3 193 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Renovering köksel
Hej,
nu har jag läst massor med trådar och inte funnit det jag behöver svar på.
Jag har renoverat hela köket - rivit ut allt och byggt om från golvreglar och upp, det har inte blivit mycket med sol för mig i sommar...
Nåväl, jag hade hit en elektriker som ska komma och koppla in efter hans semester. Men honom gick jag igenom hur jag ville ha det med uttag, lampor och dimrar.
Han tyckte att det var helt ok och sa åt mig att lägga flexrör med färdigdragen 5x1,5 från central till tre väggar där jag vill att det ska vara enligt följande:
Vägg 1 Diskbänk:
Ett dubbeluttag delar matning med bänkbelysning.
Ett dubbeluttag. Gissningsvis kommer vattenkokare vara här
Ett vägguttag för avfallskvarn.
Vägg 2 Arbetsbänk:
Ett dubbelvägguttag. Med kaffebryggare.
En dimmer till bänkbelysningen och ett enkeluttag. <- sitter i dubbelram
Ett dubbeluttag. Mobilladdare och eventuellt kökstv
Vägg 3 Kyl/frys:
Vägguttag - Kyl, med dimmer till taklampa på samma.
Vägguttag - Frys, dimmer till takspottar (8st).
Vägguttag - Mikro, med ett extra vägguttag för extra behov
Funkar detta att lösa med dessa tre flexrör som nu finns framdraget?
EDIT:
Jag vill alltså att dessa nio rader ska ha varsin säkring
nu har jag läst massor med trådar och inte funnit det jag behöver svar på.
Jag har renoverat hela köket - rivit ut allt och byggt om från golvreglar och upp, det har inte blivit mycket med sol för mig i sommar...
Nåväl, jag hade hit en elektriker som ska komma och koppla in efter hans semester. Men honom gick jag igenom hur jag ville ha det med uttag, lampor och dimrar.
Han tyckte att det var helt ok och sa åt mig att lägga flexrör med färdigdragen 5x1,5 från central till tre väggar där jag vill att det ska vara enligt följande:
Vägg 1 Diskbänk:
Ett dubbeluttag delar matning med bänkbelysning.
Ett dubbeluttag. Gissningsvis kommer vattenkokare vara här
Ett vägguttag för avfallskvarn.
Vägg 2 Arbetsbänk:
Ett dubbelvägguttag. Med kaffebryggare.
En dimmer till bänkbelysningen och ett enkeluttag. <- sitter i dubbelram
Ett dubbeluttag. Mobilladdare och eventuellt kökstv
Vägg 3 Kyl/frys:
Vägguttag - Kyl, med dimmer till taklampa på samma.
Vägguttag - Frys, dimmer till takspottar (8st).
Vägguttag - Mikro, med ett extra vägguttag för extra behov
Funkar detta att lösa med dessa tre flexrör som nu finns framdraget?
EDIT:
Jag vill alltså att dessa nio rader ska ha varsin säkring
Redigerat:
5 ledare innebär 3 fasledare (plus nolla och jord). Var och en av de tre fasledarna kan användas till att driva (med egen säkring) eller dimma/styra (om det du ska styra finns på annan plats). Om det du ska styra finns på (eller utgår från) samma plats kan du förstås både driva och styra där.
Om du på grund av begänsningen ovan har problem att få de ledare du dragit att räcka till styrningen är det ingen katastrof - det finns bra radiobaserad styrning för mycket rimliga pengar.
Tror att du ska tänka om vad gäller vägg 3. Kyl och frys vill man vanligen ha på separat jordfelsbrytare, så man slipper få maten förstörd om den generella jordfelsbrytaren löser ut pga problem med något annat. Föreslår därför att du sätter kyl och frys på samma säkring (räcker utan problem) och låter denna få en egen jordfelsbrytare, och lägger taklampor mm på den andra. Men detta tipsar säkert elektrikern om.
Om du på grund av begänsningen ovan har problem att få de ledare du dragit att räcka till styrningen är det ingen katastrof - det finns bra radiobaserad styrning för mycket rimliga pengar.
Tror att du ska tänka om vad gäller vägg 3. Kyl och frys vill man vanligen ha på separat jordfelsbrytare, så man slipper få maten förstörd om den generella jordfelsbrytaren löser ut pga problem med något annat. Föreslår därför att du sätter kyl och frys på samma säkring (räcker utan problem) och låter denna få en egen jordfelsbrytare, och lägger taklampor mm på den andra. Men detta tipsar säkert elektrikern om.
Och förresten - bestäm dig redan från början för var vattenkokaren ska stå. Av alla prylar du nämner är det egentligen bara vattenkokaren som verkligen behöver en egen säkring.
Tack för svar.
