14 456 läst ·
79 svar
14k läst
79 svar
El-fel, vad hände?
Vad menas med STARKSTRÖMMEN in till laddaren?
Oftast är strömmen ut från en laddare större än den som matas in via
nätanslutningen 230 V.
Tänker du möjligen på nätspänningen, som är högre än spänningen ut från laddaren?
Jag förstår inte.
Oftast är strömmen ut från en laddare större än den som matas in via
nätanslutningen 230 V.
Tänker du möjligen på nätspänningen, som är högre än spänningen ut från laddaren?
Jag förstår inte.
Jepp du har nog rätt. Normalt vid sådana ev. fel så det första man tänker på är ett nollsläpp, sitter liksom i ryggmärgen. Har inte varit med om det förut. Sen stannar nog mina kunskaper där, Då är bara en liten fråga, om nu dessa Plejd ligger på olika faser i centralen som troligt är Vad kan det bero på att alla går sönder, blir det någon form av transienter via nollan då. Inte fel att lära sig något nyttH håbbe1961 skrev:Men om alla dimmer är brända så ligger väl problemet att de inte tål vissa typer av transienter på nätet som kan orsakas av induktiva laster ex. laddare. Ljusvariationen i dimmer beror väl på att under uppbränningsfasen på den inbyggda ac/dc omvandlaren i Plejd gå från fullt ljuspåslag till noll och allt däremellan. Ett kvalitetsproblem som förmodligen förvinner i senare upplagor när tillräckligt många har brunnit. Företaget expander kraftigt och inte alltid kvalitén hänger med.
Eftersom jag jag misstänker att betydelsen av "nollsläpp" inte är lika självklart for @Lisaochnisse som för forumets alla glada inventarier, och ingen redan stannat upp och förklarat, så tänkte jag göra ett snabbt försök!
In i ditt hus har du fyra olika ledare. Tre av dem är fasledare och den fjärde är nollpunkten som inte har någon spänning. Om man mäter mellan nollpunkten och faserna så är det 230V. Om man däremot mäter mellan två faser så får man istället 400V. Det viktiga här är inte varför det är så, utan det om är viktigt är istället det här:
Normalt sett så blir det en sluten strömkrets från fasen, genom din apparat, och sedan till nollan. Om man kopplar ihop två faser istället så kommer strömmen gå ifrån den ena fasen till den andra. Det som folk menar när de säger "nollsläpp" är att ledningen in huset med nollnivån antingen går av eller är glapp. Då har du helt plötsligt ingen nollnivå längre och nollan ger ingen sluten krets till elnätet. Kopplar man då ihop fas och den avbrutna nollan genom att stoppa i en kontakt i ett väguttag borde alltså ingenting hände. Utan en sluten krets ingen ström. Men riktigt så blir det inte eftersom du i andra delar av huset har andra apparater anslutna till nollan via andra faser. Nollan fungerar nu som kopplingen mellan dessa faser istället för som en gemensam nollnivå. Så helt plötsligt är alla dina uttag kopplade mer eller mindre slumpmässigt mellan två faser, fast via andra apparater. Resultatet blir att den spänning du får i vägguttagen blir slumpmässig och kan vara ända upp till 400V. Då brinner elektronik, som t.ex. era Plejd-enheter, omedelbart upp!
Redigering: Det här behöver inte vara ett fel i ert hus utan kan vara nätbolaget som klantat sig. Det händer tyvärr. Här har du en artikeln som publicerade idag och som handlar om detta: https://www.elinstallatoren.se/inne...ruari/skickade-400-volt-ut-till-abonnenterna/
In i ditt hus har du fyra olika ledare. Tre av dem är fasledare och den fjärde är nollpunkten som inte har någon spänning. Om man mäter mellan nollpunkten och faserna så är det 230V. Om man däremot mäter mellan två faser så får man istället 400V. Det viktiga här är inte varför det är så, utan det om är viktigt är istället det här:
Normalt sett så blir det en sluten strömkrets från fasen, genom din apparat, och sedan till nollan. Om man kopplar ihop två faser istället så kommer strömmen gå ifrån den ena fasen till den andra. Det som folk menar när de säger "nollsläpp" är att ledningen in huset med nollnivån antingen går av eller är glapp. Då har du helt plötsligt ingen nollnivå längre och nollan ger ingen sluten krets till elnätet. Kopplar man då ihop fas och den avbrutna nollan genom att stoppa i en kontakt i ett väguttag borde alltså ingenting hände. Utan en sluten krets ingen ström. Men riktigt så blir det inte eftersom du i andra delar av huset har andra apparater anslutna till nollan via andra faser. Nollan fungerar nu som kopplingen mellan dessa faser istället för som en gemensam nollnivå. Så helt plötsligt är alla dina uttag kopplade mer eller mindre slumpmässigt mellan två faser, fast via andra apparater. Resultatet blir att den spänning du får i vägguttagen blir slumpmässig och kan vara ända upp till 400V. Då brinner elektronik, som t.ex. era Plejd-enheter, omedelbart upp!
Redigering: Det här behöver inte vara ett fel i ert hus utan kan vara nätbolaget som klantat sig. Det händer tyvärr. Här har du en artikeln som publicerade idag och som handlar om detta: https://www.elinstallatoren.se/inne...ruari/skickade-400-volt-ut-till-abonnenterna/
Redigerat:
Nej, min teori är att lamporna i rummet där det påstås vara kopplat till dessa dimmoduler som havererat förstås ligger på samma fas som laddaren som i samma ögonblick kopplades in när det senare blev mörk vilket följer normaliteten att samma rum förser rummet med både vägguttag och belysning med samma fas.J jonaserik skrev:Jepp du har nog rätt. Normalt vid sådana ev. fel så det första man tänker på är ett nollsläpp, sitter liksom i ryggmärgen. Har inte varit med om det förut. Sen stannar nog mina kunskaper där, Då är bara en liten fråga, om nu dessa Plejd ligger på olika faser i centralen som troligt är Vad kan det bero på att alla går sönder, blir det någon form av transienter via nollan då. Inte fel att lära sig något nyttav dom som kanske vet bättre.
