Hej!J har ett träd som ska tas och en arborist som ska göra jobbet. Jag behöver dock plocka bort en ledning som hänger intill trädet. Jag är ganska säker på att det är en telefonledning men är rädd att det är en el-ledning. Går det att se på fästet på huset? Ledningen behöver kopplas bort från huset den ena dagen och återansluta dagen efter. Ngt särskilt mina behöver ta hänsyn till eller som kan vara bra att känna till?

Ledningar med osäkert syfte fästa vid en husvägg, eventuellt telefon- eller elledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ledningsfäste på husvägg med flera slingrande kablar, varav några är anslutna med skarvklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädtopp med tele eller elledning korsande nära lövverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Telekabel.
 
  • Gilla
Kl44r
  • Laddar…
Det är en telefonledning, det du måste se till är att du inte kortsluter trådarna när du kopplat bort ledningen och att det blir lika när du återansluter trådarna.
 
  • Gilla
Kl44r
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är en telefonledning, det du måste se till är att du inte kortsluter trådarna när du kopplat bort ledningen och att det blir lika när du återansluter trådarna.
Om jag lindar eltejp kring varje tråd när jag kopplar från, funkar det tror du?
 
Mikael_L
Och behöver du koppla loss så kan du klippa ledarna precis invid skarvklämman och sen sätta ihop med nya skarvklämmor sen (Scotchlok), och det ska vara vaselinfyllda varianten utomhus (kanske är det något annat än vaselin nuförtiden?).
Men de här verkar vara rätt.
https://www.clasohlson.com/se/Skarvklämma-3M-Scotchlok-UY2/p/32-5283
https://www.kjell.com/se/produkter/...on-forgreningar/skarvklamma-tva-ledare-p39037
Du klämmer lätt ihop dem med en tång, gärna polygrip så du kan få käftarna parallellt. Det behövs inte klämmas hårt, bara så den oranga delen precis går ner helt i den transparenta.

Skarvarna är sen tänkta att ligga väderskyddade i den där lilla plastboxen du har på bild.

Om det inte är skarvat färg mot färg, så klipper du lämpligtvis först endast i ledningen som går till stolpen, och sen när du återställer klipper du bort en klämma i taget och ser till att det blir lika inkopplat.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och behöver du koppla loss så kan du klippa ledarna precis invid skarvklämman och sen sätta ihop med nya skarvklämmor sen (Scotchlok), och det ska vara vaselinfyllda varianten utomhus (kanske är det något annat än vaselin nuförtiden?).
Men de här verkar vara rätt.
[länk]
[länk]
Du klämmer lätt ihop dem med en tång, gärna polygrip så du kan få käftarna parallellt. Det behövs inte klämmas hårt, bara så den oranga delen precis går ner helt i den transparenta.

Skarvarna är sen tänkta att ligga väderskyddade i den där lilla plastboxen du har på bild.

Om det inte är skarvat färg mot färg, så klipper du lämpligtvis först endast i ledningen som går till stolpen, och sen när du återställer klipper du bort en klämma i taget och ser till att det blir lika inkopplat.
Super! Tack så mkt!
 
  • Gilla
Elefant
  • Laddar…
Mikael_L
Nu ser jag att det var på kabeln in i huset som de mer färgglada ledarna sitter, då är det nog bäst att bara klippa de alltså, för att sedan klippa bort en klämma i taget från kabeln som går till stolpen, och para ihop rätt då.
 
MultiMan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och behöver du koppla loss så kan du klippa ledarna precis invid skarvklämman och sen sätta ihop med nya skarvklämmor sen (Scotchlok), och det ska vara vaselinfyllda varianten utomhus (kanske är det något annat än vaselin nuförtiden?).
Men de här verkar vara rätt.
[länk]
[länk]
Du klämmer lätt ihop dem med en tång, gärna polygrip så du kan få käftarna parallellt. Det behövs inte klämmas hårt, bara så den oranga delen precis går ner helt i den transparenta.

Skarvarna är sen tänkta att ligga väderskyddade i den där lilla plastboxen du har på bild.

Om det inte är skarvat färg mot färg, så klipper du lämpligtvis först endast i ledningen som går till stolpen, och sen när du återställer klipper du bort en klämma i taget och ser till att det blir lika inkopplat.
Bra, då slapp jag skriva om vikten av vattentäta skarvar. ;)

Fick en hand med sådana av telekillarna för runt 3 år sedan när grannen flyttade huset och de är fortfarande fyllda med vaselin (eller du menade kanske ännu närmare i tid). Iofs har jag inte skickat innehållet på analys, så osvuret är bäst.
 
Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:
och de är fortfarande fyllda med vaselin (eller du menade kanske ännu närmare i tid). Iofs har jag inte skickat innehållet på analys, så osvuret är bäst.
Det var bara att jag såg att det stod såhär i en av länkarna jag gav:
"Försedd med fuktskyddande tätningsmedel som skyddar ledarna mot väta."
Så då blev jag själv osäker på om det fortfarande är vaselin. ;)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.