Davidbagare
Väggintag CEE 1-fas, grått med blå kontakt för elinstallation på yttervägg; pris 69,90 kr exkl. moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag köpt en sånhär. Tänkte sätta den på ytterväggen och en kopplingsdosa innanför på insidan förrummet. Sen från den dra ström till ett vägguttag inne (för ljusslinga i bastun (saunan), en lampa till förrummet samt en lampa till utanför ytterdörren. Borde väl inte vara några konstigheter? Strömmen kommer vara inkopplad från typ september till april från ett uttag jag har på altanen vid huset.

Davidbagare Davidbagare skrev:
[bild]Nu har jag köpt en sånhär. Tänkte sätta den på ytterväggen och en kopplingsdosa innanför på insidan förrummet. Sen från den dra ström till ett vägguttag inne (för ljusslinga i bastun (saunan), en lampa till förrummet samt en lampa till utanför ytterdörren. Borde väl inte vara några konstigheter? Strömmen kommer vara inkopplad från typ september till april från ett uttag jag har på altanen vid huset.
Såklart det funkar men då blir det en skarvsladd inkopplat permanent mao?

Davidbagare
J J-banan skrev:
Såklart det funkar men då blir det en skarvsladd inkopplat permanent mao?
Ja, under vinterhalvåret. Precis som belysningen i träden. Inget bra?

Ja, under vinterhalvåret. Precis som belysningen i träden. Inget bra?
Om det ligger året runt är det inte att föredra

Davidbagare
J J-banan skrev:
Om det ligger året runt är det inte att föredra
Nä, det ska bara vara under de mörka månaderna, resten av året finns inget behov av lampor.

Att bara dra in el med ett CEE-kontakdon i en stuga är inte tillåtet, du måste ha en permanent jordanslutning också. Går inte heller att fixa genom ett jordspett för du kommer då i konflikt med elnätsleverantören.

Men om du sätter hjul på stugan så blir det en annan sak...

Det enda som är helt Ok och inte betyder en elektrikerräkning är batterier eller att dra 12/24V istället, se mitt förslag ovan om att använda armaturer med E27-socklar och bestycka dem med 12-24V LED-lampor.

Davidbagare
D dan_norstedt skrev:
Att bara dra in el med ett CEE-kontakdon i en stuga är inte tillåtet, du måste ha en permanent jordanslutning också. Går inte heller att fixa genom ett jordspett för du kommer då i konflikt med elnätsleverantören.

Det enda som är helt Ok och inte betyder en elektrikerräkning är batterier eller att dra 12/24V istället, se mitt förslag ovan om att använda armaturer med E27-socklar och bestycka dem med 12-24V LED-lampor.
Jag har jord med från uttaget på husknuten jag tar strömmen från.
Förstår att det inte är det rätta sättet att få till strömmen med, men det är också en temporär lösning som förhoppningsvis bara är till våren.
Vill ju dock inte riskera någons liv eller brand, men vad skulle riskerna vara enligt dig?

D dan_norstedt skrev:
Att bara dra in el med ett CEE-kontakdon i en stuga är inte tillåtet
Men är det ett reellt problem att driva 30 W belysning med en skarvsladd? Jag skulle inte ligga sömnlös över lösningen...

• Gilla
Grävarn1 och 4 till
  • Laddar…
Jag syftade på fast monterat intag på stugan.

Problemet med ogenomtänkt el är säkerhet, oberoende av effekt. Ska man dra fast 230V (speciellt om det är inne i en bastustuga) så behöver man ha dit någon med en elektrikers kompetens.

Om man ska dra el utan att ha en elektrikers kompetens (och det rör sig om så låga effekter som 30W) så är det uppenbara att använda 12/24V-system eftersom då blir säkerheten inget problem.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:

Varenda camping med husvagnar och ”spiketält” har CEE-intag. Det kan omöjligen vara olagligt?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Davidbagare
Om jag kör hängslen och livrem och sätter en 6a dvärgbrytare innanför CEE intaget då? Kan väl omöjligt bli en säkerhetsrisk då?

Davidbagare
D dan_norstedt skrev:
Jag syftade på fast monterat intag på stugan.

Problemet med ogenomtänkt el är säkerhet, oberoende av effekt. Ska man dra fast 230V (speciellt om det är inne i en bastustuga) så behöver man ha dit någon med en elektrikers kompetens.

Om man ska dra el utan att ha en elektrikers kompetens (och det rör sig om så låga effekter som 30W) så är det uppenbara att använda 12/24V-system eftersom då blir säkerheten inget problem.
Jag köper ditt argument att 12v är bättre. Har det idag med ett litet batteri och en solcell på taket. Men det är för begränsande då jag behöver en bättre lampa utanför dörren som ledljus, och jag vill dessutom kunna styra belysningen med Plejd, som kräver 230v.

Om jag kör hängslen och livrem och sätter en 6a dvärgbrytare innanför CEE intaget då? Kan väl omöjligt bli en säkerhetsrisk då?
Jo, problemet är att skyddsjorden är en svag punkt. Det är därför kravet att skyddsjord ska vara permanent inkopplad om det är en fast installation med som sannolikt har en viss förbindelse med jord. Så om jorden via kontaktdonet saknas av någon anledning så kan ett enkelfel i en apparat ge livsfara, det är därför regelverket set ut som det gör (och ställer till problem vid reservkraft).

I en husvagn så finns ett visst extra skyddet i att husvagnen inte är jordad, så hela husvagnen blir en isolerad miljö.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
så behöver man ha dit någon med en elektrikers kompetens.
Med den kravspecifikationen kan man nog få ungefär vad som helst. 😂

• Älska
  • Gilla
  • Haha
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jag köper ditt argument att 12v är bättre. Har det idag med ett litet batteri och en solcell på taket. Men det är för begränsande då jag behöver en bättre lampa utanför dörren som ledljus, och jag vill dessutom kunna styra belysningen med Plejd, som kräver 230v.
Men om du drar 12/24V från en trafo inne i huset och använder LED-lampor för E27-sockel så kan du mer eller mindre få så mycket ljus du vill. Sätt styrningen inne i huset, och vid behov flera och använd mångledare.

Om du använder armaturer med E27 så kan du återanvända dem senare om för ev. 230V-installation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.