4 183 läst ·
114 svar
4k läst
114 svar
El in till bastustuga via skarvsladd
Det är den här typen av frågor/svar jag är efter! Hur tänker jag vidare? Vad är riskerna med säkerheten kring lösningen med skarvsladd in under vintern?D Dilato skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det finns inget förbud mot att sätta en stickpropp på ett hus men man gör inte så. Nu är detta ett "litet" hus så det kanske inte anses så fel. Om man låtsas att bastun är transportabel så faller det inom reglerna.
Skarvsladden kan dock lätt bli permanent...det får den inte bli!
I vilket fall så kan man inte lita på en stickpropp. Det innebär en liten elcentral i bastun med säkringar och JFB, även om matningen i just ditt fall har dessa skydd.
Skarvsladden kan dock lätt bli permanent...det får den inte bli!
I vilket fall så kan man inte lita på en stickpropp. Det innebär en liten elcentral i bastun med säkringar och JFB, även om matningen i just ditt fall har dessa skydd.
tidigare i tråden togs det upp det med skarvsladdar kombinerat med jordfelsbrytare som en typ av säkerhetDavidbagare skrev:
det jag menar får man jordfel då vilket definitivt inte kan uteslutas så löser jfb och det blir ingen lampa öht som lyser
dvs hela grejen med belysning via tillfälliga lösningar inte nödvändigtvis behöver bli en lösning utan tvärt om