14 456 läst ·
79 svar
14k läst
79 svar
El-fel, vad hände?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Hm, jag har ju själv dragit åt alla tillgängliga skruvar inne i huset (där mätaren finns), men vet ju inte hur det ser ut i andra änden av serviskabeln ute i plåtskåpet på andra sidan tomtgränsen. Borde man kanske (fast att man inte får och riskerar att bli elektrifierad) öppna där och se om det finns något att dra åt?
Jag hade ett tråkigt fel när jag flyttade in. En huvud säkring var lägre än övriga (16 ampere mot 24 som som andra två var) och när jag råkade överbelasta den gruppen så blinkade alla lampor i hela huset tills elektrikern bytte huvudsäkring. Läskigt och knasigt.
Det för att nätägaren skulle ha efterdragit skruvar förr ger jag inte mycket för. Skulle de ha bytt plomberingar samtidigt, nej det var nog undantagsfall. Men intressant att man faktiskt inte kan komma åt alla anslutningar utan kontakt med nätägaren. Vem är ansvarig vid en brand där. Jag vet att det finns rättsfall men jag minns inte hur man dömde, någon som vet?
Gällande glapp som blir med tiden så beror det förmodligen främst på hur hårt anslutningen är dragen (vanligen alldeles för hårt). En bra jämförelse är ett gammalt fönster som med åren flyter och blir tjockare nertill än upptill. Men som GK100 skrev, en kontroll av anläggningen ibland är ju bra.
Gällande glapp som blir med tiden så beror det förmodligen främst på hur hårt anslutningen är dragen (vanligen alldeles för hårt). En bra jämförelse är ett gammalt fönster som med åren flyter och blir tjockare nertill än upptill. Men som GK100 skrev, en kontroll av anläggningen ibland är ju bra.
Fast det berodde inte på att det var en klenare säkring, utan på att det var dålig kontakt.M manbat skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Offtopic, men har hört att detta är en skröna och att den verkliga orsaken till att gamla fönster är tjockare nedtill är att de helt enkelt monterades med den tjockare sidan nedåt (då de oftast inte kunde tillverkas helt jämntjocka).J Johan456 skrev:
Aha, jag säger inte emot dig. Det är en jämförelse jag fått från en klok man för många år sedan. Menar du att jag gått och haft fel i snart 20 år!!!Magnus E K skrev:
Om en huvudsäkring löser och det finns apparater inkopplade mellan faser kan det bli så. Det rör sig oftast om element, varmvattenberedare eller en spis. Elementet kan hamna i serie med ett antal lampor. Elementets termostat matas genom lamporna. När den slår till så tänds lampan med lägre ljus än normalt. Men då sjunker spänningen över elementet eftersom det har mycket högre effekt än lamporna. Spänningen sjunker så att termostaten inte kan hålla sig igång. När termostaten slocknar på grund av underspänning så slocknar lampan. Men sedan stiger spänningen över elementet tills termostaten vaknar igen. Så kan det hålla på tills man byter säkring. Det är något som kan uppstå när en huvudsäkring löser oavsett om den är rätt eller fel storlek.M manbat skrev:
Om en anslutning är kritisk för funktion och säkerhet borde man väl ha en bättre kopplingsanordning än en simpel skruv?J Johan456 skrev:Det för att nätägaren skulle ha efterdragit skruvar förr ger jag inte mycket för. Skulle de ha bytt plomberingar samtidigt, nej det var nog undantagsfall. Men intressant att man faktiskt inte kan komma åt alla anslutningar utan kontakt med nätägaren. Vem är ansvarig vid en brand där. Jag vet att det finns rättsfall men jag minns inte hur man dömde, någon som vet?
Gällande glapp som blir med tiden så beror det förmodligen främst på hur hårt anslutningen är dragen (vanligen alldeles för hårt). En bra jämförelse är ett gammalt fönster som med åren flyter och blir tjockare nertill än upptill. Men som GK100 skrev, en kontroll av anläggningen ibland är ju bra.
Ja, det går att komma åt hela anläggningen, men elektriker får tillkallas.J Johan456 skrev:Det för att nätägaren skulle ha efterdragit skruvar förr ger jag inte mycket för. Skulle de ha bytt plomberingar samtidigt, nej det var nog undantagsfall. Men intressant att man faktiskt inte kan komma åt alla anslutningar utan kontakt med nätägaren. Vem är ansvarig vid en brand där. Jag vet att det finns rättsfall men jag minns inte hur man dömde, någon som vet?
Gällande glapp som blir med tiden så beror det förmodligen främst på hur hårt anslutningen är dragen (vanligen alldeles för hårt). En bra jämförelse är ett gammalt fönster som med åren flyter och blir tjockare nertill än upptill. Men som GK100 skrev, en kontroll av anläggningen ibland är ju bra.
Ja, så det resoneras idag. Förr skulle möjligheten att enkelt frånskilja kundens anläggning finnas.P pmd skrev:
Men det vanligaste är en spricka i det spröda porslinet då det ska spännas, då svävar skruven fritt i luften, en flytande nolla (PEN).
När jag var ung och bodde i hus kom det förbi någon med jämna mellanrum och läste av mätaren. Men jag har inget minne av att det gjordes något mer under de få sekunder vederbörande stoppade in huvudet i skåpet. Troligen var det inte ens en elektriker som gjorde dom okvalificerade arbetsuppgifterna.snuttjulle skrev:
Helt riktigt, jag hade klasskompisar i gymnasiet som sommarjobbade som mätaravläsare, körkort och en snabbkurs hos elverket.
Instämmer. Nu vet jag inte om uttalandet i artikeln var begränsat till fel på nätägarens sida eller i avlämningspunkten, annars tycker jag en rimligare hypotes vore att det är jordfelsbrytare som ligger bakom att detta fel ökar. Dels innebär det betydligt fler kopplingspunkter för den gemensamma nollan, dels är jordfelsbrytarna konstruerade så att själva brytaren potentiellt kan orsaka nollsläpp.J Johan456 skrev:
