Fairlane
returen returen skrev:
Okay du förstod inte vad jag skrev och i din ynklighet raljerade över det
Det är möjligt att jag inte förstod ditt inlägg. Kanske du kan förtydliga?
 
namnbyte
D daVinci skrev:
Nja, de som bor i SE4 vill ju ha höga elpriser. Dom har röstat fram kommunpolitiker som hindrar ny elproduktion i SE4.

Vore respektlöst av de i SE1-3 att gå emot folkviljan i SE4. Eller hur?


Och när du tittade i trådstarten och såg att den ynkliga kabeln till Tyskland inte ens fylldes, hur tänkte du då med "den sjuka mass-exporten av el för att Tyskland"? Var det ironi kanske?

Hur tänkte du att priset i SE4 påverkades med export av 212 MW till Tyskland och import av 216 MW från Baltikum?

Jag är nyfiken på hur du tänkte. Själva logiken. Eller matematiken.
Hur högt elpris tror du vi hade haft om kabeln hade maxat sin kapacitet?

Även om kabeln inte beläggs fullt ut, betyder inte det att elen som skickas via den inte skapar de höga priser vi har idag. Dvs mer än tillräckligt höga priser.

Så hur tänkte du själv, med logiken?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
returen returen skrev:
Vi är nog rätt säkra på att du inte kan definiera "mass-export" eller ens visa "giltigheten" för detta
Hur tänkte du där egentligen?

Det är inte jag som talade om "mass-export", och är det inte min sak att definiera den. Har du frågat de som använder den?

Om inte, varför menar du att det är jag som skall definiera den?
Har du öht kollat att de som använder begreppet går med på det?

Hur tänkte du här?
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
På vilket vis skulle mer vindkraft hjälpa till med prisbilden i dag?
Tittar jag idag kl 12 så stod vindkraft för:
*50% av effekten i SE1
*32% av effekten i SE2
*9% av effekten i SE3
*29% av effekten i SE4

Priserna indikerar att det för dagens förbrukning och exportkapacitet inte är motiverat att bygga mer i SE1 och SE2. Mer exportkapacitet till SE3 hade väl motiverat mer produktion iom att mer produktionskapacitet blockeras av kommunerna i SE3 och SE4.

Men för SE3 och SE4 så kommer mer produktion att sänka producentpriserna i NordPools budgivning.

Att pris åker upp de här dagarna beror på att Forsmark 3 är trasigt. Man räknar ju med att det finns där.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Hur högt elpris tror du vi hade haft om kabeln hade maxat sin kapacitet?
Tråden handlar inte om vilken eventuell tro jag har. Försök hålla dig till saken.
namnbyte namnbyte skrev:
Även om kabeln inte beläggs fullt ut, betyder inte det att elen som skickas via den inte skapar de höga priser vi har idag. Dvs mer än tillräckligt höga priser.
Vid trådstarten så var utflödet till Tyskland 212 MW och inflödet från Baltikum 216 MW.
Om vi nu kopplar ihop de 2 kabeländarna, och därmed kopplar bort de från SE4, viken prispåverkan leder de till?

Svaret är 0.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Hur tänkte du där egentligen?

Det är inte jag som talade om "mass-export", och är det inte min sak att definiera den. Har du frågat de som använder den?

Om inte, varför menar du att det är jag som skall definiera den?
Har du öht kollat att de som använder begreppet går med på det?

Hur tänkte du här?
aha du är en sån!
 
D daVinci skrev:
Tittar jag idag kl 12 så stod vindkraft för:
*50% av effekten i SE1
*32% av effekten i SE2
*9% av effekten i SE3
*29% av effekten i SE4

Priserna indikerar att det för dagens förbrukning och exportkapacitet inte är motiverat att bygga mer i SE1 och SE2. Mer exportkapacitet till SE3 hade väl motiverat mer produktion iom att mer produktionskapacitet blockeras av kommunerna i SE3 och SE4.

Men för SE3 och SE4 så kommer mer produktion att sänka producentpriserna i NordPools budgivning.

