Mikael_L skrev:
Frågan om EKK-light har jag satt i en egen tråd. //ML


Klippte detta ur Selgas webkatalog för EKK Light Anti Twin, ser inte tillverkare :
Användning: För fast förläggning inom- och utomhus, dock ej i mark. I rör eller kanal, i eller under puts samt upphängd i bärlina. Skall skyddas mot direkt solljus. Utförligare enligt gällande elektriska starkströmsföreskrifter.

Och detta för EKK light fabrikat Ericsson eller Draka:
Användning:
För fast förläggning inom- och utomhus, dock ej i mark. I rör eller kanal, i eller under puts samt upphängd i bärlina.

Verkar skilja mellan tillverkare.
 
Maxwells_Demon skrev:
Jag är inte så säker på att en El-Wiki här är en bra idé[...]
Varför inte?
 
edvinf skrev:
Varför inte?
Tyvärr kan jag inte svara på din fråga utan bryta mot forumets regler.
 
Maxwells_Demon skrev:
Tyvärr kan jag inte svara på din fråga utan bryta mot forumets regler.
Utan att beröra "B"-ordet kan man ändå konstatera att det informationsövertag som yrkesmän av olika slag tidigare haft är på väg att försvinna. Det gäller inte bara elektriker. Det gäller alla. Blir man sjuk googlar man på diagnosen och berättar för läkaren om sina fynd och då i synnerhet om vilka undersökningar och behandlingar man känner till. Läkaren är alltså i samma sits som elektrikern. När folkskolan infördes första hälften av 1800-talet så hade läraren ett grundligt informationsövertag över barnens föräldrar som kanske inte ens kunde läsa/skriva. Idag är det vanligt med föräldrar som har längre utbildning än läraren. Informationsövertaget är borta. Så ser det ut över hela linjen. Information finns överallt för den som söker. Det går inte längre att dölja information av detta slag från resten av världen för att skydda sitt skrå. Lika bra att se till att den information som samlas här i wikin är så korrekt som möjligt istället för att säga att såna där saker kan bara vissa särskilt invigda få känna till...
 
Jag håller helt med, men det har inte med det att göra. En El-Wiki är en fantastisk tillgång men jag är inte säker på att jag tycker det är rätt att duktiga elektriker och kunniga amatörer lägger ner en massa ideellt arbete för att skriva den åt ett vinstdrivande företags räkning.
 
davidgp skrev:
Bara att kopiera isf.
Jag har inte stenkoll på Wikipedias regler men teknisk sett skulle det vara stöld och upphovsrättsbrott. Sen förstår jag inte varför man skulle vilja kopiera material från en Wiki till en annan iställer för att utöka den första.
 
Maxwells_Demon skrev:
Jag har inte stenkoll på Wikipedias regler men teknisk sett skulle det vara stöld och upphovsrättsbrott. Sen förstår jag inte varför man skulle vilja kopiera material från en Wiki till en annan iställer för att utöka den första.
För att få en bättre samling material på samma sida kanske?

Citat från Wikipedia: "Till skillnad från många andra källor på och utanför Internet får du alltså återanvända Wikipedias material – utan att betala, utan att fråga om lov och utan att smyga."
 
Jag sympatiserar med Maxwells (nu raderade) åsikt som jag inte törs upprepa här. Svår fråga.
 
Ska vi beskriva "användningsfall" på wikin som t.ex "Hjälp, jag har köpt en ny häll med en konstig stickpropp men det kommer bara ut tre tjocka sladdar ur väggen". Jag kan erbjuda mig i så fall.
Jag antar det är olämpligt att skriva "gör så här" utan istället skriva "så här ser lösningen ut" och hänvisa till behörighetskrav/elektriker?
 
-MH- skrev:
Jag sympatiserar med Maxwells (nu raderade) åsikt som jag inte törs upprepa här. Svår fråga.
Förutom Demonens inlägg som var relevant frågar man sig om det kan skrivas något som helst av vikt i wiki:n.
Börjar tugg om behörighet, försäkringar mm även där, kring rena fakta i den, är det ju mer än meningslöst.
 
GK100 skrev:
Börjar tugg om behörighet, försäkringar mm även där, kring rena fakta i den, är det ju mer än meningslöst.
Ni får helt enkelt vänta och se. Jag däremot har nu till slut bestämt mig för att dra mig tillbaks. Tack till alla fantastiska människor som tar sig tid och delar med sig av sina kunskaper och på sin fritid försöker hjälpa andra. Ingen nämnd ingen glömd! Synd bara att forumet degenererat till en ogästvänlig plats på nätet där administratörerna jagar oliktänkande i smyg, alla frågor urartar till en behörighetsdiskussion och ingen är riktigt glad. Tack för mig och väl mött i cyberrymden!
 
Jag föreslår att ni startar ett eget ämne under Information & feedback om ni vill ifrågasätta idén med en wiki. Vem som har skrivit vad i en wiki ser man om man klickar på fliken Historik.
 
GK100 skrev:
Börjar tugg om behörighet, försäkringar mm även där, kring rena fakta i den, är det ju mer än meningslöst.
Det verkar inte rimligt. Ett ämne per rubrik passar bäst. Behörighet borde vara viktigt nog för ett eget ämne så då kan intresserade läsa där. Söker man t.ex vilken höjd en brytare ska sitta på så är ju inte svaret att det finns någon annan som kan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.