Davidbagare Davidbagare skrev:
Ok. Så på vilket sätt hjälpte din tidigare kommenatar? Ska jag inte ha jfb menar du?
ökad förståelse

Temporär inkoppling till fast anläggning är ju inte så bra, det är nog det som avses...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Davidbagare
returen returen skrev:
ökad förståelse
Ber om ursäkt om jag är rak i kommunikationen. Är nyfiken av mig och vill lära mig det mesta.
Men kan du inte förklara mer utförande så jag kan lära mig och förstå vad du menar med jfb-grejen?

Davidbagare
pacman42 pacman42 skrev:
Temporär inkoppling till fast anläggning är ju inte så bra, det är nog det som avses...
Ja, förstår att det inte är det optimala. Men kan det funka utan att sakerna ska brinna upp om man kopplar in den de dagar man ska basta?

Ja, förstår att det inte är det optimala. Men kan det funka utan att sakerna ska brinna upp om man kopplar in den de dagar man ska basta?
Så länge du inte kör ett elaggregat på den, ja. Men korrekt är det inte.

Davidbagare
pacman42 pacman42 skrev:
Så länge du inte kör ett elaggregat på den, ja. Men korrekt är det inte.
Ska driva 3 lampor. 25w+3w+3w

Klart det kan funka, men alltså, seriöst, kan du inte tänka vidare lite..ska det funka eller ska det vara garanterat säkert är grundfrågan.
Skiter man i säkerhet så kör på, det funkar nog..

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
Tillägg: Aggregatet är vedeldat, så det är endast belysning som ska strömsättas

jordfelsbrytare på allt. Ny el dragen för 3 år sedan på hela fastigheten
Det är bra att ha den skyddad över en egen jordfelsbrytare, det blir lätt jordfel på uttag utomhus och då är det trist att den dödar all el i fastigheten

Davidbagare
D Dilato skrev:
Klart det kan funka, men alltså, seriöst, kan du inte tänka vidare lite..ska det funka eller ska det vara garanterat säkert ärgrundfrågan.
Skiter man i säkerhet så kör på, det funkar nog..
Det är den här typen av frågor/svar jag är efter! Hur tänker jag vidare? Vad är riskerna med säkerheten kring lösningen med skarvsladd in under vintern?

Jamen dåså, lampor är ju bara dekoration, kör på

• Gilla
returen
  • Laddar…
Det finns inget förbud mot att sätta en stickpropp på ett hus men man gör inte så. Nu är detta ett "litet" hus så det kanske inte anses så fel. Om man låtsas att bastun är transportabel så faller det inom reglerna.

Skarvsladden kan dock lätt bli permanent...det får den inte bli!

I vilket fall så kan man inte lita på en stickpropp. Det innebär en liten elcentral i bastun med säkringar och JFB, även om matningen i just ditt fall har dessa skydd.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ber om ursäkt om jag är rak i kommunikationen. Är nyfiken av mig och vill lära mig det mesta.
Men kan du inte förklara mer utförande så jag kan lära mig och förstå vad du menar med jfb-grejen?
tidigare i tråden togs det upp det med skarvsladdar kombinerat med jordfelsbrytare som en typ av säkerhet

det jag menar får man jordfel då vilket definitivt inte kan uteslutas så löser jfb och det blir ingen lampa öht som lyser
dvs hela grejen med belysning via tillfälliga lösningar inte nödvändigtvis behöver bli en lösning utan tvärt om

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jamen dåså, lampor är ju bara dekoration, kör på
ja är det vedeldat så skulle man ha fotogenlampor eller stearinljus för helheten

• Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Blir det inte enklare och billigare att köpa en bättre "glamping lykta" som är laddbar om det bara är ljus?

Bör tas in så inte batterierna dör av att stå i minusgrader.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.