Att pris åker upp de här dagarna beror på att Forsmark 3 är trasigt. Man räknar ju med att det finns där.
du fattar inte att när det inte blåser så ger inte visparna nått öht? spelar ungen roll om du bygger 6000 snurror i se3 eller 4 det blir ändå nada om det inte blåser
29% i Se4 är ju horribelt lågt för där finns varken vattenkraft eller kärnkraft, där finns bara karlsham och några mindre hjul i emån
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
namnbyte
D daVinci skrev:
Tråden handlar inte om vilken eventuell tro jag har. Försök hålla dig till saken.

Vid trådstarten så var utflödet till Tyskland 212 MW och inflödet från Baltikum 216 MW.
Om vi nu kopplar ihop de 2 kabeländarna, och därmed kopplar bort de från SE4, viken prispåverkan leder de till?

Svaret är 0.
Om vi hade importerat 216 MW, och exporterat 0, vilken prisbild hade vi då haft per kWh?

Svaret är absolut dyrare än närproducerat, men inte 10 spänn/kWh.

Men du tillhör väl dom som hade kunnat ta sms-lån för att kunna sätta mat på bordet, men sen aldrig sätta mat på bordet utan du lånar vidare ut det beloppet till svågern.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Mikael_L
S swirve skrev:
Men miljöpartiet har ju sagt att nedläggning av kärnkraft inte påverkar elpriserna...
Exakt så är det, faktiskt.
Det kommer (nästan aldrig) påverka våra elpriser vare sig vi startar en ny kärnreaktor eller lägger ner en.

Redan idag exporterar vi produktionen från drygt 3,5 av våra kärnreaktorer, så en mer eller mindre att exportera elen ifrån kommer inte påverka speciellt mycket.
Det är först när vi mättat Danmarks, Litauens, Polens och Tysklands elbehov som det händer något.
Så vi måste kanske bygga typ 20-30 reaktorer.

Eller hoppas att de länderna bygger.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
S swirve skrev:
Men miljöpartiet har ju sagt att nedläggning av kärnkraft inte påverkar elpriserna...
Det beror på vad man menar med "inte påverkar". Kärnkraft kommer att ha en stabiliserande påverkan på priset när det tex inte blåser. En annan faktor man bör ta med i beräkningen är hur mycket el vi kommer att behöva i framtiden. Vi kommer inte att klara av att producera el enbart med vind utan vi behöver även planerbar produktion, särskilt för vår inhemska industri och näringsliv.

Problemet med prisvariationerna kan faktiskt lösas om politikerna verkligen vill.

Om de inte vill är jag helt inne på samma linje som @Mikael_L, dvs att vi fixar gigantiska PPA-avtal för minst 20 års produktion direkt från producenten till samtliga svenska konsumenter. Staten fixar helt enkelt ett gigantiskt el-kollektivavtal för alla sina medborgare. Överskottet kan säljas till tyskarna på spotmarknaden! 😉
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Mikael_L
H Håbbe01 skrev:
... och i morgon onsdag kommer det att blåsa extremt lite i Tyskland. När du inte har någon billig produktion så måste den ersättas och då blir vi i Sverige dränerade via exportkablarna, sa Johan Sigvardsson, analytiker vid Brixia till TT"
Fast han har fel, vi skulle kunnat skickat väldigt mycket mer el, vi var inte alls "dränerade".
Alla reaktorer utom en gick på 100%, mycket vatten i magasinen, Svensk vindkraft gav redigt bra med produktion, och ganska milt väder, så förbrukningen var relativt låg i Sverige.

Vi var extremt långt ifrån "dränerade".
Vår produktion var mycket god:
Graf över Sveriges elproduktion den 11 december 2024 med procentuell fördelning av kärnkraft, vindkraft, vattenkraft och andra källor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vind hade riktigt bra produktion, bra fart på allt, så vattenkraften hade ingen chans att köra på max, de låg nog närmare vad minimum enligt vad vattendomar tillåter, med sin 5500 MW produktion, ca 40% av den maximala installerade effekten på ca 13700MW.

