Innan jag lägger fram mina funderingar så är det lika bra att påpeka att jag ska anlita en elektriker.

Jag håller på med en bastu. Det ska vara ett aggregat på 9kW.

1) TIll ett 9kW aggregat ska det väl vara 5st 2,5-kvadratsledare? Eller?

2) Kan jag dra dessa 5 ledare i ett 16mm VP-rör? Eller måste jag upp på 20mm?

3) Finns det någon kabel jag kan dra utan VP-rör? EKK eller motsvarande? Någon kabel som är godkänd för att lägga i vägg utan rör?

1. ja.
2. 20 mm.
3. I Sverige är det brukligt att lägga slang eller rör även om det är ok att lägga lös kabel under vissa förutsättningar. Man måste ha dragavlastning i ändarna och spikskydd på reglarna t. ex.

Tack för bra svar. Jag hade hoppats på att klara mig med 16mm-rör. Men det är lika bra att förbereda väggarna för 20mm.

En följdfråga som kanske har mer med bastu än med el att göra. Men hur gör man med kopplingsdosan vid bastuaggregatet? Det enklaste och kanske bästa är ju att sätta en utanpåliggande kapslad dosa med rätt IP-klassning. Men den dosan kommer ju att sitta där det är störst risk för vatten. Man kastar ju vatten på aggregatet och då är det ju risk att man slaskar bredvid. Och det är ju inte bara själva dosan som måste vara tät. Det är ju även genomföringen för 20mm-röret genom vägg och folie och in i dosan osv.

Det är inte så att man kan dra en synlig utanpåliggande kabel istället för rör? Den kabeln skulle man ju kunna dra längst ner där panelen avslutas. Och då känns det ju som att det bästa vore att dra en hel kabel rakt in i aggregatet istället för att koppla via en dosa.

Det brukar oftast bli snyggast att koppla via dosa än att ha kabel direkt ur vägg. Om du väjer med rätt IP klass, så kan du låta inkommande ledningar komma in via baksidan och täta med silikon mot vägg.

Blir extra snyggt om du tar en anslutnings kabel ut från undersida dosa till aggregat, typiskt en kort gummikabel.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Men om man tänker sig att det är stående panel i bastun. Och väggen har en klinkersockel längst ner. Panelen avslutar ca 60mm från golvytan och sticker ut utanför klinkersockeln. Borde jag då inte kunna dra en "synlig" kabel precis nedanför panelen där panelen möter klinkerssockeln och sedan rakt in i aggregatet. Det blir ju både snyggt och helt vattensäkert. Jag kan inte se några nackdelar med en sådan installation. Bortsett från att det eventuellt inte skulle vara godkänt att dra en kabel utan rör.

O Olf Oggler skrev:
Innan jag lägger fram mina funderingar så är det lika bra att påpeka att jag ska anlita en elektriker.
Dina frågor tyder inte på att du tänker anlita en elektriker. Om du tänkt "förbereda" lite för elektrikern så bör du kontakta någon redan nu med dina funderingar då de inte får koppla in något som du dragit i väggarna. De kanske inte alls gillar din lösning. Du behöver dessutom inte förklara dig inför detta forum, vi anmäler ingen som tänker bryta mot behörighetsreglerna. Däremot är det av yttersta vikt att utförande blir säkert enligt konstens alla regler.

En dold fastsatt kabel är tillåtet men inte brukligt. En dold kabel direkt till aggregatet är också tillåtet men inte brukligt. Dock innebär en dold kabel att en installationskabel typ EKK, EXQ eller liknade används som anslutningskabel sista biten till aggregatet. Det kan ses som ett fel. Dessutom brukar många tillverkare förorda en gummikabel typ H07RN som anslutningskabel till aggregatet.

Så den bästa lösningen är en anslutningsdosa lågt placerad på panelen bredvid aggregatet. Den kan eventuellt placeras på utsidan väggen med anslutningskabeln rakt igenom väggen om det skulle vara bättre.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Du behöver ju inte ha placeringen av eldosa och aggregatet brevid varandra.
Jag har utanpåliggande kabel till rummet utanförbastung där är kopplingsdosa.
Anledning är att där satt tidigare panelen för det gamla aggregatet

• Gilla
Niklas Dahlen
  • Laddar…
Jag avser att anlita elektriker. Men väggarna bygger jag själv. Så det är ju bra att veta vilka möjligheter som kan vara aktuella innan man sätter igång.

Jag kan förstå att det mest konventionella är 20mm VPrör och sedan kopplingsdosa och sedan någon slags gummikabel till aggregatet. Men samtidigt så låter det ju oerhört enkelt och säkert att dra en EKK obruten och synligt hela vägen från elcentralen rakt in till terminalen på aggregatet. Inga dosor och skarvar. Helt bombproof avseende vatteninträngning osv.

Vad är egentligen fördelen med att lägga i rör och skarva i en dosa som sitter i ett utsatt läge. En dosa som dessutom är ganska ful att ha i en bastu. Visst kan det bli lite trassel om man ska byt aggregat till ett annat aggregat och kabeln är lite för kort. Men det förra bastuaggregatet satt på samma plats i 50 år. Så det känns rent spontant som att fördelarna är överväger nackdelarna.

Hade varit smidigt att dra ekk, men den klarar nog inte temperaturen. Har för mig att Ekk klarar under 70 grader.
Om kablen hade klarat temperaturen så hade jag skalat upp ekk så att det är lösa trådar i VP röret och vanlig kabel vid agrigatet.
Du ska ha 90 gradig kabel till bastun.

I mitt fall tänkte jag dra EKK-kabeln ca 60mm ovanför golvet. Precis där bastupanelen börjar. Där blir det ju aldrig varmt.

Eller tänker du på temperaturen vid själva aggregatet. Just där kanske det blir varmt?

ymmij12 ymmij12 skrev:
Du ska ha 90 gradig kabel till bastun.
Det behövs inte, en EKK (eller EXQ) är helt ok om den kommer in under 0,5 m, vilket den ska göra enligt mig. Jag har själv kopplat in ett flertal bastuaggregat med EXQ rakt in i aggregatet. Kabeln syns iof om man lägger sig ner på golvet och tittar. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.