Jag har hela centralen på samma jordfelsbrytare som du skriver men tänkte ha kyl och frys på egna pga anledningen du beskriver. Dock i ett senare läge... Men om jag bestämmer mig för att koppla ihop kyl/frys på samma fas funkar det med den 5x1,5 som finns? Då blir det ju bara två faser (och inte tre) på kabeln med gemensam nolla. Eller?StockholmM skrev:5 ledare innebär 3 fasledare (plus nolla och jord). Var och en av de tre fasledarna kan användas till att driva (med egen säkring) eller dimma/styra (om det du ska styra finns på annan plats). Om det du ska styra finns på (eller utgår från) samma plats kan du förstås både driva och styra där.
Om du på grund av begänsningen ovan har problem att få de ledare du dragit att räcka till styrningen är det ingen katastrof - det finns bra radiobaserad styrning för mycket rimliga pengar.
Tror att du ska tänka om vad gäller vägg 3. Kyl och frys vill man vanligen ha på separat jordfelsbrytare, så man slipper få maten förstörd om den generella jordfelsbrytaren löser ut pga problem med något annat. Föreslår därför att du sätter kyl och frys på samma säkring (räcker utan problem) och låter denna få en egen jordfelsbrytare, och lägger taklampor mm på den andra. Men detta tipsar säkert elektrikern om.
Noterat, ska tänka till ett varv extra på detta...StockholmM skrev:
Det har du ju rätt i, det tänkte jag inte på. Antalet ledare borde räcka, men de ska ju ha rätt färger också... Kanske blir till att dra ur befintliga ledare och dra nya om du ska uppnå det där med separat jordfelsbrytare. Röret borde hursomhelst räcka.Beatrix skrev:Jag har hela centralen på samma jordfelsbrytare som du skriver men tänkte ha kyl och frys på egna pga anledningen du beskriver. Dock i ett senare läge... Men om jag bestämmer mig för att koppla ihop kyl/frys på samma fas funkar det med den 5x1,5 som finns? Då blir det ju bara två faser (och inte tre) på kabeln med gemensam nolla. Eller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det handlar alltså om tre st trefasgrupper till köket. Detta finns det åsikter om, men jag tror att man väljer detta alternativ enbart när det finns skäl till det, t.ex stora svårigheter med att dra fram nio st separata enfasgrupper till köket.
Men det fungerar till 99.9% om det utförs enligt konstens alla regler vilket er elektriker kommer att fixa. Ni har alltså dragit varje flexslang till en kopplingsdosa som man sedan fördelar ut dom tre enfasgrenarna ifrån?
Det handlar dock formellt om tre grupper till köket, vilka egentligen bör ha varsin trepolig säkring, vilket dock inte är ett krav.
Att koppla en JFB på två av faserna i en trefasgrupp är definitivt utanför gränserna. Enda alternativet är en JFB för hela trefasgruppen som går till kyl etc.
Tillräckligt med 3x3 st grupper till köket (exkl spis) är det i alla fall med råge.
Men det fungerar till 99.9% om det utförs enligt konstens alla regler vilket er elektriker kommer att fixa. Ni har alltså dragit varje flexslang till en kopplingsdosa som man sedan fördelar ut dom tre enfasgrenarna ifrån?
Det handlar dock formellt om tre grupper till köket, vilka egentligen bör ha varsin trepolig säkring, vilket dock inte är ett krav.
Att koppla en JFB på två av faserna i en trefasgrupp är definitivt utanför gränserna. Enda alternativet är en JFB för hela trefasgruppen som går till kyl etc.
Tillräckligt med 3x3 st grupper till köket (exkl spis) är det i alla fall med råge.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Så kan du gott ha kvar det. Att ha frysen/kylen separat (tom utanför JFB) är en gammal "regel" som kommer ifrån den tiden då en kyl/frys läckte så mycket att de själva löste ut JFBn.Beatrix skrev:
Om rädslan är (som den brukar uttryckas) att komma hem till en "stinkande frys" så är enda lösningen på det övervakning. Detta görs enklast tekniskt mha ett villalarm (och då är det enklast med "allt eller inget" dvs så mycket som möjligt på samma JFB). Eller enklare/billigare mha en granne som kollar att lampan i fönstret lyser någon gång då och då och vidtar lämplig åtgärd när den inte gör det.
Skall man separera så är det mycket bättre att lägga krutet på utomhus/inomhus (fukt i utomhusuttag/armaturer samt motorvärmare har en tendens att lösa ut JFBer) samt brandskyddsautomat (300mA) för ev. elpatroner.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, egentligen är det fel att sätta kyl/frys på egen JFB. Då är det bättre att sätta riskgrupper som utomhusuttag på en egen JFB.
Klicka här för att svara
