Har monterat ner en fläkt där elen var inkopplad. Nu är jag inte beroende av elen och undrar om det funkar att klippa sladdarna, montera sockerbit för att separera sladdarna och sedan gömma detta i väggen bakom en täckplatta. Vad kan gå fel? Kan det ändå bli kortslutning? Behövs elsladdar dras fram och säkras på något annat sätt? Det går inte att dra säkringen då säkringen är inkopplad till fler saker som jag är i behov av.

Osäker på om jag uppfattar frågan rätt. Men du får inte göra kabeln oåtkomlig. Antingen avsluta kabeln i en eldosa, eller lokalisera andra änden l någon kopplingsdosa och dra ut den.

H hempularen skrev:
Osäker på om jag uppfattar frågan rätt. Men du får inte göra kabeln oåtkomlig. Antingen avsluta kabeln i en eldosa, eller lokalisera andra änden l någon kopplingsdosa och dra ut den.
Ok den måste vara synlig, enkelt åtgärdat. Är det för att man ska veta att det finns el i området eller är det av någon annan anledning?

H hempularen skrev:

Fiano1 Fiano1 skrev:
Ok den måste vara synlig
Nej den måste inte vara synlig men väl åtkomlig. Som @hempularen skriver kan du avsluta kabeln/trådarna i en dosa med ett täcklock som ska vara fastskruvat om dosan/locket inte sitter högt. Anledningen är bland annat att anläggningen blir väldigt oöverskådlig om det går iväg spänningssatta trådar från centralen som bara slutar någonstans på okänt och oåtkomligt ställe.

Det bästa är om man kan koppla loss trådarna i matande ände och dra ur dom. Att lämna dom för att man tror att dom senare ska komma till nytta har (nästan) aldrig hänt, det blir bara besvärligt när man hittar trådar som man inte förstår nyttan av.

Tack för snabba svar. Jag kommer skruva fast dem i en dosa, synlig på väggen och sedan när det dyker upp en elektriker någon gång i framtiden får jag be att ta bort trådarna.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Fiano1 Fiano1 skrev:
sedan när det dyker upp en elektriker någon gång i framtiden får jag be att ta bort trådarna.
Att demontera en fast ansluten fläkt eller att dra ut gamla trådar som inte längre ska användas är lika "olovligt" bägge delarna. Just saying... ;):oops:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.