Mikael_L
K krfsm skrev:
Men likväl kunde vi inte det, och fick priser därefter i söder.

Fast det här är ju tvärtom - om det finns kapacitet över på de länkarna så är det problematiskt. Dvs det var rätt långt ifrån att få lindriga priser i söder.

(Även om man inte kan utgå från siffrorna på SVK-kartan, eftersom de inte är de prissättande flödena.)

Södra Sverige var uppenbart det (söder om snittet SE2-SE3). Annars hade vi ju exporterat mer.

Det är ju ett rätt stort förbehåll när det förväntas ta tio år att åtgärda.
Kanske är det så att tusen vindkraftverk i Norrland inte fullt ut ersätter en bunt kärnkraftverk i Götaland.

(Dock ska sägas att en av fördelarna med svensk vindkraft är att den är tillräckligt utspridd för att det ska vara hygglig chans att det blåser antingen i söder eller i norr.)
Min rant rörde att en "expert" förklarade de höga priserna "för att vi blev dränerade".
Tycker du att Sverige blev dränerat på el?
 
Mikael_L
M Maxitupla skrev:
Vindkraften är nära all time high produktion idag i Finland och det drar ner priserna. Dessutom milt väder.
Hela Finland är ett elpris område.
Samt att nu har ju Finland OL3, och all deras kärnkraft gick nära max.
Så bra produktion från vind och kärnkraft och relativt lågt behov pga det milda vädret gjorde att Finland producerade mer el än de behövde.
Som du skrev, jag ville bara komplettera med att deras kärnkraft också gick nära för fullt.

Elområdet Finland har dessutom ingen områdesgräns mot de länder som har de högsta elpriserna.
Men vid tillfället köpte de från SE1 för ca 2öre och sålde till SE3 för ca 450 öre. Hur priserna blir i ett elområde vid den situationen har jag inte koll på.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min rant rörde att en "expert" förklarade de höga priserna "för att vi blev dränerade".
Tycker du att Sverige blev dränerat på el?
I jämförelse med alla andra liknelser som florerar så är den väl inte sämre. Och som alla andra liknelser så är den inte en tekniskt korrekt beskrivning.
 
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
...Ren girighet. Inget som hindrar dom att sälja elen billig i Sverige och resterande dyrt till Tyskland.
Jag vet, nu kommer dom som säger att det är "marknaden" men det är fel. Bilproducenterna säljer också till olika priser på olika marknader. Och byggmaterial likaså.
Den som är utan synd får kasta första stenen ...
 
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Säg till när. Jag vill titta på.
Framförallt, gör det precis när det går max effekt i kabeln !!! 😲
 
D daVinci skrev:
Det är i sig sant men revision brukar vara 2 veckor. Nu är ju det skrotkraftverket borta i 2.5 månader.

Mer korrekt är väl att gamla skrotkraftverk är som gamla skrotbilar. Dom får vara på verkstaden ofta.
Är det nu jag ska glädja dig med att OL3 kommer att vara avstängt hela mars och nästan hela april, under förutsättning att allt går som det ska?
 
Mikael_L
K krfsm skrev:
I jämförelse med alla andra liknelser som florerar så är den väl inte sämre. Och som alla andra liknelser så är den inte en tekniskt korrekt beskrivning.
Men nu står Ebba i bästa sändningstid och meddelar att priset dessa dagar är problem för att oansvariga partier har lagt ner kärnkraft, för att vi har effektbrist, och meddelar också att företag inte får ansluta sig till elnätet pga allt detta.
Nog vet ju både du och jag att det bara är bullshit allt det där.
Vi hade ingen effektbrist, vi hade inte för få kärnkraftverk och att en del företag inte fått den elanslutning som de önskar är ett problem i lokalnät eller regionalnät.

Och den här andra "experten", som förklarar priset med att andra länder "dränerar" Sverige på el, det är ju bara att kika på lätt tillgängliga data så ser man ju att det inte stämmer det minsta.

Vem ska vara den vuxne i rummet och vara fokuserad på fakta, inte populism och lögner?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
P
S swirve skrev:
Men miljöpartiet har ju sagt att nedläggning av kärnkraft inte påverkar elpriserna...
Ja de dårarna...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast han har fel, vi skulle kunnat skickat väldigt mycket mer el, vi var inte alls "dränerade".
Alla reaktorer utom en gick på 100%, mycket vatten i magasinen, Svensk vindkraft gav redigt bra med produktion, och ganska milt väder, så förbrukningen var relativt låg i Sverige.

Vi var extremt långt ifrån "dränerade".
Vår produktion var mycket god:
[bild]

Vind hade riktigt bra produktion, bra fart på allt, så vattenkraften hade ingen chans att köra på max, de låg nog närmare vad minimum enligt vad vattendomar tillåter, med sin 5500 MW produktion, ca 40% av den maximala installerade effekten på ca 13700MW.

Och kollar man flöden, så maxade vi rätt få utlandskablar:
[bild]
T.ex. Baltic cable till Tyskland med max 600MW överförde endast 434 MW
Swe-pol link var den enda kabeln som var nästan maxad.
Inte ens kablarna till Danmark var speciellt hårt lastade, och från Litauen så importerade vi .t.om.

Så NEJ, Vi var inte alls det minsta dränerade.
Vi hade kunnat förbruka 50% mer inom landet utan att minska exporten, eller kunnat flerdubblat exporten (om vi haft mer kapacitet i kablarna).

