Min villapanna (ursprungligen för olja) har en trefas värmepatron. Har länge funkat fint ihop med husets luft/luft värmepump. Plötsligt orkar patronen inte värma pannvattnet till mer än 40C. En av propparna (16 A) blir glödhet men smäller inte av. El-patronen värmer pannvattnet, som värmer värmeelementen samt - via en genomströmningsberedare - ger huset tappvatten. Omöjligt att nå upp till normal duschtemp. Något torde ha gått fel. Frågan är bara vad.
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
Min villapanna (ursprungligen för olja) har en trefas värmepatron. Har länge funkat fint ihop med husets luft/luft värmepump. Plötsligt orkar patronen inte värma pannvattnet till mer än 40C. En av propparna (16 A) blir glödhet men smäller inte av. El-patronen värmer pannvattnet, som värmer värmeelementen samt - via en genomströmningsberedare - ger huset tappvatten. Omöjligt att nå upp till normal duschtemp. Något torde ha gått fel. Frågan är bara vad.
är det en gammal porslins propp har den gått. Pluppen kan dock sitta kvar.
Testa att byta alla tre och se om problemet kvarstår
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
H Hans Åke Lindquist skrev:
Min villapanna (ursprungligen för olja) har en trefas värmepatron. Har länge funkat fint ihop med husets luft/luft värmepump. Plötsligt orkar patronen inte värma pannvattnet till mer än 40C. En av propparna (16 A) blir glödhet men smäller inte av. El-patronen värmer pannvattnet, som värmer värmeelementen samt - via en genomströmningsberedare - ger huset tappvatten. Omöjligt att nå upp till normal duschtemp. Något torde ha gått fel. Frågan är bara vad.
Testa att byta alla proppar. Om en har gått så blir det mindre effekt kvar och man ser det inte alltid.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
är det en gammal porslins propp har den gått. Pluppen kan dock sitta kvar.
Testa att byta alla tre och se om problemet kvarstår
Tack mr Dizzy. Det är gamla porslinproppar. Men efter totalt proppbyte för el-patronen enligt din rekommendation börjat funktionen bli normal igen. Pannvattnet är nästan uppe i normal vintertemperatur igen. Kanske gick patronen på endast två faser, vilket inte märktes annat än på tappvattnet, så länge utomhustemperaturen var lite hög för årstiden. En fas slogs väl i så fall ut under köldknäppen i förra veckan, då vi hade drygt minus 20 grader här i Falun, och patronen fick jobba för fullt för att fixa varmvatten till värmeelementen.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Bortfall av en fas ska inte orsaka överlast på de två andra, så den säkring som blev glödhet bör du har uppsikt över. Du har där ca 40-60 % överlast om den fortfarande blir glödhet. Det behöver i så fall åtgärdas.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bortfall av en fas ska inte orsaka överlast på de två andra, så den säkring som blev glödhet bör du har uppsikt över. Du har där ca 40-60 % överlast om den fortfarande blir glödhet. Det behöver i så fall åtgärdas.
Tack Bo! Har du någon idé om, hur jag enklast mäter detta? Befarar att el-patronen helpajar, när nästa rejäla köldknäpp infinner sig.
 
Det finns givetvis (dyr) utrustning för sådant (strömtång mm), men annars kan du känna med fingrarna, Säkringen (propphuven) får bli varm, så att du kan hålla den åtminstone i några sekunder, inte varmare än så.

Vilken effekt har elpatronen? Finns det något mer som belastar dessa säkringar? Har du kontrollerat att passdelen i botten och propphuven är blanka utan sot och svetsloppor?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.