Hej

Sitter och finplanerar elen för mitt köksprojekt som är i full gång.

Har kommit fram till att 3 uttag som vi har i dag är väldigt mycket för lite och kommer att se till att vi kommer ha många fler snart.

Nu har jag en fråga som jag behöver hjälp med att fatta beslut kring.

Finns det någon "lagom" höjd över bänken som man ska uttag på? Jag kommer endast att ha bänkskåp så jag kan inte montera dom under ev väggskåp.
Jag hade först tänkt "hörnboxar monterade mellan vägg och bänk men det har jag fått backning på av gumman som tycker dom kommer vara i vägen.

Idén är att ha i hörnet 3 uttag för fasta apparater (kaffekokare, brödrost och mixer) och sedan 1 "tvåa" på varje sida tillgängliga för när man behöver dom. Bifogar en bild på köket, uttagen är markerade i rött.

Tacksam för idéer och kommentarer.
/markus

• kitchen_uttag.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lobbin skrev:
Låter som du skulle behöva en sånt här i hörnet. [länk], från [länk]

Jag hade lite problem med min leverans från dom, men jag har fått mina sakerna. Betala dock inte med kreditkort på deras egen site, den har sjuka brister i sin säkerhet. Köp ifrån [länk] istället, samma företag men av någon anledning billigare priser.
En sådan är ju ett alternativ, helt klart.

Dock kvarstår den stora frågan, vilken höjd ovan bänk ska man ha sina andra uttag?

/markus

Jag skulle vilja ha dem bara nån enstaka centimeter från bänkskivan. Sätter man dem för högt upp så kommer de ju alltid att synas. Nere vid bänken döljs de ju av prylarna. För jag antar att det är för elektiska prylar av typen kaffebryggare, brödrost och sådant du ska ha uttagen till?
Men inte för långt ner, man måste kunna komma emellan med en disktrasa och fingrarna, annars blir det svårstädat.

Du verkar vara i ett sådant skede att du har bra möjlighet att fundera på samtliga eluttag. Brukar du ha elljusstakar i fönstrena till jul? Se till att uttaget hamnar så att det blir snyggt med elanslutningen till dem.
Vill du ha möjlighet att hänga upp en julstjärna eller anna dekorationsbelysning i fönstrena? Montera ett lamputtag i ovankanten av fönstret redan nu.

Var i köket kommer du att ha matbordet? Finne det någon finess med att ha ett eluttag även till höger om spisen? Om det kanske är där som du kommer att vilja ha brödrosten? Eller möjlighet att ha våffeljärnet stående under fläkten?
Jag skulle nog sätta ett eluttag till höger om ugnen/mikron också. Man kan aldrig veta om man inte vill stå med en stavmixer precis där...
Det är fler än en som har sagt, man kan ALDRIG få för många uttag i ett kök :o)

malinahlen skrev:
Jag skulle vilja ha dem bara nån enstaka centimeter från bänkskivan. Sätter man dem för högt upp så kommer de ju alltid att synas. Nere vid bänken döljs de ju av prylarna. För jag antar att det är för elektiska prylar av typen kaffebryggare, brödrost och sådant du ska ha uttagen till?
Men inte för långt ner, man måste kunna komma emellan med en disktrasa och fingrarna, annars blir det svårstädat.

Du verkar vara i ett sådant skede att du har bra möjlighet att fundera på samtliga eluttag. Brukar du ha elljusstakar i fönstrena till jul? Se till att uttaget hamnar så att det blir snyggt med elanslutningen till dem.
Vill du ha möjlighet att hänga upp en julstjärna eller anna dekorationsbelysning i fönstrena? Montera ett lamputtag i ovankanten av fönstret redan nu.

Var i köket kommer du att ha matbordet? Finne det någon finess med att ha ett eluttag även till höger om spisen? Om det kanske är där som du kommer att vilja ha brödrosten? Eller möjlighet att ha våffeljärnet stående under fläkten?
Jag skulle nog sätta ett eluttag till höger om ugnen/mikron också. Man kan aldrig veta om man inte vill stå med en stavmixer precis där...
Det är fler än en som har sagt, man kan ALDRIG få för många uttag i ett kök :o)
Många bra synpunkter! Tack!

Min första tanke var att sätta dom på kanske 10-15 cm höjd från bänk, men du har helt rätt att då syns dom ju hela tiden om man inte har våldsamt stora prylar.

I hörnet kommer vi ha, kaffebryggare, brödrost och mixer stående framme, därav ett uttag med tre stycken som hamnar i hörnet, sen tillkommer dom två andra på sidorna så man har när man behöver, stavmixer, elvisp mm (samt julbelysning).
Tanken var att uttagen vid fönstrena ( dom i hörnet och bredvid spisen skall kunna täcka största delen av arbetsytorna.

Matbordsdelen är inte med i bilden men ligger precis som du antog neråt efter spisen, där finns redan uttag så det är inga problem. Höger om spisen är dock mest tänkt att fungera som avställningsyta vid matlagning + olja och annat.

Jag hade inte planerat att ha något uttag till vänster om vasken (höger om ugn), men ska tänka på det. Dock kommer det sannolikt att fungera som avställningsyta när man håller på i vasken och el och vatten brukar ju inte vara en bra kombination...

Jag kommer inte ha takspottar utan kommer att montera vägglampor med spottar ovanför förnstren för bänkbelysningen så i samband med det kan man passa på att dra även för uttag dit. Bra idé.

Tack igen, nu blir det till att rita om el skissen ;)

/markus

Hej,
tänkte på uttag i hörnet. Om du inte har karusell i hörnet kanske du kan ha en sån här? Läckert men det kostar att ligga på topp:D

Kjell G

Kjell_G skrev:
Hej,
tänkte på uttag i hörnet. Om du inte har karusell i hörnet kanske du kan ha en sån här? Läckert men det kostar att ligga på topp:D

Kjell G
Faktiskt funderade jag på dessa/liknande, dock inte för hörnet utan för strategiska platser i skivan.

Dock eftersom alla pryttlar som ska nyttja hörnuttaget är statiska så kändes det lite överdrivet att lägga tusenlappar istället för hundralappar....

Men, dom är förbaskat balla!

/markus

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.