Och kollar man flöden, så maxade vi rätt få utlandskablar:
Karta över elimport och export i Norden och Baltikum den 11 december 2024 kl. 16:32, med detaljer om kapacitet och flöden mellan länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T.ex. Baltic cable till Tyskland med max 600MW överförde endast 434 MW
Swe-pol link var den enda kabeln som var nästan maxad.
Inte ens kablarna till Danmark var speciellt hårt lastade, och från Litauen så importerade vi .t.om.

Så NEJ, Vi var inte alls det minsta dränerade.
Vi hade kunnat förbruka 50% mer inom landet utan att minska exporten, eller kunnat flerdubblat exporten (om vi haft mer kapacitet i kablarna).

Jag bara undrar varför så många "experter" säger saker som är helt uppåt väggarna?
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det beror på vad man menar med "inte påverkar". Kärnkraft kommer att ha en stabiliserande påverkan på priset när det tex inte blåser. En annan faktor man bör ta med i beräkningen är hur mycket el vi kommer att behöva i framtiden. Vi kommer inte att klara av att producera el enbart med vind utan vi behöver även planerbar produktion, särskilt för vår inhemska industri och näringsliv.
Det JAG reagerar så starkt på, och tycker är extremt problematiskt är alla politiker och "experter" som tar några sådana här timmar med höga elpriser som intäkt för att ange helt felaktiga saker som orsaker till detta höga elpris.
Sen går ju naturligtvis enormt många människor på denna lögn, och sen kommer vi aldrig kunna göra det som är vettigast, utan allt baseras på lögn och populism.

Elpriset är en sak, och Svensk elproduktion en annan sak, och de har faktiskt inget med varandra att göra.
Elpriset sätts i andra länder och vår produktion är enormt god.


Sen är framtiden ett helt annat kapitel, den måste vi förstås tänka på och planera för, men det blir inte lättare att tänka och planera, när politiker står och ljuger dagarna i ända.

Och förutom framtiden, så har även rent tekniska aspekter om vårt elnät och vår produktion att ta hänsyn till, men det adresserar inte politikerna och "experterna" alls, förutom med lite "namedrops" som de antagligen inte ens har en aning om vad det betyder.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
När ska vi dra igång PPA-projektet? Kanske t.o.m bilda ett PPA-parti!? 😀
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast han har fel, vi skulle kunnat skickat väldigt mycket mer el, vi var inte alls "dränerade".
Men likväl kunde vi inte det, och fick priser därefter i söder.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och kollar man flöden, så maxade vi rätt få utlandskablar:
T.ex. Baltic cable till Tyskland med max 600MW överförde endast 434 MW
Swe-pol link var den enda kabeln som var nästan maxad.
Inte ens kablarna till Danmark var speciellt hårt lastade, och från Litauen så importerade vi .t.om.
Fast det här är ju tvärtom - om det finns kapacitet över på de länkarna så är det problematiskt. Dvs det var rätt långt ifrån att få lindriga priser i söder.

(Även om man inte kan utgå från siffrorna på SVK-kartan, eftersom de inte är de prissättande flödena.)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så NEJ, Vi var inte alls det minsta dränerade.
Södra Sverige var uppenbart det (söder om snittet SE2-SE3). Annars hade vi ju exporterat mer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi hade kunnat förbruka 50% mer inom landet utan att minska exporten, eller kunnat flerdubblat exporten (om vi haft mer kapacitet i kablarna).
Det är ju ett rätt stort förbehåll när det förväntas ta tio år att åtgärda.
Kanske är det så att tusen vindkraftverk i Norrland inte fullt ut ersätter en bunt kärnkraftverk i Götaland.

(Dock ska sägas att en av fördelarna med svensk vindkraft är att den är tillräckligt utspridd för att det ska vara hygglig chans att det blåser antingen i söder eller i norr.)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Boilerplate4U
Är det stilla på gång i Tyskland igen eller vad händer?

Tänkte främst på spotpriset för i morgon em den 17:e trots att det blåser rejält i nästan hela Sverige..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.