Jag antar att detta med tappad nolla skulle vars omfattning begränsas till ett rum i ett bostadsområde verkar mindre sannolikt utan omfattande skador i all utrustning även mobilmaster och fiberkommunikation i infrastrukturen. Jag vet också problemet med att störningsskydda kompakt elektronik som skall passa i en eldosa, man måste kompromissa. Inte helt omöjligt att laddaren som ligger utanför normal arbetsområde.
Men lite för knapphändig uppgifter för att dra några säkra slutsatser förstås.
Det är mycket riktigt för knapphändig information för att dra några säkra slutsatser om vad som hänt. Men det går att dra vissa säkra slutsatser om sådant som inte hänt. För att återknyta till trådstarten:H håbbe1961 skrev:
Jag vidhåller att dessa fenomen omöjligt kan inträffa som en följd av att man kopplar in en apparat i ett vägguttag. Prylen man kopplar in kan vara både felkonstruerad och trasig. Den kommer inte att förstöra alla plejd i huset samt att AC:n går sönder. Laddaren kan som sagt finnas med i bilden som någon slags utlösande faktor av konsekvenserna av det allvarliga elfelet som vit tillfället fanns. Men det är fortfarande inte laddaren som orsakat skadorna.L Lisaochnisse skrev:
Uppskattar alla era svar och att förklarat för mig vad som menas med fr olika sakerna, husleverantöreren och deras elektriker menar att ström gått in i laddaren och pga av något fel i den går ut i kontakten igen, gjort en cirkel typ och då ut i nollan, de ska idag kolla igen.
Det "mesta" den kan göra är att helt kortsluta och då går säkringen. Om den istället kopplar ihop fas och jord så slår jordfelsbrytaren av. Den kan ju liksom inte leda ut ström på några andra faser. Kanske den först virvlar strömmen så den får högre fart ... fast det låter väldigt homeopatiskt.L Lisaochnisse skrev:
Det är så alla elförbrukare fungerar - Strömmen går in genom fasen och ut genom nollan.L Lisaochnisse skrev:
Det låter som att det är läge för en second opinion...
Absolut ska vi göra det, ville bara ha lite mer kött på benen och ökad förståelse! Tack för er input
Bara snömos, de har ingen aning utan svamlar bara.L Lisaochnisse skrev:
En sak som händer när man kopplar in en datorladdare är att det blir en extrem strömspik när ingångskondensatorerna laddas upp. Den strömspiken varar bara enstaka nätspänningnsperioder och kan vara 50-100 Ampere. Har man då någon dålig anslutning i nollan eller PEN-ledaren i elcentralen skulle det kunna bli temporärt avbrott. Man får kontrollera alla anslutningar sitter ordentligt. Sen kan det vara fel på jordfelsbrytaren om nollbrytaren har blivit sliten av någon orsak. Nollan i en jordfelsbrytare måste anslutas till rätt genomgång då den är konstruerad att sluta först vid tillslag och bryta sist vid frånslag, allt för att flytande nolla ska undvikas.
jag kan inte alls någonting om elinstallationen , men jag blev lite nyfiken på hur det fungerar när vi bytte central för några månader sen. Om jag förstått det rätt så är jorden ihopkopplad med nollan i centralen, om då nolledningen bryts innebär inte det då att man får ut en spänning i jordledningen? Är det så, känns det ju väldigt farligt.O Steamboy skrev:Eftersom jag jag misstänker att betydelsen av "nollsläpp" inte är lika självklart for @Lisaochnisse som för forumets alla glada inventarier, och ingen redan stannat upp och förklarat, så tänkte jag göra ett snabbt försök!
In i ditt hus har du fyra olika ledare. Tre av dem är fasledare och den fjärde är nollpunkten som inte har någon spänning. Om man mäter mellan nollpunkten och faserna så är det 230V. Om man däremot mäter mellan två faser så får man istället 400V. Det viktiga här är inte varför det är så, utan det om är viktigt är istället det här:
Normalt sett så blir det en sluten strömkrets från fasen, genom din apparat, och sedan till nollan. Om man kopplar ihop två faser istället så kommer strömmen gå ifrån den ena fasen till den andra. Det som folk menar när de säger "nollsläpp" är att ledningen in huset med nollnivån antingen går av eller är glapp. Då har du helt plötsligt ingen nollnivå längre och nollan ger ingen sluten krets till elnätet. Kopplar man då ihop fas och den avbrutna nollan genom att stoppa i en kontakt i ett väguttag borde alltså ingenting hände. Utan en sluten krets ingen ström. Men riktigt så blir det inte eftersom du i andra delar av huset har andra apparater anslutna till nollan via andra faser. Nollan fungerar nu som kopplingen mellan dessa faser istället för som en gemensam nollnivå. Så helt plötsligt är alla dina uttag kopplade mer eller mindre slumpmässigt mellan två faser, fast via andra apparater. Resultatet blir att den spänning du får i vägguttagen blir slumpmässig och kan vara ända upp till 400V. Då brinner elektronik, som t.ex. era Plejd-enheter, omedelbart upp!
Redigering: Det här behöver inte vara ett fel i ert hus utan kan vara nätbolaget som klantat sig. Det händer tyvärr. Här har du en artikeln som publicerade idag och som handlar om detta: [länk]
