179 128 läst ·
1 167 svar
179k läst
1,2k svar
El-arkeologi
Den verkar ha uppfunnits på 70-talet, ditt exemplar är från senast sent 80-tal (vi fick 230V 1988).Hannuse skrev:
Men otroligt nog verkar den fortfarande finnas på marknaden om man ska tro den här sidan:
https://www.elteknik.se/termotakt/
Termotakten var en fluga på 70talet men dom orskade en mängd fel på vissa bilars motorvärmare pga dom ständiga växlingarna mellan kall och varm motorvärmare.
I slutet av 80 talet och 90 talet plockades en mängd av anläggningarna ner och ofta i samband med att man begränsade effektuttaget med 6 Amper säkringar till uttagen.
I slutet av 80 talet och 90 talet plockades en mängd av anläggningarna ner och ofta i samband med att man begränsade effektuttaget med 6 Amper säkringar till uttagen.
Det har ju varit med en del riktigt fina kopplingsur på senare tid så kanske detta exempel på halvarkeologiskt dvs ca: 45 år gammalt men med en helt annan teknik ändå kan passa in. Från ASEA sista tid då de i stort gjorde det mesta oavsett vad från grunden och använde gemensamma designer, delar mellan olika områden de verkade i. Synd att i stort all dokumentation från ASEA som trots allt i mycket fanns digitalt inte finns samlat. Det var nog närmast en aktiv handling vid sammanslagningen tyvärr.
Mycket tydligt självinstruerande interface och i utförande som om man skulle knappa på det dagligen.
Som synes från tiden före spänningsomläggningen till 230 VAC men med trafo som första steg i nätdonet har den överlevt vad den utsatts för i drift fram till för några år sen när jag räddade det från soptippen.
Indikering och display tydliga och funktionella efter all tid i drift. Ett gott betyg på konstruktionen trots att den har rötterna i 70-talet med sina nycker på temat design, besparingar, minimering som ibland slog fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket tydligt självinstruerande interface och i utförande som om man skulle knappa på det dagligen.
Logga in
Skapa konto
Som synes från tiden före spänningsomläggningen till 230 VAC men med trafo som första steg i nätdonet har den överlevt vad den utsatts för i drift fram till för några år sen när jag räddade det från soptippen.
Logga in
Skapa konto
Indikering och display tydliga och funktionella efter all tid i drift. Ett gott betyg på konstruktionen trots att den har rötterna i 70-talet med sina nycker på temat design, besparingar, minimering som ibland slog fel.
imported_Benno skrev:
Jag var på loppisrunda igår och shoppade lite elmaterial. Kunde inte låta bli att köpa den här obegagnade skönheten i bakelit. (Har inte tänkt använda den). Det var hos en tidigare säljare i elmateriel som hade mycket "new old stock", NOS, så att säga. Det blev också ett gäng eldosor och uttag, från 70-talet tror jag.
Jag kopplade in ett droppskyddat, jordat dubbeluttag som inte var en barnlek. Måste ha varit besvärligt förr jämfört med dagens snabbanslutningar.
[bild]
Logga in
Skapa konto
Finns nyproducerade i olika utförande på bl a TEMU, tror jag det var.
Redigerat: