14 729 läst ·
19 svar
15k läst
19 svar
El kommer och går
Sida 1 av 2
Tjena!
Jag har problem med att elen slutar att fungera till vissa delar av huset ibland.
Man kan märka det genom att rätt som det är så går det inte att tända vissa lampor, men några minuter senare så går det igen utan att jag bytt propp eller så.
Kan det ha att göra med att strömmen ute från huvudcentralen inte räcker till på någon fas? Jag vet att jag ligger väldigt högt på mina faser. Ofta nästan 20A på mina 16A säkringar. Kan detta visa sig på det här viset? Borde inte bara proppen gå?
//Slarren
Jag har problem med att elen slutar att fungera till vissa delar av huset ibland.
Man kan märka det genom att rätt som det är så går det inte att tända vissa lampor, men några minuter senare så går det igen utan att jag bytt propp eller så.
Kan det ha att göra med att strömmen ute från huvudcentralen inte räcker till på någon fas? Jag vet att jag ligger väldigt högt på mina faser. Ofta nästan 20A på mina 16A säkringar. Kan detta visa sig på det här viset? Borde inte bara proppen gå?
//Slarren
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Nej, det där låter som ett fel. Du har en glappkontakt någonstans.
En långsökt alternativ förklaring är om någon installerat en effektvakt på ett konstigt sätt.
Det finns utrustning man kan installera som mäter inkommande ström till centralen, och om den överstiger en inställd gräns så bryter den bort något. Ofta installeras dylika till elpannor, som då antingen bryts bort helt, eller sänker sin effekt om huvudsäkringarna till huset börjar gå på gränsen.
Rent hypotetiskt, och som sagt väldigt långsökt skulle en liknande funktion kunna finnas installerad i din central, som då bryter bort de grupper som du märker problem med.
Men som sagt en glappkontakt låter som den troliga förklaringen.
Det bör du få åtgärdat omgående, glappkontakter kan bli farliga, det blir varmt av dålig kontakt, och det är stor risk för brand.
En långsökt alternativ förklaring är om någon installerat en effektvakt på ett konstigt sätt.
Det finns utrustning man kan installera som mäter inkommande ström till centralen, och om den överstiger en inställd gräns så bryter den bort något. Ofta installeras dylika till elpannor, som då antingen bryts bort helt, eller sänker sin effekt om huvudsäkringarna till huset börjar gå på gränsen.
Rent hypotetiskt, och som sagt väldigt långsökt skulle en liknande funktion kunna finnas installerad i din central, som då bryter bort de grupper som du märker problem med.
Men som sagt en glappkontakt låter som den troliga förklaringen.
Det bör du få åtgärdat omgående, glappkontakter kan bli farliga, det blir varmt av dålig kontakt, och det är stor risk för brand.
Tack för svaret.
Jag har dock ingen effektvakt.
Det konstiga är att felet kan flytta sig. Igår var det ugnen (enfas) idag lampan i badrum och hall. Kan det vara eons utrustning som klipper för att jag överutnyttjar det 16A abonnemang jag har hos dom?
Jag har dock ingen effektvakt.
Det konstiga är att felet kan flytta sig. Igår var det ugnen (enfas) idag lampan i badrum och hall. Kan det vara eons utrustning som klipper för att jag överutnyttjar det 16A abonnemang jag har hos dom?
Jag tror inte att dom begränsar din ström om du har ett "måttligt" överuttag utan det sker troligen bara om man använder så mycket att dom får ett larm i sitt system. Om strömmen kommer och går så har du troligen ett allvarligt fel, endera på din anläggning eller hos nätägaren. Vore jag i dina kläder skulle jag omedelbart se till att få det undersökt, ta kontakt med en behörig elfirma för felsökning ligger felet hos nätägaren kontaktar "din" elektriker nätägaren och dom kommer troligtvis omgående.
Prova att byt alla 3 huvudsäkringar till helt nya, även om dom ser hela ut, det kan vara en huvudsäkring som har gått men att det inte syns på den.
Ringde eon. Dom klippte inte elen för mig sa dom. Han tyckte jag skulle ha ut en elektriker och uppgradera till 20A iaf men det tyckte han nog bara för att jag la det i händerna på honom och frågade om det kunde vara det.
Vad kan man göra för att hitta glappande el? Om det nu kan vara felet trots att felet flyttar på sig.
Ytterligare en konstig grej som hände för någon vecka sedan var att en massa lampor blinkade i hela huset. Jag rusade ut till elskåpet och så fort jag hade en fas inkopplad så blinkade samma lampor. Spelade ingen roll om jag hade proppen i fas 1, 2 eller 3. Samma lampor blinkade ändå.
Vad kan man göra för att hitta glappande el? Om det nu kan vara felet trots att felet flyttar på sig.
Ytterligare en konstig grej som hände för någon vecka sedan var att en massa lampor blinkade i hela huset. Jag rusade ut till elskåpet och så fort jag hade en fas inkopplad så blinkade samma lampor. Spelade ingen roll om jag hade proppen i fas 1, 2 eller 3. Samma lampor blinkade ändå.
Elektriker är beställd både för att uppgradera till 20A och kolla på övriga fel. Men han kommer inte än på nån vecka. Inget jag kan kolla själv så länge? Hur gör en elektriker en felsökning på något sånt här? Skruvar upp alla eldosor och letar kortis?
Medlem
· Blekinge
· 12 333 inlägg
Hur kan det gå att överutnyttja huvudsäkrigar? Om du har 16 A då kan du väl ändå inte dra mer över någon längre tid eller?
Och ska elektrikern bara byta propp och passdel till 20A? Pallar dina kablar detta? Hur vet du att du "ofta ligger högt" på dina faser? Mäter du?
Och ska elektrikern bara byta propp och passdel till 20A? Pallar dina kablar detta? Hur vet du att du "ofta ligger högt" på dina faser? Mäter du?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
Du har uppenbarligen en elpatron eller annan hög last inkopplad mellan alla tre faser. Detta kan ge det symptom du beskriver. Du hade redan kollat huvudsäkringarna, men kolla igen, och leta efter fler! Det kan vara en fas borta i alla fall, kanske inte hos dig utan ute på gatan. Har du en spänningsprovare eller en plug-in energimätare kan du mäta spänningarna på varje fas mot noll i uttagen, ska va ca 230 V. Har du en spänningsprovare som är säker (minst cat III) kan du även lyfta på locket till centralen och mäta mellan samtliga faser, ska vara runt 400 V. Var försiktig bara.Slarren skrev:Vad kan man göra för att hitta glappande el? Om det nu kan vara felet trots att felet flyttar på sig.
Om man ska försöka lista ut lite mer så är det observationer som gäller. När du observerar symptomen, notera vilken fas 1, 2 eller 3 som symptomen uppträder på (numret i sig är inte intressant utan om det är om det är samma nummer som spökar i hela huset). Om du inte vet exakt vilken fas varje grupp ligger på så är det läge att ta reda på det. Den första säkringen i mätarskåpet behöver inte vara den första raden i elcentralen så man får se upp lite om det finns flera elcentraler.
Mäta är också som sagt bra. Mät spänningen i det uttag som spökar, gärna även i uttag som ligger på de andra två faserna. Notera resultatet så att du inte glömmer och blandar ihop dem!