det låter smart, bra input!toolman77 skrev:Jag tycker att du tagit i lite klent med el till vägguttagen. Jag har tre separata 10A grupper i köket för att kunna köra vattenkokare, kaffebryggare och brödrost samtidigt. Alla drar närmare 2000w styck. Det är väldigt strörande att inte kunna köra allt samtidiigt när det är frukostdags
Varje grupp driver två uttag, ett över bänken och ett där någon av "frukostmaskinerna" är inkopplad.
En variant är att sätta en personskyddsautomat till kylen så att den får en egen jordfelsbrytare. Då är det ännu mindre risk att den löser om något annat i huset pajjar.
då blir det totalt 8 rör/grupper till köket
vart kopplar man vanligtvis spisfläkten? är det en strömslukare? har inte kollat upp den närmare ännu
kollar lite på elcentraler, kan detta vara något som passar mig?
http://www.elbutik.se/product.html/rogy-formonterad-normcentral-36-modulers?category_id=1871
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
http://www.elbutik.se/product.html/fardigmonterade-normcentaler-quick-connect?category_id=1871
Där är Hagers istället.
Där är Hagers istället.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Spisfläkten brukar ligga på samma grupp som belysning och allmänuttag (inte bänkuttag alltså) i köket.
//Patrik
//Patrik
Jag har för mig att min köksfläkt ligger ihop med diskmaskinen. Det blev en rejäl autobahn ändå med vpslang som skulle fräsas in i väggen och det sparade ett rör i alla fall.
Se till att tänka igenom hur du ska gå med rören så att de korsas så få gånger som möjligt. Det gör installationen enklare.
Se till att tänka igenom hur du ska gå med rören så att de korsas så få gånger som möjligt. Det gör installationen enklare.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Nu kanske jag börjar bli tjatig. Men ge dig inte på att installera jfb själv!
Det går inte att skaffa sig tillräcklig kunskap i ämnet bara genom att läsa här och självstudier. Framförallt det faktum att du har undercentraler strular till det, det finns massor med fel du kan göra. Och det är inte så att det bara slutar fungera, du får brand, eller strömförande apparathöljen. Det kan förefalla att fungera, men 3 timmar senare brinner huset.
Och det är inga "worst case" osannolika scenarior, sådana olyckor inträffar med jämna mellanrum.
Så som jag tolkar det du skriver här så är du i en fas av hempul där man tycker "hur svårt kan det vara" (har själv varit där för mååånga år sedan). Att du kopplar el till kök, kan ofta lyckas även om man har begränsade kunskaper om el. Men att installera centraler, jordfelsbrytare osv. Där finns mycket som kan gå snett, och kan man inte elläran, trefasteori osv. så förstår man inte varför det blir fel, eller varför det blir så farligt.
Elolyckor är inget abstrakt som bara händer andra, jag är gammal nog att ha varit med om flera "nästan" elbränder.
Så ge dig inte på detta själv.
Det går inte att skaffa sig tillräcklig kunskap i ämnet bara genom att läsa här och självstudier. Framförallt det faktum att du har undercentraler strular till det, det finns massor med fel du kan göra. Och det är inte så att det bara slutar fungera, du får brand, eller strömförande apparathöljen. Det kan förefalla att fungera, men 3 timmar senare brinner huset.
Och det är inga "worst case" osannolika scenarior, sådana olyckor inträffar med jämna mellanrum.
Så som jag tolkar det du skriver här så är du i en fas av hempul där man tycker "hur svårt kan det vara" (har själv varit där för mååånga år sedan). Att du kopplar el till kök, kan ofta lyckas även om man har begränsade kunskaper om el. Men att installera centraler, jordfelsbrytare osv. Där finns mycket som kan gå snett, och kan man inte elläran, trefasteori osv. så förstår man inte varför det blir fel, eller varför det blir så farligt.
Elolyckor är inget abstrakt som bara händer andra, jag är gammal nog att ha varit med om flera "nästan" elbränder.
Redigerat:
du kan vara lugn, jag kommer till 99,9% säkerhet anlita någon som är behörig.hempularen skrev:Nu kanske jag börjar bli tjatig. Men ge dig inte på att installera jfb själv!
men jag skulle vilja köpa en ny central för att pilla på den och se hur den fungerar, vilken rekommenderar ni till mig?
min huvudcentral har 3 rader med 5 porslinssäkringar på varje rad. hur många moduler behöver jag då?
jag vill gärna ha ett skåp med vit lucka så den inte syns så mycket.
