2 953 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
El-golvvärme, kostnad...
Hej
En golvvärmekabel för 20 kvm kostar ca 4000 kr och uppåt. Finns det några billigare alternativ. Tycker det är mycket pengar för en enkel sak (en motståndstråd).
En golvvärmekabel för 20 kvm kostar ca 4000 kr och uppåt. Finns det några billigare alternativ. Tycker det är mycket pengar för en enkel sak (en motståndstråd).
I vårt fall är det bara komfortvärme. Det är bjälklag under med isolering. Uppvärmningen sker med radiatorer.
hur mycket isolering? finns det risk att värmen "drar" upp fukt från marken och orsakar mögel/fukt problem..?
Och det är inte "bara" en motstånds tråd...
Och det är inte "bara" en motstånds tråd...
?? hur räknar du nu??Dr._SiC skrev:Jamen, det lär ju inte gå hela tiden!
Förhoppningsvis finns det lite isolering under och då blir förlusterna försummbara jmf med radiatorer. Finns det ingen isolering så får man räkna med upp till 50% högre energiförbrukning för att värma ett rum, men man kan ju ha det för komfortvärme bara och då är det mer en fråga om hur mkt man tycker det är värt att ha varma golv jmf med kalla.
I min källarhall har jag lagt ner elgolvvärme med minimal isolering (2cm) för komfortvärme. Jag räknar med att det kostar ug 15 öre/kvm per dygn att få varma golv. Resten av energin som golvvärmen drar värmer ju rummet. 15 öre är alltså kostnaden för den energi som går förlorad ner i backan.
Så jag skulle nog säga att initialkostnaden är den stora kostnaden.
hur många ören per kvm är det som går upp till rummet om 15 går åt att värma bjälklaget??
/RIchard
Klicka här för att svara