tack! då verkar det som sund förnuft fungerar :)

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Ja apparaten (t.ex. en 400V VVB) är ju helt klart en enfas-apparat.

Men jag är lite osäker på vad man kallar säkringsgruppen i centralen ...
Tvåfasgrupp ?
eller
Enfas 400V grupp ?
BUMP!

Själv kallar jag det nog tvåfasgrupp i säkringscentralen, (som då alltså kan driva en enfaslast på 400V).
Verkar det rätt?

(Jag tänker TVÅ gruppsäkringar, på TVÅ Olika faser = tvåfasgrupp.)

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
thestrut skrev:
Eller, finns det någon JFB man kan koppla till denna gamla central och sedan använda i automatsäkringsskåpet skulle ju det vara ett alternativ, om de inte är väldigt mycket dyrare etc. men jag tror ju att de nya skåpen finns förberedda med JFB, har inte läst in mig på detta ännu
Som Tobbe säger, JFBn kan monteras i en liten normkapsling bredvid. Samma JFB kan återvändas i en ny central senare och extrakostnaden för kapslingen blir mindre än en hundralapp. Så det finns egentligen ingenting som fördröjer installation av en JFB här.

Samtidigt vill jag poängtera än en gång att en JFB inte tillåter slarv med installationen, dvs den är ingen ersättning för en gammal och/eller bristfällig installation. Den är ett extra skydd. För att inte starta en debatt om tågordningen här så är nog det bästa att försöka installera JFBn "samtidigt" med resten..

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Som Tobbe säger, JFBn kan monteras i en liten normkapsling bredvid. Samma JFB kan återvändas i en ny central senare och extrakostnaden för kapslingen blir mindre än en hundralapp. Så det finns egentligen ingenting som fördröjer installation av en JFB här.
Nja, jo ... Det finns ju ingen elektriker där på plats i första skedet, och TS vill inte montera JFB själv (vilket är klokt om man känner sig det minsta osäker).
Så jag förstår verkligen dilemmat för TS.

Och att jag såpass aggressivt förespråkar att installera JFB direkt har faktiskt mest att göra med det faktum att det annars kanske glöms bort/kommer bort.
I en viss begränsad period är det givetvis inte speciellt farligt, alltså inte farligare än att TS låter köket vara orört.

Tågordningen är enkel, välj en bra JFB som återanvänds vid ev senare centralbyte montera i enkel billig kapsling invid befintlig central sen börja med övriga eljobb. Riktigt snabbt och enkelt jobb på mindre än en timme som kan visa sig mycket värdefullt framöver.

elmont skrev:
3+N+J till häll, 3g2,5 till ugn, 3g1,5 till DM, 3g1,5 till micro, 3g1,5 till K/F, 3g1,5 till uttag diskbänk/arbetsbänk, 3g1,5 till bel och (övriga) uttag. separata rör/slang för varje grupp. Då kanske det ser ut som en elektrikerutfört jobbet, aldrig någon dosa mm. som inte behövs. Fördela belastningen jämt i centralen (lätt om man har sunt förnuft).
Jag återgår till ursprungsfrågan. Rådet ovan är att dra
3+N+J till häll
3g2,5 till ugn
3g1,5 till DM
3g1,5 till micro
3g1,5 till K/F
3g1,5 till uttag diskbänk/arbetsbänk
3g1,5 till bel och (övriga) uttag

Totalt 7 rör med mestadels 3G1,5.

Hur gör man om man som i mitt fall ska byta ut köket i en äldre lägenhet där framdragning av ytterligare rör från centralen är problematiskt? I mitt fall ska jag ha en gasspis och behöver bara enfas 16A till ugnen. Kan elektrikern använda de överblivna faserna från den existerande 3+N+J-matningen som idag sitter till spisen för att få fler framdragna grupper att jobba med?

Mikael_L skrev:
Nja, jo ... Det finns ju ingen elektriker där på plats i första skedet, och TS vill inte montera JFB själv (vilket är klokt om man känner sig det minsta osäker).
Så jag förstår verkligen dilemmat för TS.

