Hej på er!

Jag undrar vad lagen säger om att byta el i hemmet själv. Vad få man göra o vad får man inte lov att göra??

Kan man byta ut gamla elledningar utan att byta el i hela huset?

Finns det någon som vet länkar där man kan finna skisser och scheman för elinstalationer för förkovring.

Ha re kanon Ragge från Norrland  ;)

I princip så får du inte göra något själv. Det du får göra är att byta uttag och strömbrytare. Fast även där finns det undantag. Men att byta elledningar får du inte göra själv.

Jag (som inte är elektriker) skulle nog avråda dig från att byta allt i hela huset. Det är ju sannolikt så att om du gör ett så stort jobb så vill du kanske byta elcentrlaen också, sätta in en jorfelsbrytare eller två, utöka med lite fler uttag etc. Då kommer du in på områden där riskerna för fel om man inte är fackman ökar dramatiskt.

Jag skulle föreslå att du letar upp en elektriker som kan gå med på att du drar nya trådar själv osv, men som kommer och kopplar ihop det hela åt dig. Då kan du diskutera igenom i förväg med honom hur du skall göra. Elektrikern har även mätinstrument (dyra) som kan mätsa dels att du inte har fel på isolationen någonstans, men även att du int har glappkontakt någonstans (kan orsaka brand).

Det är visserligen inte tillåtet att göra så heller men många elektriker kan gå med på en sådan lösning.

Hej! Jag skulle säga att du får göra det mesta själv om du gör rätt....kablar får du självklart dra själv, inkopplingen kan du med fördel överlåta till en fackman, har du då dragit kabeln fel ,(hur man nu kan dra en kabel fel?) så påpekar han väl det.
Friskt kopplat hälften brunnet.....

ktm525 skrev:
Hej! Jag skulle säga att du får göra det mesta själv om du gör rätt....kablar får du självklart dra själv, inkopplingen kan du med fördel överlåta till en fackman, har du då dragit kabeln fel ,(hur man nu kan dra en kabel fel?) så påpekar han väl det.
Friskt kopplat hälften brunnet.....
Kolla upp på detta forum, det är väldigt mycket som är skrivit om detta.
Om du skall följa lagen så får du i princip inte göra några som helst el-jobb utan behörighet.

Tjaba!

Tack för så snabba svar, Det är så att den stora renoveringen kommer innebära byte av stammar/ VVS och stora delar av elen, huset är byggt 1935 med en källare som byggdes 1959 så elen den mästa är från -59 finns en del slingor från det glada 30 talet.

Jag har bytt uppvärmning, drenerat, målat om, så nu vart jag så tör less så he bli inte nå anne än lite målning o fixning. Det var där som det med elen kom in i bilden. Målade om i vardags rummet nu före jul samt färdigställa ett valv med infälld stock som har spottlights o dimmer. Detta skull ihop med den befintliga elen o då var min tanke att jag skulle byta elen ( utanpåliggande) från inkommande i detta rum. Och frågan var igentligen då. Kan man byta rent tekniskt ny o gammal el.

Förslag?????????? :o

Har för mig att jag läst att de flesta el-bränder (förutom apparatfel) beror på just felaktigt dragna kablar och rör. Ett av de vanligaste felen var om jag inte minns fel en kabel som lagts runt ett ytterhörn tvärt och utan urhuggning. Plasten kryper långsamt, särskilt om det är lite varmt, och efter ett tiotal år har kopparn kommit fram med sämsta typen av kortis som följd (lagom dålig kontakt). Så det är inte så där självklart att det just är ledningsdragning som man skulle göra med begränsad kunskap. Rördragning är ju inte heller trivial med t.ex. risk för kondens mellan kalla och varma passager.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.