877 läst ·
12 svar
877 läst
12 svar
El och åska
Insåg nu när åskan kom o jag skulle dra ur sladdar till tv o allt annat i tv bänken att jag måste dra ut bänken från väggen o klippa buntband för att kunna dra ut kablarna så lite omständigt....så undrar därför om det hjälper att bara skruva ur säkringen istället för att skydda elektroniken, eller kan det bli skador iaf?
Jag tror det är svårt att säkert veta vad en "direktträff" från blixten kan ställa till med men min teori är att det gör nytta att skruva ur säkringen men ännu större nytta att dra ur sladdarna ur vägguttagen.P ptlf skrev:
Men hur tight har du buntat om det inte går att dra ur några stickproppar?
Ja kablarna från centralen går ju iaf till uttaget så är väl troligt att det kan skada om det blir en rejäl blixt. Lite för nära uttaget hade jag iaf gjort det för har ett med eurokontakter 2 upp o 2 ned men är ju bökigare dra ut bänken än klippa ett buntband så hade varit enkelt om man sluppit ut med den dom gånger åskan går.
Går inte stickpropparna till en grendosa som du lätt kan dra ur? Enligt mig så är det bättre dra ur kontakten, prylarna är fortfarande anslutna till elnätet med nolla och ev. skyddsjord och säkring skruvas ur. Viktigast är koppla ur antenn om du har en sådan på taketP ptlf skrev:Insåg nu när åskan kom o jag skulle dra ur sladdar till tv o allt annat i tv bänken att jag måste dra ut bänken från väggen o klippa buntband för att kunna dra ut kablarna så lite omständigt....så undrar därför om det hjälper att bara skruva ur säkringen istället för att skydda elektroniken, eller kan det bli skador iaf?
Nä satt nytt uttag bakom bänken när jag gjorde för är allergisk mot sladdhärvor som syns o samlar damm men tänkte inte då på dom gånger man ska dra ut för åskan 😏J J-banan skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 007 inlägg
Hur bor ni? Är området utsatt för åska? Ensam på landat utan höga träd omkring eller i tätort? Finns det en historia bakåt i tiden med förstörd utrustning pga åska? Har ni kvar en teleledning? Har ni lufledning (för el) eller är den nedgrävd? Du kanske inte behöver bry dig alls, eller så kanske det är värt att montera överspänningsskydd i mätarskåpet. Överspänningsskydd som man pluggar i uttag är kanske fullt tillräckligt.
Antennen behöver du inte bry dig om, eller det beror på. Om det finns risk för en direktträff så hjälper det inte att plugga ur antennen, utan det behövs en (dyr) åskskyddsanläggning.
Antennen behöver du inte bry dig om, eller det beror på. Om det finns risk för en direktträff så hjälper det inte att plugga ur antennen, utan det behövs en (dyr) åskskyddsanläggning.
Det borde räcka tycker jag. Då är det ett synligt brytställe med frånskiljning och ingen krets kan skapas genom komponenter.P ptlf skrev:Insåg nu när åskan kom o jag skulle dra ur sladdar till tv o allt annat i tv bänken att jag måste dra ut bänken från väggen o klippa buntband för att kunna dra ut kablarna så lite omständigt....så undrar därför om det hjälper att bara skruva ur säkringen istället för att skydda elektroniken, eller kan det bli skador iaf?
Vid en direktträff har blixturladdningen hittat en väg till mark via husets konstruktion och leds den vägen genom den luftkanal den då lyckas skapa.
Det är väldigt ovanligt att man behöver skydda sig mot det.
Det vanliga men skyddar sig mot när det är åska är transienta överspänningar som uppkommer utifrån som rätt valda överspänningsskydd då tar hand om. Annars får man "dra ur" viktiga saker som inte mår bra av kortvariga höga spänningar.
Redigerat:
Klicka här för att svara