Och att jag såpass aggressivt förespråkar att installera JFB direkt har faktiskt mest att göra med det faktum att det annars kanske glöms bort/kommer bort.
I en viss begränsad period är det givetvis inte speciellt farligt, alltså inte farligare än att TS låter köket vara orört.

hur pass avancerat är det att montera en JFB?

och hur avancerat är det att montera en ny central?, nu kändes det helt plötsligt som en utmaning:p

men eftersom man måste göra klart när man en gång börjat för att inte bli utan el i huset så måste man såklart ha allt material hemma, samt att man vet hur hela installationen ska göras INNAN man börjar, även om forumet är snabbt med svar på frågor...

någon som kan tipsa om läsvärd information? av den enklare sorten, alltså inte börja med att läsa ellagen:)

Om du frågar hur anvancerat det är?? Då skall du inte ge dig på jobbet eftersom det saknas många viktiga kunskaper för att kunna genomföra jobbet på ett korrekt sätt.

Att montera en jfb i befintlig central kan bli ett problem om inte noll och skyddsjorden är separata delbara skenor. Enskenlösningar förekommer på 50 -60 talet. Dom funkar utmärkt sålänge man inte har jfb eller vill isolationsmäta.

Redigerat:
själva arbetet är nog rätt enkelt skulle jag tro, men sedan för att få det korrekt och säkert är det mer man måste lära sig innan.

kan du dela med dig av de viktiga kunskaper som krävs så skulle jag vara tacksam :)

precis har nu jord och nollan byglad så det blir ett litet ingrepp att reda ut det, har även 2 undercentraler placerade längre bort, i garage samt förråd.

har börjat läsa elsäkerhetsverkets "installation av jordfelsbrytare"

Ge dig inte på att installera JFB själv. Det finns ett antal fallgropar (och jag vet inte vilka jag inte känner till).

En misslyckad JFB installation blir lätt fullkomligt livsfarlig, finns gott om exempel på farliga felkopplingar i olika trådar här på forumet. Ett klassiskt fel är att du får flytande nolla (bryt under inga omständigheter byglingen mellan nolla och jord i centralen, om du inte har järnkoll). Den typen av felkopplingar har orsakat åtskilliga bränder.

Jag anser mig vara kunnig i ämnet, är inte elektriker, men hempular en del. Men att installera en JFB i en central ger jag mig inte på. För jag vet inte vad jag inte kan.

En av de största farorna med hempulande är att det finns många saker man som hempulare med begränsad kunskap, inte gärna kan misslyckas med. Men risken finns att man sedan inte inser sin begränsning. Så fort man börjar blanda in mer än en fas så ökar risken för farliga felkopplingar dramatiskt.

thestrut skrev:
själva arbetet är nog rätt enkelt skulle jag tro, men sedan för att få det korrekt och säkert är det mer man måste lära sig innan.

kan du dela med dig av de viktiga kunskaper som krävs så skulle jag vara tacksam :)

precis har nu jord och nollan byglad så det blir ett litet ingrepp att reda ut det, har även 2 undercentraler placerade längre bort, i garage samt förråd.

har börjat läsa elsäkerhetsverkets "installation av jordfelsbrytare"
just undercentralena kan bli ett stort problem om dom matas via säkringsgrupper i befintlig central och har pen-ledare (4-ledar tn-c anslutning). I det fallet måste dom få separata säkringar och plintar utanför bef elcentral. Även om dom har femledaranslutning kan det vara tveksamt ur driftsäkerhetssynpunkt att ha dom på husets jfb.

jo jag förstår att man inte bör göra det själv utan tillräckliga kunskaper... jag håller precis på skaffar mig kunskap för att bestämma mig om det vore möjligt.

precis, undercentraler matas via säkringar i huvudcentralen.... även detta tror jag driver på kostnaden för att installera en JFB om man lejer en elektriker... kanske måste dessa centraler bytas ut med?

jag kanske ska försöka rita upp hur elen ser ut och få lite mer råd av er kunniga?

Det är nästan så jag börjar tvivla på sista raden i ditt första inlägg, Det finns många orsaker till att man kanske ska avstå från vissa elarbeten om man inte har kunskaperna. Att tro att man genom att delta i ett forum på nätet ska skaffa sig den nödvändiga kunnandet, är nog att överskatta både forumets och sin egen förmåga.

• Gilla
pjd och 3 till
  • Laddar…
hehe :)

Jag tycker att du tagit i lite klent med el till vägguttagen. Jag har tre separata 10A grupper i köket för att kunna köra vattenkokare, kaffebryggare och brödrost samtidigt. Alla drar närmare 2000w styck. Det är väldigt strörande att inte kunna köra allt samtidiigt när det är frukostdags

Varje grupp driver två uttag, ett över bänken och ett där någon av "frukostmaskinerna" är inkopplad.

En variant är att sätta en personskyddsautomat till kylen så att den får en egen jordfelsbrytare. Då är det ännu mindre risk att den löser om något annat i huset pajjar.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.