olklove>Bryter man enbart fasen så finns det fortfarande risk för att man får sig en smäll via nollan. Brytaren är en säkerhetsbrytare när man skall serva badkaret, den är inte för att slå av/på den.

-ah>Ditt inlägg faller lite platt här.

sveag>Tar jfb'n centralen eller tar den enbart badrummet? *nyfis*

/Kent

är han inte intresserad av att fixa till inkopplingen skulle jag iaf kontakta elsäkerhetsverket. du har väl kvitto på installationen?

sveag skrev:
Jo det var en behörig elektriker som jag hade anlitat.
Alla kan göra fel i sin yrkesutövning, även behöriga installatörer tydligen.

Snickarboden skrev:
olklove>Bryter man enbart fasen så finns det fortfarande risk för att man får sig en smäll via nollan. Brytaren är en säkerhetsbrytare när man skall serva badkaret, den är inte för att slå av/på den.

/Kent
??? Hur kan man få en smäll av nollan???
Något jag missat?

Allpolig brytare innebär inte att man måste bryta nollan (neutralledaren).

/Richard

Dags o läsa om elläran Richard

Erik_D skrev:
Dags o läsa om elläran Richard
Vilken tänkte du på då?

Ja ha, ska man tillrätta visa igen, hoppas ni inte hoppar på mig denna gång

All-polig brytning innebär inte att nollan behöver brytas.
Kapitel 43 i Blå boken..

Utklipp från elsäkerhetsverket.
Fråga (00-91)
Innebär krav på allpolig till- eller frånkoppling i en fast installation att även neutralledaren skall brytas i TN-system?

Svar
Nej, av 461.2 framgår att neutralledaren inte behöver brytas eller frånskiljas i TN-S-system, det vill säga i en anläggningsdel inom ett TN-system där skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) är separata ledare.
--------------------- - - -- - - - - - - - - - - - - - - - -

Eller vad det där med nollan du mena?

/Richard

el richard! du kan ju läsa detta:
http://www.elsak.se/download/18.fc40aefe938efb7180003087/1999_5_2.pdf

där står det att:allpolig till eller frånkoppling   till eller frånkoppling-inte nödvändigtvis samtidigt av alla ledare som under normal drift för spänning till jord.
Råd: föreskriften innebär till eller frånkoppling av såväl fasledare som neutralledare. Se spänningsförande del. Se även 461.2

spänningsförande del: ledare eller ledande del avsedd att bli spänningssatt vid normal användning inklusive neutralledare men exklusive PEN-ledare.

så vad är rätt eller fel?
till tex en 3-fasmotor med arbetsbrytare så bryts ju bara faserna, men til tex en enfasfläkt brukar man ha allpolig brytare, dvs den bryter både fas och nolla.

pellefant skrev:
el richard! du kan ju läsa detta:
[länk]

där står det att:allpolig till eller frånkoppling   till eller frånkoppling-inte nödvändigtvis samtidigt av alla ledare som under normal drift för spänning till jord.
Råd: föreskriften innebär till eller frånkoppling av såväl fasledare som neutralledare. Se spänningsförande del. Se även 461.2

spänningsförande del: ledare eller ledande del avsedd att bli spänningssatt vid normal användning inklusive neutralledare men exklusive PEN-ledare.

så vad är rätt eller fel?
till tex en 3-fasmotor med arbetsbrytare så bryts ju bara faserna, men til tex en enfasfläkt brukar man ha allpolig brytare, dvs den bryter både fas och nolla.
alltså som jag skrev. bra då e vi överens...

överens?
enligt texten är nolledare spänningsförande del
till eller frånkoppling av såväl fas som NOLL-ledare

el richard skrev:
[quote author=Snickarboden link=1144913711/0#15 date=1145081940]olklove>Bryter man enbart fasen så finns det fortfarande risk för att man får sig en smäll via nollan. Brytaren är en säkerhetsbrytare när man skall serva badkaret, den är inte för att slå av/på den.

