det går alltså inte att sätta uttag osynligt i ett kök?
och som sagt tanken är inte att allt ska vara inkopplat i en låda utan att det ska kopplas in.
jag använder en elvisp ca 2 ggr om året så det är ingen risk för att den alltid kommer att vara inkopplad.
och jag tänker verkligen inte tänka på att nästa husägares barns barnvakt kanske kommer att ha en maskin igång i en låda när jag renoverar mitt kök
och som sagt tanken är inte att allt ska vara inkopplat i en låda utan att det ska kopplas in.
jag använder en elvisp ca 2 ggr om året så det är ingen risk för att den alltid kommer att vara inkopplad.
och jag tänker verkligen inte tänka på att nästa husägares barns barnvakt kanske kommer att ha en maskin igång i en låda när jag renoverar mitt kök
Redigerat:
Självklart går det att sätta uttagen dolt med t.ex. ett uttagstorn som nämnts i ett tidigare inlägg. Nackdelen är när man spiller ngt på bänken och det rinner ner i det.
Ett exempel: http://www.kokochbad.se/newsdet60.htm
Vi har våra uttag under överskåpen och dolda med en list på klassiskt vis vilket fungerar bra (synliga om man är kortare än 120 cm...), man får även bort en del sladdar från bänken.
Ett exempel: http://www.kokochbad.se/newsdet60.htm
Vi har våra uttag under överskåpen och dolda med en list på klassiskt vis vilket fungerar bra (synliga om man är kortare än 120 cm...), man får även bort en del sladdar från bänken.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, ett uttagstorn tycker i alla fall jag låter mycket vettigare om man vill ha dolda uttag.
//Patrik
//Patrik
Med det resonemanget kan du skippa allt vad modern elsäkerhet är och köra med oisolerad blanktråd och porslinsisolatorer i taket. Låt bli petskyddade uttag också, skippa jordfelsbrytaren.AnneFi skrev:
Du har faktiskt en skyldighet att se till att ditt hus är säkert inte bara för dig utan också för din omgivning. Ett helt annat exempel på samma skyldighet är att du måste sanda framför huset om det är halt även om du själv vet att du aldrig halkar. Någon kan råka besöka dig.
Snacka om att överdriva, det är inte så att jag ska låta en råtta gnaga hål på en sladd och sedan koppla in den.
Min önskan var att ha ett uttag i låda som man lätt kunde komma år för stickkontakter när man exempelvis ska vispa grädde eller tillfälligt koppla in en hushållsapparat.
med ditt resonemang så borde vi koppla ifrån uttagen i skåpen i badrummet för att någon skulle kunna sätta igång en hårfön och slänga den i badkaret.
Min önskan var att ha ett uttag i låda som man lätt kunde komma år för stickkontakter när man exempelvis ska vispa grädde eller tillfälligt koppla in en hushållsapparat.
med ditt resonemang så borde vi koppla ifrån uttagen i skåpen i badrummet för att någon skulle kunna sätta igång en hårfön och slänga den i badkaret.
Lådor i köket var det va? Börjar bli lång tråd nu... 
Antar i så fall att det är vanliga med tre lådor/stomme.
Lådorna rullar ju på skenor, som sitter med visst mått isär...
Har du två lådhurtsar bredvid varann och monterar en dosa genom sidorna (får ju bli en för dubbelgips då).
Drar VP mot baksidan på stommen och ner/upp eller vilket håll den nu ska på...
Då ska man ju kunna sätta ett uttag "i sidan" på ena stommen ganska långt ut.
Meckade ihop ett IKEA-kök i våras här hemma, med bara trelådors i underskåpen.
Funkar inte i den översta, men mellan 1:ans och 2:ans skenor ska det väl gå.
Om detta är lovligt att göra vet jag dock inte - någon med behörighet kan nog svara på det...
//Daniel
Antar i så fall att det är vanliga med tre lådor/stomme.
Lådorna rullar ju på skenor, som sitter med visst mått isär...
Har du två lådhurtsar bredvid varann och monterar en dosa genom sidorna (får ju bli en för dubbelgips då).
Drar VP mot baksidan på stommen och ner/upp eller vilket håll den nu ska på...
Då ska man ju kunna sätta ett uttag "i sidan" på ena stommen ganska långt ut.
Meckade ihop ett IKEA-kök i våras här hemma, med bara trelådors i underskåpen.
Funkar inte i den översta, men mellan 1:ans och 2:ans skenor ska det väl gå.
Om detta är lovligt att göra vet jag dock inte - någon med behörighet kan nog svara på det...
//Daniel
Jag tycker att det är fult... jätte fult.
vi har funderat på att ha en glasskiva och tapet och då är det ännu fulare och jobbigare.
man är väl helt enkelt för petig.
kommer även att ha alla synliga uttag i antingen eljo renova eller från manufactum i Tyskland. och dom är en och en och känns jäkligt opraktiska att sätta på väggen.
vi har funderat på att ha en glasskiva och tapet och då är det ännu fulare och jobbigare.
man är väl helt enkelt för petig.
kommer även att ha alla synliga uttag i antingen eljo renova eller från manufactum i Tyskland. och dom är en och en och känns jäkligt opraktiska att sätta på väggen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Har du tagit dig en titt på vägguttag med glasram? T.ex. ELJO Exxact Solid.
Så här ser en vit glasram ut. Finns även i svart.
Alt. om ni ska ha glasskiva med tapet bakom så kan ni sätta ELJO Exxact Design och klippa ut ur tapeten och sätta i ramen.
Viktigt att tänka på är att sätta 1,5 dosa så man kan använda sig av uttaget som är plattare och inte bygger så mycket utåt.
Med vanliga vita uttag kan jag förstå att det förstör mycket med om man sätter det på glasskivan, framföralllt när det saknas överskåp.
//Patrik
Så här ser en vit glasram ut. Finns även i svart.
Alt. om ni ska ha glasskiva med tapet bakom så kan ni sätta ELJO Exxact Design och klippa ut ur tapeten och sätta i ramen.
Viktigt att tänka på är att sätta 1,5 dosa så man kan använda sig av uttaget som är plattare och inte bygger så mycket utåt.
Med vanliga vita uttag kan jag förstå att det förstör mycket med om man sätter det på glasskivan, framföralllt när det saknas överskåp.
//Patrik
Redigerat:
Om man nu vill ha eluttag i bänkskåp på lådor så kanske man kan göra en liknande lösning som finns till en del badrumskomoder (där det väl är tänkt att man kan ha rakapparaten på laddning i lådan). Där har jag sett lösningar där uttaget sitter längs bak i lådan och så går det en spiralsladd (liknande sladden som man hade till telefonluren när man var liten) mellan lådans bakkant och en eldosa i väggen.
Själv skulle jag inte vilja ha eluttag i lådorna (har istället infällda uttag under väggskåp och på sidan av ett bänkskåp), men smaken är ju som bekant olika.
Själv skulle jag inte vilja ha eluttag i lådorna (har istället infällda uttag under väggskåp och på sidan av ett bänkskåp), men smaken är ju som bekant olika.