Hej.
Har en fråga gällande el installation för köket jag renoverar i lägenhet, befintligt gammalt kök hade naturligtvis el framdragen men det som nu kompletteras med är en diskmaskin och en köksfläkt så frågan gäller om den matning från 10a säkring räcker till, litet kylskåp, fläkt, diskmaskin, 2 vägguttag och LED ljus under skåp, rent spontant känns det som diskmaskinen drar mest och kanske behöver egen matning det andra förbrukarna har gått på den matning som finns framdragen redan, någon som har förslag hur man skall dela upp det eller om befintlig matning räcker. Spisen har ju sin egen 400v uttag så den är inte med i detta.
Vet mycket väl man inte får koppla detta själv så det blir behörig som gör men jag behöver råd för att planera för skåpens montering och vad jag behöver dra fram i kabel.
Tacksam för er hjälp.

Normalt har både diskmaskin och kylskåp egna grupper. Jag skulle som minst rekommendera en ny grupp till diskmaskinen.

• Gilla
Patrik.PP
  • Laddar…
Tack så mycket för svar
Mvh
Patrik

BirgitS
Ofta har man två grupper till vägguttagen så att det går att köra i alla fall två av mikro, vattenkokare och kaffebryggare. Men det beror ju på hur du använder ditt kök.

• Gilla
Patrik.PP
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ofta har man två grupper till vägguttagen så att det går att köra i alla fall två av mikro, vattenkokare och kaffebryggare. Men det beror ju på hur du använder ditt kök.
Tack så mycket för denna information mycket värefull hjälp från er på forumet nu kommer jag vidare i byggandet och kan dra fram nödvändiga rör i väggarna.
BirgitS BirgitS skrev:
Ofta har man två grupper till vägguttagen så att det går att köra i alla fall två av mikro, vattenkokare och kaffebryggare. Men det beror ju på hur du använder ditt k

Bara för upplysning så är det även behörighetskra på rördragningen
Ta kontakt redan nu med den som ska koppla in det så att denne kan ge dig råd
Har du otur så kan det bli problem om du inte gör det
Elektrikern kan vägra att befatta sig med installationen

Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Bara för upplysning så är det även behörighetskra på rördragningen
Ta kontakt redan nu med den som ska koppla in det så att denne kan ge dig råd
Har du ptur så kan det bli problem om du inte gör det
Elektrikern kan vägra att befatta sig med installationen
Ok det visste jag inte, tack så mycket för detta då får det bli att kontakta el installatör

Paul-Staffanstorp
Kan bara instämma med Uffe...

Ge dig inte på detta utan anlita folk som vet vad de sysslar med för oftast blir det ändå tokigt och de får göra om det "kunden" gjort själv... har varit med om detta så många ggr när kunder tror sig spara pengar på att de "kan själv". ;)

Diskmaskinen bör alltid ha en egen säkring och övrigt bör man iaf försöka dela upp på två grupper om det finns möjlighet.

Men en kunnig yrkesman ser ju detta väldigt enkelt och kan då oftast dra fram nya matningar som behövs.

Detta med el i köket är inte heller något som brukar bli speciellt kostsamt om man har en duktig elektriker till hjälp.
Vid de flesta normala köksrenoveringar jag kört så brukar elektrikern lägga max en halvdag på ombyggnaden innan köksmontaget och lika mycket vid monteringen då köket är klart.
Detta ger en kostnad på typ 6000kr minus rot på 1800, så ca. 4000kr plus lite material som du ändå måste skaffa själv annars och sen kanske du skaffar fel grejer och så vill inte elektrikern använda det eller ens befatta sig med ditt projekt då du "pillat själv"... ;)

• Gilla
Patrik.PP och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan bara instämma med Uffe...

Ge dig inte på detta utan anlita folk som vet vad de sysslar med för oftast blir det ändå tokigt och de får göra om det "kunden" gjort själv... har varit med om detta så många ggr när kunder tror sig spara pengar på att de "kan själv". ;)

Diskmaskinen bör alltid ha en egen säkring och övrigt bör man iaf försöka dela upp på två grupper om det finns möjlighet.

Men en kunnig yrkesman ser ju detta väldigt enkelt och kan då oftast dra fram nya matningar som behövs.

Detta med el i köket är inte heller något som brukar bli speciellt kostsamt om man har en duktig elektriker till hjälp.
Vid de flesta normala köksrenoveringar jag kört så brukar elektrikern lägga max en halvdag på ombyggnaden innan köksmontaget och lika mycket vid monteringen då köket är klart.
Detta ger en kostnad på typ 6000kr minus rot på 1800, så ca. 4000kr plus lite material som du ändå måste skaffa själv annars och sen kanske du skaffar fel grejer och så vill inte elektrikern använda det eller ens befatta sig med ditt projekt då du "pillat själv"... ;)
Tack för utförligt svar, mycket uppskattad hjälp å råd från er alla(y)

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.