Hej, finns det lagar på hur lyktstolpar får placeras vid tomt gränser. Vi har en lyktstolpe som står mitten av våran tomt, samt blockerar utfarten. Finns det någon lag som säger att det inte får placeras på sådan sätt.
Mvh

Vi hade en liknande situation i förra huset, kommunen erbjöd sig att ta bort lyktstolpen för mellan 6-10k. Så mitt tips är att höra med den som ansvarar för vägen där den står!

SAN123 SAN123 skrev:
Hej, finns det lagar på hur lyktstolpar får placeras vid tomt gränser. Vi har en lyktstolpe som står mitten av våran tomt, samt blockerar utfarten. Finns det någon lag som säger att det inte får placeras på sådan sätt.
Mvh
hur har situationen uppstått? Har kommunen placerat stolpen i din utfart, eller har du byggt utfart där? Tillstånd från väghållaren för utfarten?

Om den står i mitten av tomten så tillhör väl stopen fastigheten? Varför skulle väghållaren placera en stolpe långt in på någon annans tomt?

useless useless skrev:
Om den står i mitten av tomten så tillhör väl stopen fastigheten? Varför skulle väghållaren placera en stolpe långt in på någon annans tomt?
Jag tolkar det som att stolpen står mitt på tomtens bredd ut mot gatan. Mitt på tomten vore verkligen märkligt :)

Frågan är ju vems mark stolpen står på, vem som kom först utfarten eller stolpen och om det finns tillstånd för stolpen att vara där den är?
Har du kollat efter servitut hos lantmäteriet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.