Hallå! Håller på att bygger ut huset lite och ska sätta in en köksö i Köket.
Och vi funderar på att ha hjul på den så man kan flytta runt på den från och till vägg och skulle vilja ha Eluttag på köksön.
Går det eller är jag helt ute o cyklar ?!
Har för mej att jag hört och sett nått om det men är inte säker.
Mvh co
Och vi funderar på att ha hjul på den så man kan flytta runt på den från och till vägg och skulle vilja ha Eluttag på köksön.
Går det eller är jag helt ute o cyklar ?!
Har för mej att jag hört och sett nått om det men är inte säker.
Mvh co
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Det finns golvuttag, men det känns inte speciellt snyggt i ett kök.
http://www.elonline.se/garo-golvuttag-med-jord-2-p-massing/995-0
http://www.elonline.se/garo-golvuttag-med-jord-2-p-massing/995-0
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Om man kan sätta ett golvuttag under där köksön brukar stå så kan man väl göra en riktig installation på köksön som sedan har en lång skarvsladd. Den kan man plugga in i golvuttaget när köksön står över uttaget. Sedan borde man väl kunna ha en lite längre sladd så att man kan dra köksön lite hit och dit, men då kan det ju finnas risk för att man snubblar på sladden.
Har man två ställen den kan flyttas mellan så kan man ju sätta två golvuttag.
//Patrik
Har man två ställen den kan flyttas mellan så kan man ju sätta två golvuttag.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Precis, jag skulle förespråka en fast köksö. 
//Patrik
//Patrik
Jag tycker att alternativet med golvuttag under köksön kombinerat med stickpropp och uttag på köks-ön låter bra. I praktiken så flyttar man den nog inte så ofta, men om man vill flytta den så är det iallafall möjligt.
Hade det varit ett restaurangkök så skulle jag tro att man hängt kablar från taket (kanske spiralkabel) med uttag strax under ögonhöjd och en kortare sladd med stickpropp upp ur ön.
Antagligen inte så snyggt i ett vanligt kök om man tänker en vanlig köks-ö, men om ön kommer ha någon intressant överdel så kanske spiralkabel inte är så dumt?
P.S. jag ser en spis i hörnet, i ett avsnitt av det där programmet på femman med två snickare varav minst en gotlänning så rev de ett kök med spis i ett hörn och diskho i ett annat hörn, och sågade det upplägget med vad jag minns rätt bra argument. Fast då var det två hörn på rätt långt avstånd, köket på bilden här i tråden funkar kanske riktigt bra.
Antagligen inte så snyggt i ett vanligt kök om man tänker en vanlig köks-ö, men om ön kommer ha någon intressant överdel så kanske spiralkabel inte är så dumt?
P.S. jag ser en spis i hörnet, i ett avsnitt av det där programmet på femman med två snickare varav minst en gotlänning så rev de ett kök med spis i ett hörn och diskho i ett annat hörn, och sågade det upplägget med vad jag minns rätt bra argument. Fast då var det två hörn på rätt långt avstånd, köket på bilden här i tråden funkar kanske riktigt bra.
Om det där uttaget är som jag tror så är avståndet mellan de två fördjupningarna i locket precis såpass stort att det INTE går att använda en vanlig stickpropp som verktyg.Kopparkullen skrev:
Säkerhetsmässigt säkert helt rätt tänkt men det verkar ännu sämre att försöka få loss locket genom att använda bara ETT stift på en stickpropp som verktyg.
Ska det där bli snyggt vill man nog ha täcklocket av nåt mer matchande material. Invändigt så är det bara ett vanligt envägs jordat uttag egentligen för utanpåliggande montage (om inget ändrats på de 30 år som gått sen de uttag av den typen jag sett installerades), så i princip borde man kunna göra ett golvuttag själv. Ett vanligt uttag under golvnivå och ett lock av material som matchar golvet, till exempel en klinkerplatta som kan lyftas loss eller liknande.
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
http://storelshop.storel.se/gtn-nyc...24626%2529/1896874/ProductInformation.raction
Garo har givetvis en nyckel till täcklocket.
Garo har givetvis en nyckel till täcklocket.
Hyggligt för alla svar. Tror att det lutar åt ett infällt uttag i golvet som man kan gömma med en bit golv. Placerat så man gömma uttaget i båda lägena, Spiralslang /skarvsladd underifrån köksön. Det blir nog den bästa lösningen. Tack.
Redigerat:
Klicka här för att svara