Hej!
Hoppas få hjälp med nåt som är ett stort mysterium för oss.
Två väggarmaturer som tänds/släcks ihop har fått nya ljuskällor, från gamla 2W LED till 4,9W Philips WiZ. Vi ville ha starkare ljus och kunna byta färgtemp. Efter byte fungerar inte vänstra lampan. Ljuskällan i sig funkar fint vid test i annan armatur. Byts den vänstra ljuskällan mot den gamla 2w:aren funkar båda lamporna. Byter vi tillbaka bägge ljuskällor funkar det i båda armaturerna.
Orsak? Åtgärd?
Hoppas få hjälp med nåt som är ett stort mysterium för oss.
Två väggarmaturer som tänds/släcks ihop har fått nya ljuskällor, från gamla 2W LED till 4,9W Philips WiZ. Vi ville ha starkare ljus och kunna byta färgtemp. Efter byte fungerar inte vänstra lampan. Ljuskällan i sig funkar fint vid test i annan armatur. Byts den vänstra ljuskällan mot den gamla 2w:aren funkar båda lamporna. Byter vi tillbaka bägge ljuskällor funkar det i båda armaturerna.
Orsak? Åtgärd?
Kolla att sockelns anslutningar när hela vägen upp till ljuskällans kontakter.J Jesca skrev:Hej!
Hoppas få hjälp med nåt som är ett stort mysterium för oss.
Två väggarmaturer som tänds/släcks ihop har fått nya ljuskällor, från gamla 2W LED till 4,9W Philips WiZ. Vi ville ha starkare ljus och kunna byta färgtemp. Efter byte fungerar inte vänstra lampan. Ljuskällan i sig funkar fint vid test i annan armatur. Byts den vänstra ljuskällan mot den gamla 2w:aren funkar båda lamporna. Byter vi tillbaka bägge ljuskällor funkar det i båda armaturerna.
Orsak? Åtgärd?
Vissa lampor är aningen kortare i sockeln.
Hur ser armatuterna ut, finns det lufthål på dom. en klassiker är att det kommer in massor av små flugor och när man då bort en ljuskälla. så ramlar döingar ner i botten på hållaren. Det blir en perfekt isolation i botten med flugor och då kan inte ljuskällan få kontakt på blecket i botten. En damsugning brukar hjälpa.
Det här! Jämförde ljuskällorna och den gamla var något spetsigare och nån mm längre än den nya ljuskällan. Armaturerna kontakter såg identiska ut men jag böjde till den vänstra ändå och det funkade. Stort tack 🙏 .D Dilato skrev:
Man har sett det mesta, det är säkert 50 år sedan jag hade det problemet med slappa kontakter 1:a gången 🤓J Jesca skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Nämen, för 50 år sedan fanns bara E27 och E14 och dom hade inga slappa kontakter minnsann! IKEA uppfann dåliga kontakter i sina lampor. Sedan kom stiftkontakter typ G4 eller vad dom hette. Rostade från dag 1.D Dilato skrev:
Klicka här för att svara

