350 läst ·
6 svar
350 läst
6 svar
EL bastuaggregat
Hej
Hade beställt en bastu (byggsats). Leverantören skjuter upp leveransen hela tiden.
Det ingick ett 6 kW bastuaggregat så jag la ett 16mm vp-rör och drog i 5x1,5 FK.
Nu har jag hittat en annan bastu och den har ett 8 kW bastuaggregat, Har läst lite om att man kan säkra upp till 13A om man använder 1,5mm FK. Skulle då komma upp i nästan 9kW.
Kabellängden är max 7m från normcentralen, vp-röret ligger i isoleringen under spångolvet.
Förslag på lösning utan att bryta upp spångolvet.
Säkra upp till 13 A.
Försöka få in 5x2,5 i vp-röret
Försöka lirka in en EKK 5x2,5 under golvet. Är en sträcka på 3 meter.
Mvh
Johan
Hade beställt en bastu (byggsats). Leverantören skjuter upp leveransen hela tiden.
Det ingick ett 6 kW bastuaggregat så jag la ett 16mm vp-rör och drog i 5x1,5 FK.
Nu har jag hittat en annan bastu och den har ett 8 kW bastuaggregat, Har läst lite om att man kan säkra upp till 13A om man använder 1,5mm FK. Skulle då komma upp i nästan 9kW.
Kabellängden är max 7m från normcentralen, vp-röret ligger i isoleringen under spångolvet.
Förslag på lösning utan att bryta upp spångolvet.
Säkra upp till 13 A.
Försöka få in 5x2,5 i vp-röret
Försöka lirka in en EKK 5x2,5 under golvet. Är en sträcka på 3 meter.
Mvh
Johan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
Förutsatt att ledningen endast driver bastuaggregatet (alltså inga avgreningar till annat) så ser jag inga problem att säkra upp till 13 A. Strömmen kommer inte att bli 13 A utan 11.5 A för dessa 8 kW. Det är under förutsättning också att ledningen kommer in lågt i bastun så att den inte är utsatt för extra värme.
För att minska spänningsfallet en aning kan du gå upp till 2.5 mm² för fasledarna och behålla 1.5 mm² för neutralledaren och skyddsledaren. Även om aggregatet skulle ha effektlägen där en eller två faser kopplas bort så blir inte nollan överbelastad. Det kommer att gå max 11.5 A i neutralledaren. Med lite svett och smörj går det nog att få i 5 x 2.5 mm² i slangen också...
För att minska spänningsfallet en aning kan du gå upp till 2.5 mm² för fasledarna och behålla 1.5 mm² för neutralledaren och skyddsledaren. Även om aggregatet skulle ha effektlägen där en eller två faser kopplas bort så blir inte nollan överbelastad. Det kommer att gå max 11.5 A i neutralledaren. Med lite svett och smörj går det nog att få i 5 x 2.5 mm² i slangen också...
Tack för svaret.Bo.Siltberg skrev:
Förutsatt att ledningen endast driver bastuaggregatet (alltså inga avgreningar till annat) så ser jag inga problem att säkra upp till 13 A. Strömmen kommer inte att bli 13 A utan 11.5 A för dessa 8 kW. Det är under förutsättning också att ledningen kommer in lågt i bastun så att den inte är utsatt för extra värme.
Den är en egen grupp och inga förgreningar.
Det är vp-rör så borde gå lite lättare att dra i 5x2,5.
Anslutningen till bastun kommer att ske utanför bastun där FK övergår till gummikabel fram till bastuaggregatet så FK:n kommer inte att utsättas för någon direkt värme.
Om jag väljer att säkra upp till 13A ska man då köra med Typ-B eller C?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
En C13A dvärg kräver en kortslutningsström på 130 A istället för 100 A för en C10A. Det borde du klara, annars har du ett svagt nät. Dessutom har du väl en JFB
C- eller B har ingen bäring på belastningen, dvs överlastskyddet, det är 13 A som gäller i båda fallen.
C- eller B har ingen bäring på belastningen, dvs överlastskyddet, det är 13 A som gäller i båda fallen.
Tack för svaret. Självklart har jag JFB.Bo.Siltberg skrev:
Jag får fundera på om man ska ge sig på att byta till 5x2,5.Är ju lättare innan man har ej är klar med väggarna och man har möjlighet att sära på vp-rören i böjarna.
Jag ser ingen anledning att byta ut ledningarna.
5g1,5 mm2 PVC har en belastningsförmåga på 13,5 A i rör i vägg så det ska vara lugnt om den är dragen på kalla sidan till aggregatet.
Och den dimensionerande strömmen blir som sagt ca 11,5 A.
5g1,5 mm2 PVC har en belastningsförmåga på 13,5 A i rör i vägg så det ska vara lugnt om den är dragen på kalla sidan till aggregatet.
Och den dimensionerande strömmen blir som sagt ca 11,5 A.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fibercement/kakel/klinker bakom och under vedeldat bastuaggregat
Bastu -
Vilken kabel, matning till bastuaggregat förbi ett badkar?
El -
Bastuaggregatet drar jordfelsbrytare
El -
Hej! Hur gammalt är detta bastuaggregat? Kan man sälja eller är det bara och slänga på tippen?Mvh! Anders
Bastu -
Byta bastuaggregat - ut med elen och in med veden
Värme allmänt