/Kent
??? Hur kan man få en smäll av nollan???
Något jag missat?

Allpolig brytare innebär inte att man måste bryta nollan (neutralledaren).

/Richard
[/quote]

Vilket är det ni irriterar er på?
Alt 1. Smäll av nollan

Hur i he****e kan man få en stöt av nollan om man brutit fasen? (som trådskaparen beskrev)

Alt 2. Alllpoliga brytaren

--------------------------------------------------------------------------------------
Hänvisar till elsäkerhetsverket.

Kapitel 43 i Blå boken..  

Utklipp från elsäkerhetsverket.  
Fråga  (00-91)    
Innebär krav på allpolig till- eller frånkoppling i en fast installation att även neutralledaren skall brytas i TN-system?  

Svar  
Nej, av 461.2 framgår att neutralledaren inte behöver brytas eller frånskiljas i TN-S-system, det vill säga i en anläggningsdel inom ett TN-system där skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) är separata ledare.    
---------------------------------------------------------------------------------------------

/Richard

Man kan inte generellt säga att bara för att det är ett tn-s system så behöver man inte bryta nollan. Man måste kunna visa att jordslutningsimpedansen från matande nät är tillräckligt låg. Det som kan hända är att om du har en för hög impedans så kan du få en tillräckligt hög spänning i nolledaren för att fara ska uppstå innan säkringen bryter om du får en kortslutning i en installation på samma central.

Blev det klarare nu?

Menar du "I k max" eller "Z" ?

Du blir även alla delar förbundna med jord även strömförande innan säkringen hinner lösa ut.

Blir det så

/Richard

Tja eftersom det är mitt inlägg som du reagerar på så är jag nyfiken på om du kan vågar lita på att en nolla är spänningslös om du brutit _en_ fas.
Strunt samma, jag gör som jag vet är säkert och sen ses vi säkert nån gång sen...

/Kent

el richard skrev:
Menar du "I k max" eller "Z" ?

Du blir även alla delar förbundna med jord även strömförande innan säkringen hinner lösa ut.

Blir det så

/Richard
I k max är ju inte jordslutningsimpedansen utan värdet på den maximala kortslutningsströmmen du kan få i ett felställe, vanligvis är ikmax=ik3, dvs trefasig kortslutning när man räknar, här använder man oftast enheten kA (kiloampere, dvs 1000A)

I växelströmsläran betecknas alltid impedansen med Z och den har enheten ohm, så det borde varit själklart för dig, det är två olika storheter.

Som jag ser det så finns det lite motstridiga uppgifter i föreskrifterna (av allt att döma av era inlägg.)

Som jag hade gjort så hade det minst säkra gått bort (bara bryta fasen) + att tillverkaren rekomenderar allpolig brytning (kanske bara för att säkra sig om det installeras i Norge!).
Men gör man så behöver man inte fundera på hårklyverier, utan då är det inget snack om saken.

Eller ytterligare förtydligande: Det står i installationsanvisningarna att det ska vara allpolig brytning, finns det något i föreskrifterna som säger att jag INTE får göra så?
Om inte, gör enligt installationsanvisningarna.

Summa summarum: Om jag skulle stå ansvarig för installationen: tvåpolig brytare installeras.

lite utanför ämnet (som vanligt)...
jag kan ibland känna en liten krypström när jag står på det blöta klinkersgolvet i relaxen och tar i tex duschblandaren, det känns bara om jag har en hudspricka på fingret. gjorde i kväll ett litet test genom att slå av och på diverse apparater. elpannan-inget, tvättmaskinen-inget, torktumlaren- då kändes det. hur kan det komma sej? torktumlaren är jordad och vattenledningarna är ju jordade genom elberedaren. jag ska iaf sätta en pusskena och sy ihop elcentral med vattenledningar och en kopparlina som ligger nergrävd tillsammans med värmekulverten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.