8 720 läst ·
29 svar
9k läst
29 svar
el till bubbelbadkar
Sida 1 av 2
Elektrikern har varit hemma hos mig och installerat mitt nya bubbelbadkar och jag har några frågor angående hans installation. Badkaret levererades med 4 st stickkontakter och elektrikern har satt 4 stycken stickkontakter på väggen under badkaret. Är detta verkligen en godkänd installation? Om inte hur ser en godkänd installation ut. Det känns dumt att ringa och klaga om han har gjort rätt.
jag pratade med elsäkerhetsverket om det där med stickproppar till kar. om man klipper bort stickproppen så gäller inte CE-märkningen om inte importören skrivit ett intyg om att CE-märkningen gäller ändå. men klipper man inte bort stickproppen så kan inte karet inkopplas eftersom det SKALL vara fast anslutet!?
så hur göra? som installatör ska man väl isåfall intyga att det uppfyller ce....
jag skulle iaf montera det fast+allpolig brytare+jordfelsbrytare
så hur göra? som installatör ska man väl isåfall intyga att det uppfyller ce....
jag skulle iaf montera det fast+allpolig brytare+jordfelsbrytare
ovanstående har jag skrivit i följande tråd:pellefant skrev:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5969
jag tittade på IFÖ's hemsida om elinsatllation och där stog det något om spänningsutjämning. Jar tittat på mitt kar och det har jordade kablar frå motorerna till ramen på ramen sitter det en jordad kabel som ej är ansluten till något. Vad är detta, har elektrikern glömt att koppla detta eller ska den ej kopplas in till något?
Undrar smått om stickpropparna (som inte är godkända) är jordade?
Får en liten olustig känsla här men hoppas att du sveag har en jfb? Den är liksom ett måste...
/Kent
Får en liten olustig känsla här men hoppas att du sveag har en jfb? Den är liksom ett måste...
/Kent
den enda trösten är att stickpropparna är jordade. Jag har gjort det mesta själv i badrummet men elen får/kan jag inte ficksa själv så då lämnade jag bort elarbetet till en inkompetent elektriker. Tro om jordfelsbrytaren som han också installerade är ok?
Jag är inte elektriker men så vitt jag minns av tidigare trådar här så bör jfb:n utlösa direkt om du lägger ihop nolla och jord.
Förhoppningsvis ser något av proffsen detta och lägger en synpunkt
Förhoppningsvis ser något av proffsen detta och lägger en synpunkt
"Men kom igen!
Du kan inte på allvar påstå att elinstallationen i en villa är svår eller komplicerad!
3 faser, nolla, jord, rätt FK till rätt säkring i rätt rör/slang, rätt kabel, tydlighet i uppmärkning, följ reglerna för placering av apparater och kabel/tråd.
Hur svårt kan det bli?"
Det omfattar visserligen inte allt som man måste tänka på, men vissa (elektriker?) på forumet försöker få det till att elinstallation i en villa är minst lika komplicerat som hjärnkirurgi! Jag säger det igen:
Men kom igen...!
Det klarar ni säkert ut pojkar. Vad som är en allpolig brytare, och vad som gäller för el-installationer i våta rum framgår ju klart och tydligt av rådande föreskrifter.
Alternativet är att anlita en behörig el-installatör
Du kan inte på allvar påstå att elinstallationen i en villa är svår eller komplicerad!
3 faser, nolla, jord, rätt FK till rätt säkring i rätt rör/slang, rätt kabel, tydlighet i uppmärkning, följ reglerna för placering av apparater och kabel/tråd.
Hur svårt kan det bli?"
Det omfattar visserligen inte allt som man måste tänka på, men vissa (elektriker?) på forumet försöker få det till att elinstallation i en villa är minst lika komplicerat som hjärnkirurgi! Jag säger det igen:
Men kom igen...!
Det klarar ni säkert ut pojkar. Vad som är en allpolig brytare, och vad som gäller för el-installationer i våta rum framgår ju klart och tydligt av rådande föreskrifter.
Alternativet är att anlita en behörig el-installatör
med spänningsutjämning menar ifö potentialutjämning. dvs i ett nytt hus ska det sitta en potentialutjämningsskena dit alla utsatta delar samt inkommande rör och ledningar och armeringen i husets betongplatta är anslutna. i en del andra länder lägger dom ett metallnät i våtrum under klinker i golvet och ansluter det till pus-skenan.
tydligen verkar det inte så lätt ens för vissa "elektriker" att veta hur ett kar ska anslutas....iochförsej vet vi ju inte om det är en behörig elektriker som anslutit karet med 4 stickproppar. men om så är fallet så skulle det behövas en anmälan till elsäkerhetsverket som gör en besiktning av installationen han gjort av karet.
tydligen verkar det inte så lätt ens för vissa "elektriker" att veta hur ett kar ska anslutas....iochförsej vet vi ju inte om det är en behörig elektriker som anslutit karet med 4 stickproppar. men om så är fallet så skulle det behövas en anmälan till elsäkerhetsverket som gör en besiktning av installationen han gjort av karet.