Precis köpt ett en-plans betonghus med källare från -67. Det finns ett par saker jag skulle vilja förbättra i huset men är lite osäker på.

Dels förstår jag inte hur elen är dragen i väggarna. Är VP-rören infällda och sen överspacklade? Uttagen är infällda i siporex blocken, så jag kan inte se hur de annars skulle gjort det. Om någon har lite information om hur man drog el 'på den tiden' och ville dela med sig skulle jag vara tacksam.

Skälet till att jag frågar är att jag tycker det finns för få uttag. Jag vet att jag inte får dra kablarna själv; men fräsa ur betongen och (om elektrikern godkänner det) lägga nya VP-rör borde man ju klara av själv.

Dels vill jag ha lite kabelrör till tv/nätverk och då tycker man ju att det varit smart att dra dessa på samma sätt som elen. Dessa får man dra själv utan att blanda in behöriga elektriker om jag har förstått det rätt?

Dessutom; hur jobbigt är det för en elektriker att dra in jord i befintliga rör? Krävs det att rören exponeras, eller har de fina verktyg som klarar det utan att riva upp väggarna?

En slutlig fråga. Vad tror ni det skulle kunna kosta att byta ut ett gammal proppskåp till automatsäkringscentral med jordfelsbrytare?

Enklast hade väl varit att få dit en elektriker som hade kunnat kolla på allt och svara på mina frågor; men vill gärna ha en 'egen' uppfattning först.

Hej, och välkommen till forumet!
Jag är inte elektriker, men kan ge dig lite fingervisning ändå.

Rören är väl kort och gott ingjutna i dina väggar. Så ser det ut i våran källare i alla fall.

En variant till att fräsa ur betongen, som ju är ett ganska rejält ingrepp, är kanske att förlägga din önskade utökning utanpå. Det finns ju lösningar för detta i bland annat golv resp. taklister och liknande idag. När det blir aktuellt att köra igång, så kolla med din elektriker hur mycket du får göra själv. Tv/Nätverk får du dra själv.

Att få in jord i ett befintligt rör är normalt inga problem, förutsatt att det finns plats. Man använder helt enkelt en s.k. dragfjäder som man drar den nya tråden med. Tänk dock på att det finns regler kring detta med jordning. Ex. måste alla uttag i ett rum jordas. Det går inte bara att jorde ett uttag.

Vi bytte vårt proppskåp för ett drygt år sedan. Byte till en treradig automatsäkringscentral med inbyggd jordfelsbrytare gick på knappt 5 000 kr inkl material och arbete. Det tog drygt sex timmar att utföra.

MagnusS skrev:
Jag tror inte att det är så lätt att bara lägga en ny tråd i de gamla elrören, du måste nog lägga in tre nya trådar i rören om du vill ha jordade uttag.
Vad baserar du detta påstående på?? Att de befintliga trådarna är gamla eller vad?? Så vitt jag förstått och lärt mig så matas jordade uttag med en jord. I hans befintliga så finns det redan fas/nolla så det skulle då innebära att det räcker med jordtråden.

Vanligtvis så finns det plats i rören. Kan vara lite knivigt att dra jord om det är 'trapp' matning i röret men med lite vilja och vasselin så... ;D

Peter

RoTe
Buddha skrev:
Jag är också inne på den linjen -att alla trådar får dras om. Det är ganska trångt i rören och att få plats med två trådar + dragfjäder kan nog bli svårt. Ut med dom gamla och in med tre nya med hjälp av dragfjäder.
Drar man om el till ett uttag måste all el i samma grupp dras om, och med detta som bakgrund, kan jag tänka mig att man inte heller får blanda gamla och nya trådar.
Varför använda dragfjäder om man ändå ska dra ur trådarna??? Bara fästa dom nya i dom gamla och dra!

Förstår dock inte alls varför inte två FK och en dragfjäder ska få plats... Har låtit jorda hela huset och här drogs all jordkabel med dragfjäder med fas och nolla fortfarande i röret.

MagnusS skrev:
[quote author=perese link=1130925532/0#3 date=1130970423][quote author=MagnusS link=1130925532/0#2 date=1130934453]Jag tror inte att det är så lätt att bara lägga en ny tråd i de gamla elrören, du måste nog lägga in tre nya trådar i rören om du vill ha jordade uttag.
Vad baserar du detta påstående på?? Att de befintliga trådarna är gamla eller vad?? Så vitt jag förstått och lärt mig så matas jordade uttag med en jord. I hans befintliga så finns det redan fas/nolla så det skulle då innebära att det räcker med jordtråden.

