Hej.

Från min huvudcentral går det en ledning till en undercentral i uthuset (3-fas ,2,5 mm2, 16A)
Nu har jag byggt garage på tomten, givetvis inte allt för nära huset, men nära uthuset.

avstånd (för ledningsdragning) uthus->garage ca 25 m.

jag hade tänkt sätta en undercentral till i garaget, men vilken kabelarea krävs och är det verkligen lämpligt att dra från en undercentral och vidare till ytterligare en, eller ska jag "skarva" på inkommande kabel från uthuset (dvs innan undercentralen?)

Det elsystemet i garaget ska kunna ge mig är ett par uttag säkrade till 16A, ett 3-fasuttag och belysning (10 A säkring).

Frågan är alltså:

vilken kabelarea krävs och är det verkligen lämpligt att dra från en undercentral och vidare till ytterligare en, eller ska jag "skarva" på inkommande kabel från uthuset (dvs innan undercentralen?)

Om uthusets matning är 2,5mm2, och du ska gå vidare från den så är det ju ingen ide att dra grövre matning än 2,5mm2. Låter ju dock som att du skulle behöva mera ström.. fast då får du gräva ny kabel till huvudcentralen alt mätarskåpet.

nja, funderingen var mer om det är ok att göra på det sättet. vill inte gå via huset om det inte krävs då markförhållandena är minst sagt hemska att gräva i, mycket STORA stenblock.

De går bra att fortsätta med EKKJ 4x2,5/2,5 om den ska grävas ner. Om du har samma area som matningen till en central kan du gå vidare utan att avsäkra den.. koppla ihop med matningen före huvudbrytare i uthuset.

ok, man tackar för svaret :)
Då vet jag vad jag har att göra om nån vecka :)
som det är idag så kör jag med skarvsladd på 50M och en ruskig massa grenkontakter så jag kan köra svets, vinkelslip och en 200W arbetslampa. allt kopplat på uthusets 240-uttag (16A) :)

Det beror även lite på hur långt avståndet från huset till det befintliga uthuset är, har du exvis redan ca 20 meter 2.5 mm2 dit så blir det nog i längsta laget att skarva på ytterligare 25 m. Man måste räkna på utlösningsvillkor för att avgöra om detta är OK.

Ska du ändå gräva tycker jag du skall lägga en 5G6 mm2 kabel, exvis EKKJ, mellan uthuset och garaget. Kostnaden är inte så mycket högre, och vill du i framtiden ta ut rejält med effekt behöver du bara byta ut den befintliga 2.5 mm2 kabeln mellan huset och uthuset.

Avstånd huvudcentral->undercentral uthus ~15 meter (fågelväg ca 10 meter, exakt dragningsväg okänd de sista 4 metrarna)
avstånd uthus till tänkt central i garage: 20-25 meter
jag har tagit hänsyn till "fågelväg" och upp/ner för väggar och i mark.

Redigerat:
det verkar vara en bra idé att köra med 5G6 EKKJ så att jag längre fram kan uppgradera :) Garaget är ju på 48 kvm och isolerat, så man vet aldrig. :)
Ska se om man kan få fatt i en sådan till humana priser. fått pris om 1800:- för kabeln vilket jag tycker är snuskigt mycket.

Redigerat:
Framtidssäkra och lägg ner en 5x6, även om det inte går att ta mer än 16A (den befintliga kabeln sätter ju stopp) så får du mindre spänningsfall trots allt och utlösningsvillkoret är lättare att uppfylla.

Om i framtiden 16 A inte räcker så är det "bara" 15m kabel som måste bytas. Låt kabeln ligga i ett slack i marken så finns det lite extra kabel när och om man ska koppla om kabeln.

Protte

EKKJ 4x6/6 får du nog köpa för ca 75kr/m inkl moms om du gullar lite med nån elfirma (vet inte om typ clasohlson osv säljer ekkj?) så 1800kr för 25m är rätt bra pris

Clas i sjön och dylika brukar inte ha gröver än 2.5mm. Skulle tippa på elbutik och den klubben om man vill ta den på postorder

fick just info om att jord och nollan ska vara 10mm2, stämmer detta? *blir snart knäpp*

Var billigt på elbutik.se 46kr/m inkl moms! men tillkommer säkert några hundringar i frakt.. Står inte vad det är för fabrikat dock.. Lär väl knappast vara Ericsson?

Fabrikatet bryr jag mig inte om, bara den uppfyller alla villkor så.
hur är det där med 10mm2 jord och nolla?

Man får dra 4ledarsystem (3x10/10) om man har pen-ledaren 10mm2 eller grövre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.