Redigerat av moderator:
Det räcker med 2 x 13 för att få plats med dom befintliga ''säkringarna''och lite till + jordfelsbrytare och huvudbrytare. Jfb +huvudbtytare upptar max 7 moduler. Men om man vill bygga ut behövs 3 x13 eller 2 x18. Det kan vara en kontaktor eller ett tidur m.m
En el central av aktuell typ är bara en legobyggsats som elektrikern bygger på plats. Dom flesta kablarna kommer från den fasta installationen. Sedan innehåller den ofta ett skensystem som går mellan automatsäkringarna samt några ledningsstumpar kring huvud- jfb brytaren
En el central av aktuell typ är bara en legobyggsats som elektrikern bygger på plats. Dom flesta kablarna kommer från den fasta installationen. Sedan innehåller den ofta ett skensystem som går mellan automatsäkringarna samt några ledningsstumpar kring huvud- jfb brytaren
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det var ingen bra idé. Det funkar ju, men vissa belastningar brukar man alltid ha ensamma. Diskmaskin, Spis, ugn, tvättmaskin, torktumlare, kyl&frys är alla exempel på belastningar som har vetorätt på en egen gruppledning. Aldrig (aldrig är kanske lite häftigt att säga, undantag finns ju, men vid nyinstallation så finns inga undantag!) blanda in uttag och belysning och dyl. på dom gruppledningarna.toolman77 skrev:
//Patrik
Tobbe_3 skrev:Det räcker med 2 x 13 för att få plats med dom befintliga ''säkringarna''och lite till + jordfelsbrytare och huvudbrytare. Jfb +huvudbtytare upptar max 7 moduler. Men om man vill bygga ut behövs 3 x13 eller 2 x18. Det kan vara en kontaktor eller ett tidur m.m
okej, så då är nog:
2290831 Hager Färdigmonterad Elcentral GD213SF Quick Connect 6st 1-p
lämplig för mig, (gick ej länka)
samt denna dörr:
2290952 Gamma dörr GP213P Vit till GD213S
det står att skåpen är färdigmonterade, men jag fattar det som att man måste köpa till "säkringar" som till dessa kallas dvärgbrytare.
nu har jag inte läst på ännu men jag gissar att jag behöver 2 st 16A 3 poliga (3-fas?) en till spisen och en som matar undercentralen i garaget.
sedan kanske 2 st 1 poliga 16A samt resten 1 poliga 10A
är jag helt ute och cyklar nu?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Hager verkar lite fattig med dvärgar. Garo ser ut att ge lite mer för pengarna. Se till att du har gott om ledigt utrymme. Vilka dvärgar du behöver styrs av dimensioneringen. Du tänker väl inte byta central själv?
ska kolla på Garo!
nej ska inte byta central själv, men tänkte ändå köpa den själv, ska försöka få en bekant, fd elektriker att montera den åt mig.
dimensioneringen ja, det blir mest 3g1,5 och en 3g2,5 till ugnen.
vilken dimension använder man till 3+N+J spishäll ?
vet inte vilken dimension jag har på matningen till undercentralen i garaget, det är en rätt grov svart kabel.
nej ska inte byta central själv, men tänkte ändå köpa den själv, ska försöka få en bekant, fd elektriker att montera den åt mig.
dimensioneringen ja, det blir mest 3g1,5 och en 3g2,5 till ugnen.
vilken dimension använder man till 3+N+J spishäll ?
vet inte vilken dimension jag har på matningen till undercentralen i garaget, det är en rätt grov svart kabel.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Spishällen skall ha 2,5kvmm (om den säkras 16A).
Din bekante, hur länge sedan vara han elektriker? Och hur länge jobbade han som elektriker?
Jag frågar för att det är inte alla fd. eller färska elektriker som säkert klarar att installera en JFB i en situation som din med undercentraler osv. Vi har haft frågor även från yrkesutövande elektriker här på forumet som visar att de inte behärskar teorin (det är givetvis undantagsfall). En elfirma låter normalt inte vilken anställd som helst åka ut på ett sådant uppdrag.
För många år sedan var jag ordf. i en större bostadsrättsförening, i samband med stammbyte skulle även all el bytas. Något gick fel när en matning i källaren byttes, så att PEN ledaren blev losskopplad för en hel trappuppgång med 32 lägenheter (vi hade ca 800 lägenheter). Allt elektriskt i princip blev förstört, två lägenheter brann, men begränsat, det självslocknade innan någon upptäckte att det brann.