Vanligtvis så finns det plats i rören. Kan vara lite knivigt att dra jord om det är 'trapp' matning i röret men med lite vilja och vasselin så...  ;D

Peter[/quote]

Det är helt enkelt fel färger på trådarna i de gamla rören. För några år sedan ändrades fasen till att vara brun i nyinstallationer, istället för svart som den var för 10 år sedan. Dessa regler skärps ytterligare från årsskiftet.

Dessutom är jag tveksam till om man hade blå nolla 1966.

Magnus[/quote]
Utveckla gärna lite Magnus..
Hur menar du?
Måste jag byta fas och nolla bara för att de inte har dagens färger om jag drar fram jord..??
Vad är det för regler som skärps vid nyår?

MagnusS skrev:
[quote author=GoForIt link=1130925532/0#8 date=1131038862]Utveckla gärna lite Magnus..
Hur menar du?
Måste jag byta fas och nolla bara för att de inte har dagens färger om jag drar fram jord..??
Vad är det för regler som skärps vid nyår?
Jag har det som trehandsuppgift, att det är brun fas som gäller från 2006, men jag vet inte om det finns undantag.

Sedan är det rejält obehagligt med system där det inte är blå nolla, för att övergå till att bli en rysare med röd jord. I mitt hus användes även den röda ledaren som tändtråd i trappkopplingar, dvs den kunde vara spänningsförande.

Om man ska ta sig omaket att peta i en extra ledare för jorden, så kan man lika gärna göra rätt rakt igenom, speciellt om man har tänkt sig byta elcentral. FK kostar 92öre/meter hos elbutik.se. Extra åtgången på kabel till ett hus om man byter ut allt, borde inte bli mycket mer än 400m. Vilket jag tycker är försumbara pengar i sammanhanget. [/quote]
Okej, det köper jag till viss del.
Men tyvärr så är det ju precis som du skriver. I ett gammalt hus så är ju ofta inte ledningsfärgerna i dagens standard. Och bara för att jag vill jorda två uttag i ett rum (förutsatt att det bara fanns två uttag där) så är det ju inte säkert att jag är så sugen på att dra om elen ändå nere från centralen i källaren.

MagnusS skrev:
Men om vi går tillbaka till hur den här tråden började, så blev det liksom underförstått att hela elsystemet var ifrågasatt, med ny elcentral, jordade uttag etc.
Tack för alla svar. Det blir till att berätta för elektrikern att alla trådar ska dras om. Men som ni säger; det borde inte vara några problem med tanke på att det är bara att fästa de nya trådarna i de existerande när man drar igenom.

Det finns vissa saker som jag vägrar vara dum-snål över. Elektricitet är en av dem. Och med en kostnad av 92 öre/m så ser jag inget skäl till att passa på att byta alla ledarna till dagens standard.

En följdfråga angående utanpåliggande kabellister; jag vet att starkström och 'data' kablar inte får dela utrymme. Men vad sägs det om de kabellisterna som har två seperata kanaler. Får den ena ha starkström och den andra 'data' kabeln?

Tänker specifikt på http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7555

JAg är då inte behörig men det tycker jag borde gå. Du får ju ett extra skydd iform av mellanväggen vilket bör att gå att jämnställa med två kanaler och det senare är ju ok

Njaa.. logiskt sett så har du rätt. Men jag har för mig att jag hört att det inte är tillåtet. Se om inte någon av de behöriga som brukar kommentera här kan lösa frågan.

Alla kablar som är dubbelisolerade (t.ex ekk eklk) Får ligga i samma kanal som datakablar per definition, sen finns det avstånds eller skärmningsrekommendationer. Men en eklk och en någorlunda duglig datakabel så är det absolut inga problem.

Buddha skrev:
Jag är också inne på den linjen -att alla trådar får dras om. Det är ganska trångt i rören och att få plats med två trådar + dragfjäder kan nog bli svårt. Ut med dom gamla och in med tre nya med hjälp av dragfjäder.
Drar man om el till ett uttag måste all el i samma grupp dras om, och med detta som bakgrund, kan jag tänka mig att man inte heller får blanda gamla och nya trådar.
Det förefaller dumt att inte byta till fräscha kablar när allt är öppnat och man ändå drar en ny tråd, tråden kostar inte många kronor. Om du sedan drar ur något som ser lite svartbränt ut kommer du att känna dig väldigt nöjd med beslutet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.