6 600 läst ·
114 svar
7k läst
114 svar
El spotpriset galet just nu. Varför?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Ja, vi startar ett handelskrig med Tyskland, det låter som en bra ide!namnbyte skrev:
https://www.handelskammer.se/nyheter/tyskland-fortsatt-sveriges-storsta-handelspartner
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
För det mesta så exporteras el från Sverige, men det finns tillfällen då det importeras. Om vi kapar exportkablarna är tanken då att vi ska behålla importkablarna för de dagarna? Det är väl olika kablar? 😉namnbyte skrev:
Då skulle priserna förstås gå upp just det fåtalet timmar/dagar men på totalen borde ju priserna bli avsevärt lägre om tillgången är större än efterfrågan över året.Fairlane skrev:
Privata bolag får ju göra hur de vill men nu när det pratas om att investera 100-tals miljarder av skattebetalarnas pengar tycker jag det borde gå tillbaka till medborgarna (i form av sänkta elpriser) och inte till tyskar och danskar.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Alternativt kan ju SE1-3 subventionera oss som bor i SE4.Dan_Johansson skrev:
Den idén tycker jag låter toppen, så bibehåller vi den sjuka mass-exporten av el för att Tyskland ska kunna släta över sina tillkortakommanden. Jag kan ta swish.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Om elpriset är så viktigt för dig bör du väl ha fast pris, och inte påverkas alls eller?namnbyte skrev:
Det här har väl ganska lite med den nya modellen att göra och mer med att Tyskland har ett rejält underskott i sin elproduktion, samtidigt är det isläggning vid svenska vattenkraftverk så de producerar väldigt lite. Priset hade sannolikt blivit detsamma i SE3 och SE4 med den gamla modellen.
Som genom ett mirakel är det extremt blåsigt och det produceras enorma mängder vindkraftsel i Norden, utan den undrar jag vad priset hade blivit.
Som genom ett mirakel är det extremt blåsigt och det produceras enorma mängder vindkraftsel i Norden, utan den undrar jag vad priset hade blivit.
Bättre att hyra ett kinesiskt fartyg och släpa ankaret.. Förövrigt exporterar Sverige knappt något nu, det är Norge som cashar in.namnbyte skrev:
finland har fungerande kkM Maxitupla skrev:El spotpriset just nu är 6,25 kr/kWh inkl moms i området SE3. I SE2, SE1 och i Finland är börselen nästan gratis, kostar 3 - 4 öre/kwh. Elen är 200 gånger dyrare i SE3 än SE1.
Vindkraften producerar för för full och ger 40% av landets el.
Varför är elen så svindyr i SE3 och SE4? Problem med överföring nord-syd? Export till centraleuropa? Annat, vad?
tyskland har misslyckad energipolitik som stängt all fungerande kärnkraft och sattsat i vindsnurror som inte ger något när det inte blåser
samt det faktum att vi är fortfarande med i EU det största kommunistiska monopolet ever som talar om för oss att vi inte får ha ett elområde och att vi skall exportera vår el i första hand till ett EUs största länder i första hand och de betalar gärna överpris för att industrin inte skall fly landet eller som nu nödstoppa
vi exporterar via elområde 4 1500MW via en kabel till polenR Riverground skrev:Det här har väl ganska lite med den nya modellen att göra och mer med att Tyskland har ett rejält underskott i sin elproduktion, samtidigt är det isläggning vid svenska vattenkraftverk så de producerar väldigt lite. Priset hade sannolikt blivit detsamma i SE3 och SE4 med den gamla modellen.
vattenkrafter ger mest just nu 8200Mw
kk ger max medtanke på revisionen som pågår
vindkraften ger 40% av installerad effekt fast det blåser, blåser mycket genom huvudet på de som tror att slumpkraft fungerar dvs ca 30% av all energi som tillverkas idag
SWEXIT!P Peter321 skrev:Då skulle priserna förstås gå upp just det fåtalet timmar/dagar men på totalen borde ju priserna bli avsevärt lägre om tillgången är större än efterfrågan över året.
Privata bolag får ju göra hur de vill men nu när det pratas om att investera 100-tals miljarder av skattebetalarnas pengar tycker jag det borde gå tillbaka till medborgarna (i form av sänkta elpriser) och inte till tyskar och danskar.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Du har inte haft möjlighet att låsa på ett godtagbart pris.... Fundera på om ditt resonemang håller för någon annan vara överhuvudtaget...namnbyte skrev: