Alanl skrev:
Riktigt så enkelt är det inte längre skruven måste bottna i en regel dessutom :cool:
Va? :x

//Patrik

Förut så räckte det att man gjorde som beskrivningen ovan men nu så räcker inte det längre utan man måste kottla bakom så att alla skruvar utöver plugg och silikon även bottnar i silikon.

Det gäller väl bara i zon1.

Gör det? Jag är osäker men jag har för mig att det gäller i hela badrummet får dubbel kolla det när jag kommer hem.

Pratade med elektrikern som skall koppla in badkaret när det badrummet är klart.
Han sa att han dels kommer se om han kan modda från enfas till tvåfas samt att han kommer sätta kopplingsdosan på badkaret.
Sladden ut från väggen kommer han lägga med tillräckligt mycket slack för att man ska kunna dra fram badkaret en bit.

Börjar därmed fundera på vilken typ av kabel han kommer dra, dom flesta installationskablar får ju inte utsättas för rörelse....

Ja, det börjar jag undra också...

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Ja, det börjar jag undra också...

//Patrik
Jamen du e ju en såndärninga elektriker som ska kunna sånt här jö...;)

Edit: finns något som heter FQLQ.... Nån som vet vad det är? Tål visst vatten o är godkänd för rörlig installation....

Redigerat:
Att en EKK skulle fara illa av att någon enstaka gång röra sig är nog inte så troligt. Så om du inte kommer att dra fram karet onormalt mycket ser jag inga som helst bekymmer. Skulle du vilja det så kan du ju be elektrikern dra in en FKK. Otroligt vad många inlägg ickeproblem genererar, jag kan inte förstå varför "icke problem" alltid ger en så strid ström av inlägg :S

Men kan det inte vara så att vi lekmän blir extra bekymrade över att sitta i badet o ha 400V någon decimeter från rumpan? :)

FQLQ = halogenfri & fåtrådiga ledare, alltså uppbyggd som en EKLK, men att den skulle vara godkänd för flexibel installation är inte riktigt.

elmont skrev:
Att en EKK skulle fara illa av att någon enstaka gång röra sig är nog inte så troligt. Så om du inte kommer att dra fram karet onormalt mycket ser jag inga som helst bekymmer. Skulle du vilja det så kan du ju be elektrikern dra in en FKK. Otroligt vad många inlägg ickeproblem genererar, jag kan inte förstå varför "icke problem" alltid ger en så strid ström av inlägg :S
Är du en sån där gammal elektriker som drog EKLK jämt till motorer och dyl.? ;)

//Patrik

Eftersom det finns fler nyanser än "svart och vitt" finns inte ett svar som gäller för allt, fast så skulle många vilja ha det för då vore allt mycket enklare.
Så svaret blir på frågan blir naturligtvis nej bara ibland, för det beror på en massa omständigheter som varierar varje gång. Men ganska gammal är jag, men även där beror det på vad man har för färgseende.

För min egen del så har jag alltid kört med att förbrukare som inte är fastskruvade får anslutningskabel, dvs i mitt fall gummikabel. Jag sätter alltid passande dosa/uttag och "sladd". Sen har man inte så mycket att bekymmra sig om efter det.

Nimajneb skrev:
Men kan det inte vara så att vi lekmän blir extra bekymrade över att sitta i badet o ha 400V någon decimeter från rumpan? :)
Jag skulle hellre ha 400V i en dosa skruvad på badkarets underrede än skruvad på väggen under badkaret, eftersom risken för att vatten rinner på dosan torde vara större på väggen än under badkaret!

Dessutom är det "bara" fara att få 230V i sig oavsett om det är en eller två faser, eftersom en stöt i ett badrum i princip alltid lär vara till jord. Klen tröst, men ändå ;)

Alanl skrev:
Riktigt så enkelt är det inte längre skruven måste bottna i en regel dessutom :cool:
Det här är nyheter för mig med. Jobbigt att jag håller på med 52 badrum just nu och där har det minsann inte kortlats.
Dock så är det osb/våtrumsskiva/kakel, men totalt mer än 400 hål bara för handdukstorkarna utan att borra/skruva genom osb'n blir inte jättekul.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.