ??
 
Va? Du fick ju priser. Det är bara att lägga ihop. "Plus" får du klara själv. :)
 
trist att behöva erkänna hjärnsläpp :(
TACK
 
Detta är en läsvärd jättetråd:
http://www.byggahus.se/forum/social...knar-erfarenhet-och-ska-bygga-fritidshus.html
Han skriver en del om vad han använder för prylar till solel en bit fram i tråden.

Min erfarenhet av det är från en scoutstuga. Där har vi ingen solpanel utan tar med 7Ah batterier i ryggsäcken. Det batteriet används till belysning över köksbänken. Ett fulladdat batteri i bra skick räcker några helger även om folk är slarviga med att släcka efter sig. En dator drar lite mer, men även det är måttliga mängder el.

I båten har jag en 13W solpanel. Den kostade runt 1800 kr för några år sedan. Idag är det billigare. Den är det enda som laddat 75 Ah batteriet under ett antal år nu. Fast det är inte så mycket som drar el i båten. En lampa i ruffen, lanternor, ladda mobiltelefoner och en dator en stund ibland.

Erik
 
Precis, priserna har kommit ner iom att produktionen (av paneler i Kina) och konsumtionen (båtar/stugor/husbilar osv) har ökat. Dessutom så har vi ju fått LED som belysning till billig penning med stort utbud bara de senaste åren, så nu tycker jag inte man ens behöver snåla på belysningen. (Har fyra läslampor i båten som drar 8W sammanlagt om alla är på. Det blir ju ganska många timmar på ett 75Ah batteri...)

Jag såg fö att exv. Claes Ohlson har en egen avdelning för el->solpaneler/12V där man t ex får en 30W panel för 1300:- och en 80W för 2500:- och de är ju långtifrån billigast. (Även en PWM-regulator för laddning, vilket är bra för under 400:- vilket är ett OK pris). De hade även en broschyr, men jag har inte läst den så jag kan inte gå i god för dess kvalitet.

Sedan så finns det som sagt andra trådar, men tänk på att göra skillnade på de som bygger ett system för permanentboende där man "alltid" måste ha ström, även när det är som mörkast och kallast, och ett fritidsboende där man inte är hela tiden och kan klara sig utan om det kniper.

Och som sagt en laptop, särskilt i "netbook"-klassen med SSD är ganska snåla. Jag har en gammal Asus eee 901 till båten som går på 12V direkt och inte drar mer än 8W eller så max. Så den räcker också en stund. (Men mina händer är för stora för tangenbordet. :()
 
trevligt med alla svar, Tack så mycket. OM jag nu inte får köpa den där stugan som jag vill, det är väl möjligen ingen som har tips om nån kolonistuga runt huvudstaden med bra förbindelser ?? Annars får det väl bli båtturer i skärgården i sommar. Inte mycket pysslande med hus och trädgård alltså :(
 
Om du inte är särskilt miljömedveten och är beredd att strunta i eventuella bullerföreskrifter så kan det kanske vara läge att titta på ett billigt relativt tystgående elverk?


För övrigt, för prisskillnaden mellan stugor i Stockholmstrakten och lite längre bort så kan du nog göra rätt många resor till nån stuga längre bort, eller?
 
ok, vad matar jag det verket med ?? Deisel ? Nej inte kan man säga att jag är miljömedveten, men men...
Jag vill som sagt ha till lyse, Dator, gärna TV och nu även en sån där toa där man gör "sitt" i --- nåt toaliknande, som sedan hamlar i en plastpåse som automatiskt försluts -finns bättre ord, men kommer inte ihåg det, så jag vet inte hur jag ska hitta toan heller så jag kan fråga vidare i ärendet :(... vet inte hur nära Alshaimer jag är... berätta mer om elverket, men buller vill väl ingen ha ??
 
Nä man förknippar vanligen inte elverk med kolonilotter.
 
Ja, men hallå, nog för att JAG är vimsig i bland, men inte matar man väl elverk med kolonilotter- i allafall inte i Stockholmstrakten så vitt jag känner till, så jag menar nog att du är en storskojare :)
Alltså VAD ska till för att få ett elverk att gå ?? Gasol då ?? om inte Diesel ??
 
I ditt svar som INTE var ett svar på min fråga, lyckades jag INTE läsa ditt INTE :) :) :), Är det alltså bara solceller som gäller då?? Det förpliktigar väl att vara forumgud ?? Så jag är säker på att du ger mej ett trevligt och bra svar..till ex. hur många solceller som skulle vara adekvat för mitt behov.
Om inte, så önskar jag dej i alllafall en trevlig helg Bo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.