Jag bara undrar varför så många "experter" säger saker som är helt uppåt väggarna?
Vi kan inte exportera mer än som köps! dvs efterfrågan, billigaste terminen
upp till max vad ledningarna är dimensionerade för.
därför går vatten på lågvarv och används i huvudsak som ballanskraft till slumkraften vind
och ja vi skulle kunna förbruka mer tills vinden mojnar, då blir det kris på riktigt.
tyvärr redovisas inte solkraften i kontrollrummet för att det inte finns någon standard för detta så en viss felprocent ligger över detta hela tiden.
att vi öht importerar från tex litauen är för att tex tyskland köp denna elen billigare än från oss och vi bara transiterar den
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kom faktiskt på att det kanske är isläggning i flera magasin nu, som kan vara en orsak till att vattenkraften just nu inte producerade mer. Det var någon som nämnde detta tidigare i tråden (som jag så småningom läste ikapp till), ära den som äras bör.

Ja importen från Litauen blir ju i praktiken en transit genom Sverige. Och de här dagarna vi diskuterar så beror det troligen på att både Finland och Baltstaterna hade en mycket god produktion från sin vindkraft, medan Mellaneuropa (typ mitt över Tyskland) var det nästan stiltje, vilket gav lite ovanliga flöden för energin ett par dagar.

Än så länge saknar jag inte direkt redovisning av den svenska solkraftens andel, ty den är fortfarande rätt så liten, samt bidrar mest vid tider när vi ändå inte har några större problem med vare sig pris, effekt eller produktion.
Fast den har ju börjat märkas lite om någon plottar in den i ett diagram någon dag med gott om sol.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kom faktiskt på att det kanske är isläggning i flera magasin nu, som kan vara en orsak till att vattenkraften just nu inte producerade mer. Det var någon som nämnde detta tidigare i tråden (som jag så småningom läste ikapp till), ära den som äras bör.

Ja importen från Litauen blir ju i praktiken en transit genom Sverige. Och de här dagarna vi diskuterar så beror det troligen på att både Finland och Baltstaterna hade en mycket god produktion från sin vindkraft, medan Mellaneuropa (typ mitt över Tyskland) var det nästan stiltje, vilket gav lite ovanliga flöden för energin ett par dagar.

Än så länge saknar jag inte direkt redovisning av den svenska solkraftens andel, ty den är fortfarande rätt så liten, samt bidrar mest vid tider när vi ändå inte har några större problem med vare sig pris, effekt eller produktion.
Fast den har ju börjat märkas lite om någon plottar in den i ett diagram någon dag med gott om sol.
Ja idag gav inte solkraften något märkbart
en bit härifrån finns en park på 2ha som tar 4ha åkermark i anspråk den gav som mest 2kw av 2,25MW installerat en tusendel...
De vågar inte visa på hur stor effekt som är installerad men de hoppas att den skall ge 2250mwh om året av max19710
11% verkningsgrad ! det är nog därför det inte redovisas, vindkraften ger ju runt 8% dygnet runt
 
Redigerat:
K krfsm skrev:
Är det nu jag ska glädja dig med att OL3 kommer att vara avstängt hela mars och nästan hela april, under förutsättning att allt går som det ska?
Nja, det är väl inget positivt. I Mars har väl Finland efterfrågan som kräver ett OL3. Ska dom importera från Sverige då måntro.
Det kommer göra att alla dessa som blir vansinniga över export kommer kräva att kablarna till Finland huggs. Och så blir det långa tirader om att "vi" subentionerar Finland för deras vansinniga energipolitik.

Vad ska man göra i hela två månader? Är det inte lite för tidigt med en helrenovering.
Blir lite klen kapacitetsfaktor av att vara ur funktion så länge.
 
D daVinci skrev:
Vad ska man göra i hela två månader? Är det inte lite för tidigt med en helrenovering.
Blir lite klen kapacitetsfaktor av att vara ur funktion så länge.
Det är väl alltid mer i början på en reaktors liv - inspektioner för att se att allt fungerar korrekt etc. Men troligen kommer OL3 alltid att ha längre stopp när det väl är det. Mer komplicerad reaktor, så det är mer att kolla. Tydligen tar det längre tid att stänga ner den också.

På sikt kommer de kunna ha lite längre intervaller - 18 månader eller mer. Det kompenserar delvis för långa servicetider.
 
R Riverground skrev:
Det här har väl ganska lite med den nya modellen att göra och mer med att Tyskland har ett rejält underskott i sin elproduktion, samtidigt är det isläggning vid svenska vattenkraftverk så de producerar väldigt lite. Priset hade sannolikt blivit detsamma i SE3 och SE4 med den gamla modellen.

Som genom ett mirakel är det extremt blåsigt och det produceras enorma mängder vindkraftsel i Norden, utan den undrar jag vad priset hade blivit.
Kapacitetstaket för överföring från SE 2 har slagit till. Det är det som skapar prisdifferensen mellan SE2 & SE3. SE3 hade klarat sig bättre (lägre priser) med den gamla modellen eftersom det går att föra över mer med den nya modellen. Den nya modellen gör att tysklandspriserna sprider sig mer. Att öka överföringskapaciteten mer gör bara att tysklandspriserna sprider sig ännu mer, eftersom Tyskland är ett enda elhandelsområde med massiv efterfrågan som Sverige inte kan tillgodose.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kom faktiskt på att det kanske är isläggning i flera magasin nu, som kan vara en orsak till att vattenkraften just nu inte producerade mer. Det var någon som nämnde detta tidigare i tråden (som jag så småningom läste ikapp till), ära den som äras bör.
Den huvudsakliga anledningen till att vattenkraften inte producerar mer är att det blåser mycket i norr och vindkraften producerar bra. Då finns det ingen anledning att sälja el från vattenkraften till låga SE1- & SE2-priser. Vattenkraften kan ju spara energin i sina vattenmagasin och sälja senare när det blåser mindre och priset är högre istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.