Hej!J har ett träd som ska tas och en arborist som ska göra jobbet. Jag behöver dock plocka bort en ledning som hänger intill trädet. Jag är ganska säker på att det är en telefonledning men är rädd att det är en el-ledning. Går det att se på fästet på huset? Ledningen behöver kopplas bort från huset den ena dagen och återansluta dagen efter. Ngt särskilt mina behöver ta hänsyn till eller som kan vara bra att känna till?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Och behöver du koppla loss så kan du klippa ledarna precis invid skarvklämman och sen sätta ihop med nya skarvklämmor sen (Scotchlok), och det ska vara vaselinfyllda varianten utomhus (kanske är det något annat än vaselin nuförtiden?).
Men de här verkar vara rätt.
https://www.clasohlson.com/se/Skarvklämma-3M-Scotchlok-UY2/p/32-5283
https://www.kjell.com/se/produkter/...on-forgreningar/skarvklamma-tva-ledare-p39037
Du klämmer lätt ihop dem med en tång, gärna polygrip så du kan få käftarna parallellt. Det behövs inte klämmas hårt, bara så den oranga delen precis går ner helt i den transparenta.
Skarvarna är sen tänkta att ligga väderskyddade i den där lilla plastboxen du har på bild.
Om det inte är skarvat färg mot färg, så klipper du lämpligtvis först endast i ledningen som går till stolpen, och sen när du återställer klipper du bort en klämma i taget och ser till att det blir lika inkopplat.
Men de här verkar vara rätt.
https://www.clasohlson.com/se/Skarvklämma-3M-Scotchlok-UY2/p/32-5283
https://www.kjell.com/se/produkter/...on-forgreningar/skarvklamma-tva-ledare-p39037
Du klämmer lätt ihop dem med en tång, gärna polygrip så du kan få käftarna parallellt. Det behövs inte klämmas hårt, bara så den oranga delen precis går ner helt i den transparenta.
Skarvarna är sen tänkta att ligga väderskyddade i den där lilla plastboxen du har på bild.
Om det inte är skarvat färg mot färg, så klipper du lämpligtvis först endast i ledningen som går till stolpen, och sen när du återställer klipper du bort en klämma i taget och ser till att det blir lika inkopplat.
Super! Tack så mkt!Mikael_L skrev:
Och behöver du koppla loss så kan du klippa ledarna precis invid skarvklämman och sen sätta ihop med nya skarvklämmor sen (Scotchlok), och det ska vara vaselinfyllda varianten utomhus (kanske är det något annat än vaselin nuförtiden?).
Men de här verkar vara rätt.
[länk]
[länk]
Du klämmer lätt ihop dem med en tång, gärna polygrip så du kan få käftarna parallellt. Det behövs inte klämmas hårt, bara så den oranga delen precis går ner helt i den transparenta.
Skarvarna är sen tänkta att ligga väderskyddade i den där lilla plastboxen du har på bild.
Om det inte är skarvat färg mot färg, så klipper du lämpligtvis först endast i ledningen som går till stolpen, och sen när du återställer klipper du bort en klämma i taget och ser till att det blir lika inkopplat.
Nu ser jag att det var på kabeln in i huset som de mer färgglada ledarna sitter, då är det nog bäst att bara klippa de alltså, för att sedan klippa bort en klämma i taget från kabeln som går till stolpen, och para ihop rätt då.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Bra, då slapp jag skriva om vikten av vattentäta skarvar.Mikael_L skrev:
Och behöver du koppla loss så kan du klippa ledarna precis invid skarvklämman och sen sätta ihop med nya skarvklämmor sen (Scotchlok), och det ska vara vaselinfyllda varianten utomhus (kanske är det något annat än vaselin nuförtiden?).
Men de här verkar vara rätt.
[länk]
[länk]
Du klämmer lätt ihop dem med en tång, gärna polygrip så du kan få käftarna parallellt. Det behövs inte klämmas hårt, bara så den oranga delen precis går ner helt i den transparenta.
Skarvarna är sen tänkta att ligga väderskyddade i den där lilla plastboxen du har på bild.
Om det inte är skarvat färg mot färg, så klipper du lämpligtvis först endast i ledningen som går till stolpen, och sen när du återställer klipper du bort en klämma i taget och ser till att det blir lika inkopplat.
Fick en hand med sådana av telekillarna för runt 3 år sedan när grannen flyttade huset och de är fortfarande fyllda med vaselin (eller du menade kanske ännu närmare i tid). Iofs har jag inte skickat innehållet på analys, så osvuret är bäst.
Det var bara att jag såg att det stod såhär i en av länkarna jag gav:MultiMan skrev:
"Försedd med fuktskyddande tätningsmedel som skyddar ledarna mot väta."
Så då blev jag själv osäker på om det fortfarande är vaselin.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
@Mikael_L https://multimedia.3m.com/mws/media..._zu8l00xl82UNx_1Mv70k17zHvu9lxtD7xtBevSSSSSS-
White Mineral Oil Grease. Resten är hemligt men vi kan nog fastslå att grunden är vaselin fortfarande.
White Mineral Oil Grease. Resten är hemligt men vi kan nog fastslå att grunden är vaselin fortfarande.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
