8 110 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
El i ett rum slutat fungera
Min mammas hus står som dödsbo. När jag var där sist så slutade elen att fungera i ett av rummen. Allt var ok på kvällen men dagen efter så går det inte ens att tända en lampa. Vid ett tillfälle sprakade det lite när jag skulle sätta i en kontakt men sedan fungerade det som vanligt och det tycker jag kan hända hemma också. Jag har bytt säkringar flera gånger samt även alla faser. Det är proppar. Sätter man i ett grenuttag så lyser lampan på den lite svagt men strömmen räcker inte till något annat. Alla andra rum fungerar. Jag skall ta dit en elektriker för nu har vi gjort allt vi kan med vår kunskap, dvs byta proppar och faser. Men jag undrar ändå om någon har en ide vad det kan vara. Tycker det är konstigt.
Det kan vara en huvudsäkring som har gått. Då blir uttagen på den fasen bakmatade via t.ex varmvattenberedare och ev el element som är kopplade mellan faserna på 400 volt. Men jag tycker ändå att någon elkunnig bör titta på huset eftersom det sprakade i kontakten och säkringarna går sönder.
Vilket år elen dragen i huset ungefär.
Vilket år elen dragen i huset ungefär.
Som Tobbe_3 säger så är det troligen en fas som trillat ur. Det sitter säkringar utomhus också i mätartavlan. Har du kollat dem?
Om du har en elmätare så kan du mäta så du har alla tre faser. Skruva ur huvudsäkringarna och mät VAC på bottenplåten i säkringshållaren mellan fas 1 och fas 2, sen mellan fas 2 och fas 3 och så slutligen mellan fas 1 och fas 3. Det ska vara ~400 VAC mellan alla faser. Har du inte det så är det en huvudsäkring i mätartavlan som gått annars är det någon löskontakt någonstans.
Om du har en elmätare så kan du mäta så du har alla tre faser. Skruva ur huvudsäkringarna och mät VAC på bottenplåten i säkringshållaren mellan fas 1 och fas 2, sen mellan fas 2 och fas 3 och så slutligen mellan fas 1 och fas 3. Det ska vara ~400 VAC mellan alla faser. Har du inte det så är det en huvudsäkring i mätartavlan som gått annars är det någon löskontakt någonstans.
Huvudsäkringen är nog inte bytt - tror jag. Vi bytte den till rummet samt alla 3 faserna. Elen borde vara dragen runt 60/70 talet. Med vissa förändringar under årens lopp. Dum fråga men var sitter mätartavlan? Är inte det samma som den i proppskopet där man ser hur mycket el som förbrukas? Den sitter inne.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Beskriv mer ingående hur felet yttrar sig.
Har du kollat säkringarna i centralen?
Har du kollat säkringarna i centralen?
Klicka här för att svara
