Värsta dokusåpan. Heja MH, ni vet hur man hanterar kundrelationer. NOT!

Lider med dig Deralte.

Mikael_L
Intresseklubben noterar dessutom att denna tråd ligger etta på listan över mest lästa ämnen.

Med snart 7000 läsningar (då är det givetvis långt färre unika individer) så känns det som att MH har gjort bort sig ordentligt i att inte åtgärda deralte's problem mycket superbums, typ ...

Sen kan det tyckas fel att använda forumet som "påtryckningsmedel".
men...
För det första finns det inget som tyder på att det var deralte's syfte.
För det andra, företag som inte fattat vilken verklighet dom lever i idag, med internet, Sverker och Plus och alla tidningar, har en del att lära sig om kundrelationer.
Om dom nu inte redan har perfekta kundrelationer, för då har dom inte heller dessa "hot" över sig.

mojja skrev:
Jag och frugan är precis i färd med att ta in offerter för nybygge då tomten redan är innhandlad men efter att man läst om detta general fel och husbyggarens förhalningar kan jag säga att Myresjöhus inte ens kommer få räkna på jobbet,
Detta är en ren skandal. Ni låter folk bo i ett hus som kan brinna upp när som helst. och ni har inte gjort någonting åt saken på mer än 6 månader då första kontaketn togs av byggherren.
Fel kan alla begå det är hur man tar hand om sina reklamationer som visar hur seriöst företaget i fråga är.
Jag hoppas nästan huset brinner ner när inte husägarna är hemma och att dom har foton på denna bedrövliga installation säkert förvarade i ett bankfack så att dom kan stämma arslet av Myresjöhus.

//mojja
Tycker ni ska ta in en offert från Myresjöhus ändå! Sen kan ni tacka nej och ge denna tråd som anledningen till, att ni inte vill ha nåt med dom att göra. Muhaha!!

tycker jag låter som en kul ide. Kostar ju att räkna på för dem :)

Ge Myresjöhus en deadline på två veckor att rätta sina misstag och var tydlig med att du därefter överlämnar till Sverker. Du kan knappast ha ett bättre utgångsläge med ett utlåtande från elsäkerhetsverket på fickan. Väntar med spänning på programmet.

Pen

Jag begriper inte hur bilderna ser ut.
Man får intrycket av att kablarna kommer upp vid väggen och går till ett eluttag mitt ute på golvet, så kan det väl ändå inte vara?
Myresjöhus skriver något om att du tagit bort ett täcklock för att kunna ta bilden. Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut när allt är monterat?

Naturligtvis ska inte kablarna ligga i kläm bakom parketten så där är det felaktigt utfört. Men täcklocket fungerar väl som en kabelkanal. Kabelkanal som endast kan öppnas med verktyg är ju godkänd för enkelisolerad ledare enligt starkströmsföreskrifterna rubrik 521.6.

Och NEJ jag är inte anställd av Myresjöhus, ni får gärna hänga ut dom hur mycket ni vill men diskussioner och reaktioner ska vara baserade på korrekta fakta.

Mellanbarn skrev:
Jag begriper inte hur bilderna ser ut.
Man får intrycket av att kablarna kommer upp vid väggen och går till ett eluttag mitt ute på golvet, så kan det väl ändå inte vara?
Myresjöhus skriver något om att du tagit bort ett täcklock för att kunna ta bilden. Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut när allt är monterat?

Naturligtvis ska inte kablarna ligga i kläm bakom parketten så där är det felaktigt utfört. Men täcklocket fungerar väl som en kabelkanal. Kabelkanal som endast kan öppnas med verktyg är ju godkänd för enkelisolerad ledare enligt starkströmsföreskrifterna rubrik 521.6.
Hålet vi ser på bilden är normalt täckt av någon sorts kanal som går rakt upp till ett vägguttag.
Felet vi pratar om är att VP-röret verkar komma upp ur plattan på fel ställe, en bit från
väggen. FK-ledarna ligger alltså oskyddade under parketten, från VP-röret och
fram till hålet vi ser på bilden.

Hur man bäst fixar det vet jag inte, men det är väl oundvikligt att göra ett spår
i betongplattan, så att man kan trä på någon sorts skydd på ledarna?

Dessutom måste man kolla vilka ledare som tagit skada, och byta ut dem.

/Hasse

Jo, man begriper det om man läser noga i tråden. Kikar man bara på första inlägget lite snabbt så får man intrycket av att trådarna syns på ungefär det sättet i vardagsrummet.
Det ger iallafall en bättre förståelse för hur det kunde missas vid slutbesiktningen.

Elsäkerhetsverket mot Myresjöhus, låter som en given match. Synd att du ska hamna som mellanhand Deralte.

Jobbar som elektriker och precis gått a-behörigetskursen. Håller med "Elinstallatören" om att få det besiktigat av en behörig elektriker. Och sedan anmäla firman till elsäkerhetsverket. Det man kan se på bilderna är absolut inte okey och det är väldigt skrämmande att en elektriker ska ha utfört detta. , Den elektriken som har gjort detta har nog ingen behörighet kvar efter det här och det är väl tur det.

• Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
Det som är demonterat på bilden är, som jag har fattat det, en sockeldosa typ denna eller likvärdigt.

Och "felet" syns naturligtvis inte på en besiktning om man inte demonterar dosan...... men har här gett elfel då kablarna har skadas eftersom eftersom de saknar skydd i form av VP-rör i detta fallet.

Redigerat:
Mellanbarn skrev:
Dosan är ju ingen kabelkanal utan en dosa, och visst får det finnas grundisolerad kabel i en dosa - men inte under parketten !

Sockeluttaget är demonterat på bilderna. Problemet är att de i betonggolvet ingjutna(betongsulan) rören för kablarna slutar en bit innan väggen. Röret ska gå fram till sockeldosan så att de ej ligger i kläm mellan parkettgolvet som ligger på betonggolvet. Ligger de i kläm skadas kablarna med jordfel/kortslutning som följd och de går inte att byta ut utan att ta bort bitar av golvet. Vid slutbesiktning ingår inte besiktning av elsystemet i huset, dvs besiktningsmannen provar inte eller mäter upp elsystemet.

Deralte

Har du fått elsäks utlåtande i skriftlig form ännu?
Det är ju en väldigt bra grund för ett antal lika möjliga tvångsåtgärder

Mellanbarn skrev:
Och NEJ jag är inte anställd av Myresjöhus, ni får gärna hänga ut dom hur mycket ni vill men diskussioner och reaktioner ska vara baserade på korrekta fakta.
Referera då inte heller till föreskrifter som inte gäller.

081007 ska elfirman komma och kolla upp felet.. Låter seriöst.. Not!!!

Alltså ca 1 månad efter kännedomen från nätet och ännu längre tid (törs inte ens räkna) sedan det första gången anmäldes..

Ska man då bara göra en okulärbesiktning eller kommer man att åtgärda felet? Bryta upp parketten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.