6 623 läst ·
114 svar
7k läst
114 svar
El spotpriset galet just nu. Varför?
Du kanske själv borde testa bo i elområde 4 innan du gaggar om att det inte alls är ett problem, och hur lätt det är att lösa.Dan_Johansson skrev:
Vad är det dom säger, det är lätt att vara kommunist när man kör till jobbet i sin Porsche.
ja med ett mupp parti som tycker att slumpkraft är bättre än KK så ser vi ju resultatet nuH Håbbe01 skrev:Verkar vara Tyskland som strular
"Tyskland är väldigt beroende av vindkraft och i morgon onsdag kommer det att blåsa extremt lite i Tyskland. När du inte har någon billig produktion så måste den ersättas och då blir vi i Sverige dränerade via exportkablarna, sa Johan Sigvardsson, analytiker vid Brixia till TT"
Och tittar vi då på data från kontrollrummet som trådstartaren var vänlig nog att lägga in, så ser vi att länken till Tyskland fylls med 212 MW. Dvs ca 1/3 av vad den klarar.nikasp skrev:
Som jämförelse är effekt till Polen på 600 MW.
Och från Baltikum får vi in 216 MW. Dvs motsv det vi exporterar till Tyskland.
Hur i all världen blev nu Tyskland en orsak till Svenska elpriser när det knappt exporteras något dit? Den klena länken dit fylls ju inte ens. Och där vi fullt ut kompenseras från Baltikum.
Du tänker år fel håll, systemet är ologiskt. Priset sprids när länkar inte är fulla, det är när länkarna är fulla som det blir billigt i Sverige. När det är stort behov så kan vi inte exportera allt som behövs och då sprids de höga priserna hit.D daVinci skrev:Och tittar vi då på data från kontrollrummet som trådstartaren var vänlig nog att lägga in, så ser vi att länken till Tyskland fylls med 212 MW. Dvs ca 1/3 av vad den klarar.
Som jämförelse är effekt till Polen på 600 MW.
Och från Baltikum får vi in 216 MW. Dvs motsv det vi exporterar till Tyskland.
Hur i all världen blev nu Tyskland en orsak till Svenska elpriser när det knappt exporteras något dit? Den klena länken dit fylls ju inte ens. Och där vi fullt ut kompenseras från Baltikum.
För att vara skrot håller det oss under armarna ganska bra ändå.D daVinci skrev:
Ett vindkraftverk eller solpaneler är ju i princip alltid skrot när det inte blåser eller solen inte skiner.
Planerbar energi är alltid bättre än slumpen, väldigt lätt att förstå i min värld.
Fast nu är ju jag ingen mupp heller...
På totalen (från den bilden) så importerar Sverige 1575 och exporterar 3061. Det kanske inte är Tyskland som är huvudproblemet just denna dag men det är ju uppenbart att priserna skulle vara mycket lägre om vi inte hade såna feta kablar till kontinenten.D daVinci skrev:Och tittar vi då på data från kontrollrummet som trådstartaren var vänlig nog att lägga in, så ser vi att länken till Tyskland fylls med 212 MW. Dvs ca 1/3 av vad den klarar.
Som jämförelse är effekt till Polen på 600 MW.
Och från Baltikum får vi in 216 MW. Dvs motsv det vi exporterar till Tyskland.
Hur i all världen blev nu Tyskland en orsak till Svenska elpriser när det knappt exporteras något dit? Den klena länken dit fylls ju inte ens. Och där vi fullt ut kompenseras från Baltikum.
Nja, de som bor i SE4 vill ju ha höga elpriser. Dom har röstat fram kommunpolitiker som hindrar ny elproduktion i SE4.namnbyte skrev:
Vore respektlöst av de i SE1-3 att gå emot folkviljan i SE4. Eller hur?
Och när du tittade i trådstarten och såg att den ynkliga kabeln till Tyskland inte ens fylldes, hur tänkte du då med "den sjuka mass-exporten av el för att Tyskland"? Var det ironi kanske?namnbyte skrev:
Hur tänkte du att priset i SE4 påverkades med export av 212 MW till Tyskland och import av 216 MW från Baltikum?
Jag är nyfiken på hur du tänkte. Själva logiken. Eller matematiken.
nej revisioner är runt 1 månadD daVinci skrev:
och det är ju extremt bra jämfört mad allt skrot som står på pinne och inte ens levererar halv effekt som allra bäst och då under en mycket begränsad tid (dagar)
djur på två ben är de som tänker minst och tycker mestD daVinci skrev:Nja, de som bor i SE4 vill ju ha höga elpriser. Dom har röstat fram kommunpolitiker som hindrar ny elproduktion i SE4.
Vore respektlöst av de i SE1-3 att gå emot folkviljan i SE4. Eller hur?
Och när du tittade i trådstarten och såg att den ynkliga kabeln till Tyskland inte ens fylldes, hur tänkte du då med "den sjuka mass-exporten av el för att Tyskland"? Var det ironi kanske?
Hur tänkte du att priset i SE4 påverkades med export av 212 MW till Tyskland och import av 216 MW från Baltikum?
Jag är nyfiken på hur du tänkte. Själva logiken. Eller matematiken.
saknar fullständigt konsekventtänk och tror att vindkraftverk ger något när det inte blåser
mot all förmodan har politikerna i detta fallet gjort en bra insats
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 874 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 874 inlägg
När (om) vi har kärnkraft på plats och överskott av el här kommer de privata aktörer som byggt och investerat i dessa se till att få mer kablar till kontinenten så jag har svårt att tro att en lokal lösning i Sverige kan fixa detta. Utan politiska insatser / begränsningar i frihandeln så tror jag vi får vänja oss med att ha samma priser som Tyskland i södra Sverige.Fairlane skrev:
man måste tänka långsiktigt och i tid....Fairlane skrev:
för 20 år sedan....
tyvär saknar politiker förmåga att tänka
politiker tycker bara och har väldigt mycket otur när de gör detta
det är ju helt okay om privata aktörer bygger KK för att tjäna peningar på tysklands oförmåga helt autonomt från våra elområdenP Peter321 skrev:När (om) vi har kärnkraft på plats och överskott av el här kommer de privata aktörer som byggt och investerat i dessa se till att få mer kablar till kontinenten så jag har svårt att tro att en lokal lösning i Sverige kan fixa detta. Utan politiska insatser / begränsningar i frihandeln så tror jag vi får vänja oss med att ha samma priser som Tyskland i södra Sverige.