Davidbagare
returen returen skrev:
ja är det vedeldat så skulle man ha fotogenlampor eller stearinljus för helheten
Absolut! Det största problemet är egentligen ljuset utanför dörren till bastun. Det är kolsvart ute när man ska gå från bastun till huset. Behöver en lampa utanför ytterdörren på bastun. …och gärna i omklädningsrummet med då

Davidbagare Davidbagare skrev:
Absolut! Det största problemet är egentligen ljuset utanför dörren till bastun. Det är kolsvart ute när man ska gå från bastun till huset. Behöver en lampa utanför ytterdörren på bastun. …och gärna i omklädningsrummet med då
Om det bara är belysning du skall ha är det lite överdrivet med CEE intag. Men skall du ha skarvsladdar permanent? Eller kanske nån 12v lösning

Davidbagare
J J-banan skrev:
Om det bara är belysning du skall ha är det lite överdrivet med CEE intag. Men skall du ha skarvsladdar permanent? Eller kanske nån 12v lösning
Har en 12-volts lösning idag med solcell på taket, men tycker inte den är optimal. Och hittar ingen bra lösning för bättre utomhuslampa över entrén

Har en 12-volts lösning idag med solcell på taket, men tycker inte den är optimal. Och hittar ingen bra lösning för bättre utomhuslampa över entrén
Jag skulle dragit en jordkabel typ 5g2.5 eller 4x2,5/2,5 beroende på sträckan, satt en kapsling i bastu stuga så finns möjlighet för extra uttag och 3 fas

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Hur långt är det mellan stugan och bastun? Jag tror att j-banan menade 230->12 volt, vilket jag tänker mig borde funka för ändamålet om du bara vill ha ljus såtillvida att det inte är över x antal meter.

Davidbagare
Typ 8-10 meter mellan bastu och huset

Det är den här typen av frågor/svar jag är efter! Hur tänker jag vidare? Vad är riskerna med säkerheten kring lösningen med skarvsladd in under vintern?
Rent säkerhetsmässigt är det inte värre än en ljusslinga på altanräcket som matas via skarvsladd.
Det värsta som kan hända är att jordfelsbrytaren löser ut så hela huset blir strömlöst.

Sen bör du som sagt var fundera på en permanent lösning efter vintermörkret.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Sätt hjul på bastun. Varenda husvagn/husbil i stort sett har den lösning du är ute efter och där gäller inte de av branschlobbyn framdrivna reglerna som kräver behörighet så fort du ens tittar på anläggningen.

Annars har Jula lösningar på 32V system där lobbyn ännu inte hunnit sätta käppar i hjulet och så såg jag i helgen att exempelvis Rusta har uppladdningsbara lampor som man kan sätta upp.

Ju fler som köper och använder sådana system, desto fortare gräver den korrupta branschen sin egen grav och kan syssla med starkströmsanläggningar typ kärnkraft mm så att vi får den energi vi behöver till ett rimligt pris! 😉😀

O Obygd skrev:
Sätt hjul på bastun. Varenda husvagn/husbil i stort sett har den lösning du är ute efter och där gäller inte de av branschlobbyn framdrivna reglerna som kräver behörighet så fort du ens tittar på anläggningen.

Annars har Jula lösningar på 32V system där lobbyn ännu inte hunnit sätta käppar i hjulet och så såg jag i helgen att exempelvis Rusta har uppladdningsbara lampor som man kan sätta upp.

Ju fler som köper och använder sådana system, desto fortare gräver den korrupta branschen sin egen grav och kan syssla med starkströmsanläggningar typ kärnkraft mm så att vi får den energi vi behöver till ett rimligt pris! 😉😀
Lite omständigt att bara sätta hjul på en bastu stuga, det får man planera innan man börjar bygga bastun

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Lite omständigt att bara sätta hjul på en bastu stuga, det får man planera innan man börjar bygga bastun
Måla dit hjul.

• Haha
Davidbagare
  • Laddar…
Typ 8-10 meter mellan bastu och huset
Gräv ned en 2,5 mm² jordkabel säkra 16A så har du el där för belysning och framtidssäkrat om du vill ha något mer sen

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
O Obygd skrev:
Måla dit hjul.
Frugan kommer älska målade hjul på bastun😊

J J-banan skrev:
Lite komiskt att använda ordet bastustuga eftersom ordet bastu är ursprungligen badstuga...använd SAUNA istället som jag gör....

• Älska
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
J J-banan skrev:
Gräv ned en 2,5 mm² jordkabel säkra 16A så har du el där för belysning och framtidssäkrat om du vill ha något mer sen
Ja, långtidsplanen är att ta hit elektrikern och dra ordentlig ström. Men vill hitta en enkel lösning för (plånboken och) vintern

Ja, långtidsplanen är att ta hit elektrikern och dra ordentlig ström. Men vill hitta en enkel lösning för (plånboken och) vintern
Dra en vanlig 3g1.5 om det bara är lite belysning, ingen bra ide som permanent lösning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.