Nåväl elfirman mörkade vad som hade hänt "vi har inte gjort något fel, men skicka alla krav vi betalar alla skador, men det är inte vårt fel". Något år senare när jag hade flyttat till hus, bjöd min fru hem sina kolleger med makar. En av makarna var elektriker (ung) och jobbade på elfirman ifråga, men hade inte varit på vårt projekt (som var det största jobb firman någonsin hade utfört). Så jag berättade som en anekdot om vad hans kollega hade ställt till med. Då tittar han på mig "lossad PEN ledare är ju iofs. fel, men inget kan blir farligt, det bara fungerar inte, måste varit något annat fel".
Det var läge att byta samtalsämne.
Din bekante, hur länge sedan vara han elektriker? Och hur länge jobbade han som elektriker?
Jag frågar för att det är inte alla fd. eller färska elektriker som säkert klarar att installera en JFB i en situation som din med undercentraler osv. Vi har haft frågor även från yrkesutövande elektriker här på forumet som visar att de inte behärskar teorin (det är givetvis undantagsfall). En elfirma låter normalt inte vilken anställd som helst åka ut på ett sådant uppdrag.
För många år sedan var jag ordf. i en större bostadsrättsförening, i samband med stammbyte skulle även all el bytas. Något gick fel när en matning i källaren byttes, så att PEN ledaren blev losskopplad för en hel trappuppgång med 32 lägenheter (vi hade ca 800 lägenheter). Allt elektriskt i princip blev förstört, två lägenheter brann, men begränsat, det självslocknade innan någon upptäckte att det brann.
Nåväl elfirman mörkade vad som hade hänt "vi har inte gjort något fel, men skicka alla krav vi betalar alla skador, men det är inte vårt fel". Något år senare när jag hade flyttat till hus, bjöd min fru hem sina kolleger med makar. En av makarna var elektriker (ung) och jobbade på elfirman ifråga, men hade inte varit på vårt projekt (som var det största jobb firman någonsin hade utfört). Så jag berättade som en anekdot om vad hans kollega hade ställt till med. Då tittar han på mig "lossad PEN ledare är ju iofs. fel, men inget kan blir farligt, det bara fungerar inte, måste varit något annat fel".
Det var läge att byta samtalsämne.
2,5 OM den säkras med 16A?
jag hade tänkt mig så, det är väl mest lämpligt. men vilka alternativ finns?
min bekant jobbade som elektriker för ca 2 år sedan, han är fortfarande elektriker men jobbar med högspänningsledningar och vill inte ha med "vanlig" el att göra för då spyr han säger han
tror ja ska muta han med nån karta öl, han lär väl spy av det med så det kvittar 
800 lägenheter är en stor förening, jag har jobbat med bostadsrättsföreningar och av ren nyfikenhet får jag fråga vilken det är?
jag hade tänkt mig så, det är väl mest lämpligt. men vilka alternativ finns?
min bekant jobbade som elektriker för ca 2 år sedan, han är fortfarande elektriker men jobbar med högspänningsledningar och vill inte ha med "vanlig" el att göra för då spyr han säger han
800 lägenheter är en stor förening, jag har jobbat med bostadsrättsföreningar och av ren nyfikenhet får jag fråga vilken det är?
Det som hempularen menar är att man använder max 16 a säkring ihop med 2,5 mm2 i normala fall. Alternativet är ''1 fas lägenheter'' där man ofta har 20 a spissäkring och då behöver 4 mm2 kabel.
Nödlösningen är 1,5 mm2 säkrat 10 ampere, men det är inget som skall användas vid nyinstallation av ett spisuttag.
Nu har förenklade jag lite. All dimensionering skall beräknas med avsseende på spänningsfall och utlösningsvillkor samt belastningsbarhet. Denna ''tumregel'' som jag beskrev gäller endast vid normala kabellängder och förläggningssätt t.ex bostäder, mindre kontor.
Nödlösningen är 1,5 mm2 säkrat 10 ampere, men det är inget som skall användas vid nyinstallation av ett spisuttag.
Nu har förenklade jag lite. All dimensionering skall beräknas med avsseende på spänningsfall och utlösningsvillkor samt belastningsbarhet. Denna ''tumregel'' som jag beskrev gäller endast vid normala kabellängder och förläggningssätt t.ex bostäder, mindre kontor.